دیدنی های بیجار
دیدنی های بیجار

دیدنی های شهر قدیمی بیجار ، کردستان | Bijar

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

دیدنی های بیجار

در این مقاله از وب سایت تاپ توریست شما را با دیدنی های بیجار ، یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران آشنا خواهیم کرد .

بیجار منطقه ای است در راستای رشته‌کوه‌های غرب ایران و یک سوم اراضی آن کوهستانی است. شهر بیجار به “بام ایران” شهرت دارد چرا که 1940 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. شهر بیجار شهر كوچكی است با 7000 نفر جمعیت كه در دره زیبا و سرسبزی در 120 میلی شمال غربی همدان واقع شده است .

در پشت موستان ها و باغ های میوه كه آن را احاطه كرده است یك ردیف تپه های سرخ رنگ دیده می شود كه صخره های نوك تیزی به اشكال عجیب از جلگه آن بیرون آمده است .

بسیاری بیجار را با نام قالی آن می‌شناسند چراکه از اولین‌های صنعت فرش ایران محسوب می‌شود. این منطقه بیش از ۶۰ اثر باستانی دارد و به شهر تپه‌ها و قلعه‌های باستانی شناخته می‌شود که برخی از آن‌ها از بین رفته‌اند. با ما همراه باشید تا با دیدنی‌های این شهر مرتفع و تاریخی آشنا شوید.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


قلعه تاریخی قمچقای

این قلعه به مساحت پنج هزار متر مربع در پنج كیلومتری غرب روستای قمچقای و ٦۰ كیلومتری شمال شرق بیجار مشرف به دره های عمیق و رودهای زیبایی است كه ارتفاع این دره ها در قسمت هایی از آن به بیش از ۲۰۰ متر می رسد.

قلعه تاریخی قمچقای كه نماد قدمت دیار بیجار گروس است از جاذبه های دیدنی و شگفت انگیز هزاره سوم قبل از میلاد مسیح است كه در عهد مادها، پارت ها وساسانیان به عنوان پناهگاه استراتژیك از آن استفاده شده است. روستای قمچقای در فصل بهار یكی از مناطق گردشگری این شهرستان است.

دیدنی های بیجار
دیدنی های بیجار

پل صلوات آباد یکی از ٰجاذبه های گردشگری بیجار

پل صلوات آباد یکی از آثار تاریخی شهر بیجار است که در روستای صلوات آباد و در مسیر رود قزل‌ اوزن بنا شده. قدمت این پل متعلق به دوران صفویه است اما عده‌ای عقیده دارند که پل صلوات آباد در زمان سلجوقیان ساخته شده بود و صفویان آن را مرمت کردند.

کتیبه‌ای در مورد زمان دقیق ساخت پل وجود ندارد اما در کنار آن روی سنگی سال ۱۳۱۵ به‌عنوان زمان مرمت پل نوشته‌ شده است. پل صلوات آباد ۹ دهانه بزرگ با طاق‌های جناغی و ۹ دهانه کوچک دارد. طول پل در حدود ۱۳۰ متر است و ارتفاع آن از سطح زمین بین ۵ تا ۱۲ متر متغیر است. پل تاریخی صلوات آباد در سال ۱۳۱۵ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

دیدنی های بیجار
دیدنی های بیجار

قلعه صلوات آباد

قلعه قدیمی صلوات‏ آباد، با برج و باروی مستحکم خشتی و گلی با اروسی‏های داخل قلعه، خانة قدیمی با گچ‏بری‏ها، تزیینات داخلی و اروسی‏های بسیار زیبا همراه با نوع ترکیب فضاها، پستو، سه دری‏ها و پنج دری‏ها، از قابلیت‏های تاریخی روستاست.

قلعه صلوات آباد همچنان استوار و پا بر جاست از آثار تاریخی بیجار گروس که مربوط به دوران صفویه است می‌توان به قلعه تاریخی و باستانی صلوات آباد اشاره کرد که به دور روستای صلوات آباد کشیده شده است.

پایه‌های دیوار این قلعه مستحکم از سنگ و مابقی قسمت‌ها از خشت و گل ساخته شده است و هنر و ارزش این اثر تاریخی دوران صفویه بیجار گروس را در معرض دید گردشگران به نمایش گذاشته است. قلعه صلوات آباد دارای ۹ برج و بارو و یک ورودی که در سمت غربی قلعه قرار دارد، است و هم اکنون نیز بیشتر قسمت‌های آن همچنان استوار و پا برجا هستند.

دیدنی های بیجار
دیدنی های بیجار

پل گل قشلاق

پل گل قشلاق مربوط به اواخر دوره ایلخانی و اوایل دوره صفوی است و در شهرستان بیجار، بخش کرانی، روستای گل قشلاق واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۴ فروردین ۱۳۸۲ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دیدنی های بیجار
دیدنی های بیجار

پل قجور

این پل که روی رودخانه قزل اوزن نزدیک روستای قجور از شهرستان بیجار و در مسیر جاده زنجان به بیجار واقع شده است، در 50 کیلومتری شهر بیجار قرار دارد. طول پل با احتساب دو انتهای آن 104 و حداکثر ارتفاع آن 12 و طول گذرگاه آن 6.5 متر است.

این پل دارای چهاردهانه‌ نسبتاً بزرگ با قوس‌های جناغی است و با استفاده از سنگ و ملات ساروج (مخلوطی است از آهک و خاکستر یا ریگ که در آب به مرور جذب انیدرید کربنیک می‌کنند و آهکش به صورت سنگ آهک که محکم و پایدار است در می‌آید و از آن در جهت ساختن بنا استفاده می‌کنند) و آجر و گچ ساخته شده است. پل قجور دارای چشمه‌های کوچک‌تری در دو طبقه است که با توجه به نوع معماری آن احتمالاً مربوط به دوره ایلخانی است.

دیدنی های بیجار
دیدنی های بیجار

مسجد خسروآباد گروس

مسجد خسروآباد گروس به دوران قاجار تعلق دارد و در روستایی با همین نام واقع شده است. احتمال داده می‌شود که بانی این مسجد خسرو خان اردلان باشد. این مسجد دارای پلان شبستانی است كه با شش ستون مدور قطور آجری و پانزده گنبد مسقف شده است. این مسجد یکی از مساجد تک ایوانی کشور است که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. از ویژگی‌های این مسجد می‌توان به آجرکاری‌های متنوع آن اشاره کرد.

دیدنی های بیجار
دیدنی های بیجار

بقعه پير خضر

در روستای پیر خضر در دو كیلومتری بیجار بقعه ای به همین نام وجود دارد . این بنا دارای پلان چهار ضلعی با گنبدی شلجمی است كه با سنگ لاشه و آجر خشت و سنگهای حجاری شده بنا شده و مدفن یكی از عرفا و سادات منطقه معروف به (پیر خضر) است . تاریخ سنگ نبشته قدیمی روی مزار مشخص نیست اما نوع خط قدمت ساختمان را به دوره صفوی می رساند . این بقعه در سال 1378 به وسیله میراث فرهنگی كردستان به طور كامل مرمت شد .

دیدنی های بیجار
دیدنی های بیجار

منطقه حفاظت‌شده بیجار

منطقه حفاظت‌شده بیجار در ۱۵ کیلومتری شمال غرب شهر قرار دارد که پوشش گیاهی متنوعی دارد. در این منطقه رودخانه‌ها و چشمه‌های بسیاری وجود دارد. رودخانه قزل اوزن از پرآب‌ترین رودخانه‌های استان کردستان است.

 رودخانه قمچقا نیز همانند قزل اوزن از رودخانه‌های پرآب طبیعت این منطقه است. چشمه حاج زاغه سی، کله شیر، سید شهاب و قره بلاغ از مهم‌ترین چشمه‌های آن محسوب می‌شوند که در فصل تابستان و پاییز برای حیات وحش این منطقه اهمیت حیاتی دارند. بیش از ۳۰ گونه پستاندار، ۱۴۰ گونه پرنده و ۲۰ گونه خزنده در این منطقه شناسایی شده‌ است.

دیدنی های بیجار
دیدنی های بیجار

سد گلبلاغ

یکی دیگر از دیدنی های بیجار سد گلبلاغ می باشد .گلبلاغ سدی خاکی است که در مسیر رود اوزن دره ساخته شده است و از آب آن برای مصرف امور کشاورزی زمین‌های اطراف استفاده می‌کنند. محیط اطراف دریاچه سد برای استراحت و تفریح مناسب است و گردشگران زیادی از این منطقه برای قایق‌سواری، ورزش‌های گروهی و پیک‌نیک استفاده می‌کنند. پرورش ماهی قزل‌آلا یکی از کارهایی است که در این دریاچه انجام می‌شود.

دیدنی های بیجار
دیدنی های بیجار

بازار بیجار

تاریخ احداث بنای بازار به دوران صفویه بر می‌گردد اما در دوران زندیه به علت حمله كریم خان زند به بیجار و كردستان بخش‌های زیادی از آن آسیب می‌بیند.  این بازار در دوران قاجار بازسازی می شود ولی در جنگ جهانی اول به كلی آسیب می‌بیند و توسط روس‌ها به آتش كشیده می‌شود. بازار بیجار در سال 1378 توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره 2591 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

این بازار شامل یك راسته طولانی شمالی – جنوبی و تیمچه حاج شهباز و سرایی به نام سرای امیر تومان می‌شود. تعدادی حجره از بافت معماری قدیم بازار در 2 طرف راسته اصلی باقیمانده و مابقی حجره‌ها و راسته‌ها دستخوش تغییرات عمده‌ای شده است.

دیدنی های بیجار
دیدنی های بیجار


 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)