آب انبار سنتی کیش | Kish

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

آب انبار سنتی کیش

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با آب انبار سنتی کیش آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی بیشتر با آب انبار دو گنبد و پنج بادگیر در جزیره کیش، در ادامه با ما باشید.

جزیره کیش یکی از جزیره‌های خلیج فارس و از بخش‌های بخش کیش، شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان و از جاهای دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. امروزه جزیره کیش یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری در میان مردم ایران است. در جزیره کیش علاوه بر تفریحات آبی و هیجان و تجربه آرامش در کنار ساحل میتوانید از جاهای دیدنی و تاریخی منحصر به فرد این جزیره نیز دیدن کنید. یکی از جاذبه های دیدنی این جزیره آب انبار سنتی کیش است که در ادامه آن را به شما معرفی می کنیم.

آب انبار سنتی کیش (Kish Island’s Historical Cistern) یکی از جاذبه‌های دیدنی جزیره کیش به شمار می‌آید که در سال ۱۳۷۳ جهت جمع آوری آب های سطحی در اطراف شهر تاریخی و زیبای حریره ساخته شده است. زمانی که شما برای اولین بار نگاهتان به آب انبار سنتی کیش بیفتد، بدون شک معماری متداول در شهر یزد در ذهنتان تداعی خواهد شد که بسیار دیدنی و تماشایی است.معماری خاص این بنا یادآور روزگاران گذشته بوده و برای گردشگران بسیار جالب و دیدنی است.يكي از روش هاي ذخيره آب آشاميدني در قديم الايام در جزيره كيش، ساخت آب انبار بوده است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


این آب‌انبار از دو گنبد و پنج بادگیر تشکیل یافته و شیوه معماری آن به سبک معماری سنتی یزد می‌باشد. احداث بادگیرها همانطور که در معماری بناهای یزدی دیده می‌شود، برای خنک نمودن فضای داخلی بنا بوده است. در بالای ورودی آب‌انبار پنج بادگیر کیش، روزنه‌هایی ایجاد شده که به جهت متعادل ساختن هوای داخل آب‌انبار در فصول گرم سال در نظر گرفته شده است.

این روزنه‌ها به بادگیرها در خنک ساختن فضای داخلی آب‌انبار و آب موجود در مخزن کمک می‌نمودند که در حال حاضر به دلیل آن که دیگر آبی در آب‌انبار وجود ندارد، این خنکی کمتر احساس می‌شود. بر روی گنبدهای آب‌انبار نیز چند روزنه منظور شده که عمل تهویه هوا را انجام می‌دهند.

آب انبار سنتی کیش
آب انبار سنتی کیش

متاسفانه امروزه با افزایش ساخت و سازها در جزیره کیش و از بین رفتن مسیر آب هایی که به آب انبارهای سنتی ختم میشد، این آب انبارها از کار افتاده اند و دستگاه های تصفیه آب شیرین جایگزین آن ها شده اند. هم اکنون نیز این آب انبار سنتی کاربردی نمایشی گرفته و حتی مسیر پاشیر آب نیز، برای بازدید مردم از محوطه آبگیر این ساختمان، عوض شده است.

اگر در فصل بهار که آب و هوا نسبتا بهتر می‌شود به کیش سفر می‌کنید، حتما سری به این آب‌انبار بزنید. از پله‌های دیدنی این آب‌انبار که پایین می‌روید، رفته‌رفته احساس می‌کنید که هوا خنک‌تر می‌شود و نگاه به سقف رفیع و منحنی این آب‌انبار، عظمت و زیباییِ این بنا را به شکل بهتری در پیشگاهتان به نمایش درخواهد آورد.

آب انبار سنتی کیش
آب انبار سنتی کیش

مکان قرارگیری آب انبار سنتی کیش در نزدیکی چند جای دیدنی دیگر به عنوان مثال عمارت اعیانی حریره، شربت‌خانه حریره و درخت سبز کیش واقع شده؛ و این امکان وجود دارد که در یک روز با صرفه‌جویی در وقت و هزینه، به تماشای تمامی آنها پرداخت.

آدرس: استان هرمزگان، قسمت شمالی جزیره کیش، کنار پارک درخت سبز

ساعت بازدید: همه روزه 24 ساعته

مطالب گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨