جاهای دیدنی سقز
جاهای دیدنی سقز

جاهای دیدنی سقز ، کردستان | Saqqez

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

جاهای دیدنی سقز

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با جاهای دیدنی سقز آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این شهر زیبا در استان کردستان در ادامه با ما باشید.

استان کردستان به مرکزیت سنندج به لحاظ تاریخ و قدمت طولانی و جغرافیای خاص خود از مکان‌های تاریخی و طبیعی با ارزشی برخوردار است که در مناطق مختلف استان پراکنده شده‌اند. جنگل‌های بلوط، آبشارها و رودخانه‌های خروشان، چشمه‌های طبیعی و کوه‌های سر به فلک کشیده؛ طبیعت زیبا و چشم نواز استان کردستان را رقم زده و یکی از زیباترین جلوه‌های گردشگری طبیعی ایران را در دامنه‌های زاگرس به وجود آورده است.

سقز (Saqqez) یکی از شهرستان های استان کردستان است که از شمال به تکاب، شاهین دژ و بوکان (آذربایجان غربی)، از شرق به دیواندره، از غرب به بانه و از جنوب به مریوان محدود می گردد. شهرستان سقز در شمال استان کردستان و در نقاط کوهستانی واقع شده است که به دلیل زمستان های بسیار سردش، یکی از سردترین نقاط شهری ایران است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


 شهر سقز بر روی دشت ها و تپه های طویلی که سر شاخه اصلی رودخانه زرینه رود و رودخانه سرپوشیده ولی‌خان از کنار آن می‌گذرد، بنا شده‌ است. پستی و بلندی‌های داخل شهر و چشم‌انداز رودخانه چم سقز از سرشاخه‌های زرینه‌رود، که از کنار این شهر می‌گذرد، از ویژگی‌های آن است. این شهر با سنندج ۱۹۰ کیلومتر (از شمال) فاصله دارد.

جاهای دیدنی سقز
جاهای دیدنی سقز

دیدنی های سقز

رودخانه سقز

این رودخانه زیبا در شهر سقز کردستان است و یکی از جاذبه های دیدنی این استان به حساب می آید. این رودخانه زیبا در حاشیه پارک کوثر قرار گرفته است و محلی مناسب برای پیاده روی و لذت بردن از هوای پاک کنار رودخانه است.

جاهای دیدنی سقز

پیست اسکی سقز

یکی از تفرجگاه‌ها و مکان‌های محبوب در بین مردم سقز، «پیست اسکی» این شهرستان است که در گردنه خان، در محور سقز به‌سمت بانه و در بخش شمالی کوه وزنه قرار دارد. این پیست که بیش از ۶ ماه از سال مملو از برف است، دارای طولی برابر با ۱۲۰۰ متر دارای و قله‌ای با ارتفاعی بالغ بر ۲۷۰۰ متر از سطح دریا است که مکان مناسبی برای تفریح جوانان و علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی است.

غار کرفتو

غار کرفتو که از آن به عنوان بزرگترین غار باستانی ایران نام برده می شود، غاری تاریخی است که در دل خود افسانه هایی ماندگار جا داده است. بعضی ها این غار را مقبره رستم و بعضی دیگر مقبره هرکول می دانند. این غار عظیم و جذاب  که بر اثر سکونت اقوام مختلف ایرانی طی تاریخ با هنر معماری عجین شده است در ۹۰ کیلومتری شهر سقز واقع شده است.

جاهای دیدنی سقز
جاهای دیدنی سقز

دریاچه سد شهید کاظمی (دریاچه زرینه رود)

این دریاچه در 62 کیلومتری شمال شهر سقز و بین شهرستان‌های سقز و بوکان قرار گرفته ‏است و طول متوسط آن 6 کیلومتر است آب دریاچه از رودهای زرینه‌رود، خورخوره، ‏سیمینه رود و چم سقز تأمین می‌شود این دریاچه از جاذبه‌های طبیعی استان محسوب ‏می‌شود. روستاهای اطراف دریاچه به ویژه روستای قلندر از روستاهای گردشگری محسوب ‏می‌شود.

جاهای دیدنی سقز

منطقه حفاظت شده عبدالرزاق

منطقه حفاظت‌شده عبدالرزاق در شرق شهر سقز قرار دارد. این منطقه سومین منطقه حفاظت‌شده کردستان است که زیستگاه مهمی برای گونه‌های متفاوت جانوری و گیاهی است. بیش از ۳۵۰ گونه گیاه در این منطقه وجود دارد که بسیاری از آن‌ها دارویی‌اند؛ بادام وحشی، زنبق، میخک، مرزه و زول بعضی از این گیاهان‌اند. قوچ، میش، عقاب طلایی، کبک، مرغ حق، قرقی و لک لک از گونه‌های جانوری منطقه حفاظت شده عبدالرزاق‌اند.

تپه قلعه باستانی زیویه (کاخ دژ)

یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی سقز که در فاصله‌ی ۵۵ کیلومتری از سقز و در روستای زیویه قرار دارد، اثری است متعلق به قرن سوم و چهارم هجری قمری که به «تپه قلعه‌ی زیویه» شهرت یافته است. این اثر ملی روی تپه‌ای طبیعی که بخشی از آن را سنگ تشکیل داده است احداث شده و دارای ۴۰ هکتار وسعت و بلندایی بین ۹۰ تا ۱۱۰ متر از سطح زمین‌های پیرامونش است.

جاهای دیدنی سقز
جاهای دیدنی سقز

مسجد دو مناره

مسجد دو مناره در خیابان امام خمینی در بافت قدیم شهر سقز در محله میان قلعه و در دامنه تپه تاریخی نارین قلعه قرار گرفته است. بنای مسجد به زمان عصر افشاریه برمی‌گردد .بالای مسجد دو مناره رفیع قرار دارد و به همین دلیل این مسجد با نام «مسجد دو مناره» شهرت یافته است. در تزئینات مناره‌ها از کاشی‌ها و آجرکاری‌های مُعَقِلی استفاده شده است.

حمام حاج صالح

حمام حاج صالح یکی از قدیمی‌ترین حمام‌های شهر سقز است که در دوران صفویه بنا شد و در دوران زندیه بخش‌های جدیدی  را به آن اضافه کردند. این حمام به سبک معماری اصفهانی ساخته شده و داخل آن با آهک بری سقف و حکاکی روی ستون‌ها تزیین شده است. حمام حاج صالح یکی از کامل‌ترین حمام‌های قدیمی است که شامل بخش‌های متعددی مانند ورودی، سربینه، خزینه، گرم‌خانه، خلوتی و انبار می‌شود. این بنای ارزشمند در سال ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

روستای تاریخی ترجان

در فاصله‌ی ۶۰ کیلومتری از سقز، روستایی تاریخی، کوهستانی و تپه‌ای، دارای آب و هوایی معتدل و سرد و با چشم‌اندازهایی بسیار زیبا قرار دارد که به «روستای ترجان» شهرت یافته است. گفته می‌شود که نامگذاری این روستا به ترجان، به دوران حملات مغول‌ها به ایران بازمی‌گردد. به نظر می‌رسد که در آن زمان، «تیرجان» نام فرمانده‌ی سپاه مغول‌ها بوده که به این روستا حمله کرده است. آب و هوا و اقلیم ویژه و منحصر‌به‌فرد روستای ترجان، به دلیل قرارگیری آن در دامنه‌ی کوه، مناظر و دیدنی‌های شگفت‌انگیز طبیعی خارق‌العاده‌ای را ایجاد کرده است که برای طبیعت‌گردی مکانی مناسب خواهد بود.

جاهای دیدنی سقز
جاهای دیدنی سقز

مجموعه کاروانسرا و بازار قدیمی سقز

این مجموعه در مرکز اصلی شهر شامل بقایایی از راسته‌های بازار قدیمی سقز به جای مانده ‏است با توجه به احداث مراکز تجاری در مجاورت آن همچنان به عنوانی یکی از مراکز ‏تجاری اصلی شهر محسوب می‌شود.‏

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)