باغ سنگی سیرجان ، کرمان | Kerman

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

باغ سنگی سیرجان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با باغ سنگی سیرجان آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این مکان معروف در سیرجان در ادامه با ما همراه باشید.

استان کرمان با دارا بودن جاذبه‌های گردشگری و سوغات‌های گوناگون در جنوب ایران واقع‌ شده است. این استان از جمله استان‌های وسیع و باستانی کشور ایران به شمار می‌آید و از لحاظ جغرافیایی در جنوب شرقی ایران واقع‌ شده است. استان کرمان به دلیل جاذبه های تاریخی که دارد جزء ۵ شهر دیدنی ایران به شمار می رود و حدود ۷ هزار جاذبه ی تاریخی ارزشمند را در خود جای داده است که از این بین ۷۰۰ مورد آنها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

یکی از مکان های دیدنی و معروف که در سفر به کرمان نباید بازدید از آن را فراموش کنید، باغ سنگی سیرجان است، در ادامه این باغ متفاوت را به شما معرفی می کنیم.

باغ سنگی سیرجان (Stone Garden) یکی از جاذبه‌های استان کرمان و شهر سیرجان است. این محوطه که قبلا باغی بوده در دهستان بلورد روستای میاندوآب و ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی سیرجان قرار دارد. این باغ به شکل شش ضلعی نامنظم طراحی گردیده و متعلق به درویش خان اسفندیارپور بوده‌ است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


درویش خان اسفندیارپور، مردی بود کر و لال که با خانواده‌اش در ۴۰ کیلومتری سیرجان از طریق دامداری و کشاورزی زندگی می‌کرد. او پس از اصلاحات ارضی در سال ۱۳۴۰ برای اعتراض بخاطر از دست دادن املاکش، دست از باغ‌داری برداشت تا این‌که همه درختان زمین باقی مانده او (پس از تقسیم اراضی) خشک شدند. او به همه شاخه‌های درخت‌های میوه سنگ آویزان کرده بود و از آنها چون میوه حقیقی مراقبت می‌کرد.

باغ سنگی سیرجان
باغ سنگی سیرجان

درویش خان اسفندیار شروع به حفر کردن چاله هایی در زمین خشک کرد. او درختان خشکیده را در این چاله ها به وسعت زیادی کاشت و این کار را ادامه داد. زمانی که کاشت این درختان خشکیده تمام شد، شروع به آویزان کردن سنگ هایی از شاخه های درختان کرد. در نهایت وسعت این باغ سنگی به ۱۰۰۰ متر رسید و ۱۸۰ درختی که در آن کاشته شده بودند و سنگ هایی که مانند میوه از آن آویزان بود، حس غریب و گاهی هولناکی را به این باغ داده بود.

جالب است بدانید که اکثر سنگ‌های آویزان شده در باغ سنگی سوراخ‌ اند و شاخه‌ها و بندها از آن رد شده‌اند. برخی معتقدند درویش خان این سنگ‌ها را از جایی دیگر پیدا کرده و به این منطقه آورده است و بعضی می‌گویند خود درویش خان این سنگ‌ها را سوراخ کرده است. علاوه بر سنگ، اشیا دیگری مثل لاستیک‌های پنچر، فنر و آینه‌های شکسته نیز از برخی درخت‌های باغ سنگی آویزان است.

باغ سنگی سیرجان
باغ سنگی سیرجان

در سال ۱۳۵۵ پرویز کیمیاوی فیلمی را بنام باغ سنگی از این باغ با شرکت درویش خان اسفندیارپور ساخت که برنده جایزه خرس نقره‌ای جشنواره بین‌المللی فیلم برلین شد.

درویش‌خان از طایفه بچاقچی یکی از طوایف اصیل سیرجان بود که شکارچی بوده‌اند. درویش خان اسفندیارپور در سن ۸۳ سالگی در ۱۸ فروردین ۱۳۸۶ درگذشت و پیکرش در این باغ دفن گردید.

باغ سنگی سیرجان
باغ سنگی سیرجان

آنچه که مسلم است درویش خان هیچ گاه فکر نمی کرد که روزی این باغ که از تفکراتش نشات گرفته به مرکز توجه گردشگران و عکاسان تبدیل شود. امروز هر چند باغ درویش خان اسفندیارپور همچنان محل توجه گردشگران داخلی و خارجی است اما عدم توجه به باغ سنگی درویش خان و عدم حمایت از ساماندهی این باغ موجب شده است که باغ سنگی خان در معرض تخریب و آسیب جدی قرار گیرد.

دسترسی

شما برای دیدن این باغ سنگی باید به استان کرمان و شهر سیرجان بروید. از شهر سیرجان باید به سمت بافت حرکت کنید. در جاده سیرجان به سمت بافت بعد از آن که چیزی حدود ۳۰ کیلومتر را گذراندید و از بلورد، حیدرآباد و میاندوآب عبور کردید می توانید تابلوی باغ سنگی سیرجان را مشاهده نمایید. با دیدن این تابلو بایه به جاده ای فرعی بپیچید که خاکی است. سپس بعد از ۴ کیلومتر رانندگی می توانید باغ عجیب سنگی را ببینید که برای ورود شما آماده است.

باغ سنگی سیرجان
باغ سنگی سیرجان

آدرس: ایران، استان کرمان، سیرجان، دهستان بلورد روستای میاندوآب

ساعت بازدید: همه روزه 24 ساعته

هزینه بازدید: رایگان

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨