آشنایی با آبشار شارشار زنجان | Zanjan

"اجاره
رزرو تور
تور تابستان 1403
 

آبشار شارشار زنجان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با آبشار شارشار زنجان آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این آبشار زیبا در زنجان در ادامه با ما همراه باشید.

زنجان یکی از استان‌های ایران است که در شمال غربی ایران قرار گرفته و از مناطق ترک‌‌نشین محسوب می‌شود. جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این استان را نمی‌توان نادیده گرفت زیرا زنجان با داشتن آب و هوایی خاص و خنک، به عنوان بهشتی معتدل شناخته می‌شود که هر ساله میزبان عده‌ی کثیری از طبیعت دوستان است. یکی از جاذبه های دیدنی طبیعت زیبای این استان آبشار شارشار است.

آبشار شارشار از نقاط دیدنی طبیعت استان زنجان است. این آبشار زیبا در میان صخره های سنگی واقع در 25 کیلومتری شمال شرقی شهر زنجان و منطقه تهم قرار دارد. علاوه بر زیبایی های و جاذبه های طبیعی، این آبشار در منطقه ای ایده آل جهت کوهنوردی قرار گرفته و هرساله تعداد زیادی از علاقه مندان به این رشته جهت کوهنوردی به این مکان سفر میکنند. متاسفانه بررسی‌ها نشان داده است که این آبشار به دلیل ساخت سد تهم به زیر آب خواهد رفت.

بهترین فصل سفر

در فصل زمستان شاهد یخ زدن بخش عمده ای از آب این آبشار هستیم و همین موضوع جلوه ای دیدنی به این منطقه می دهد. اما بهترین زمان برای رفتن به این محل و استفاده از زیبایی های نهفته در دل آن، فصل های بهار و تابستان می باشند. در فصل بهار شاهد سبز شدن مناطق اطراف آبشار هستیم و ترکیب آن با زیبایی های آبشار شارشار باعث ایجاد یک جاذبه طبیعی بی نظیر در این منطقه می شود.

سد تهم و آبشاری که خاطره می شود !

برای رسیدن به آبشار باید راه شمال شرقی شهر زنجان را در پیش بگیرید. در این مسیر وارد منطقه تهم زنجان می‌شوید. در این منطقه سدی با نام تهم جهت تامین آب شرب مورد نیاز اهالی زنجان در حال ساخت است و چیزی نمانده که ساخت آن به اتمام برسد.

ایجاد این سد دریاچه‌ای زیبا در منطقه درست کرده است. دریاچه و سد تهم حدود 5 کیلومتر از آبشار زیبای شارشار دورتر است. با این حساب پس از پایان مراحل ساخت سد تهم، آب دریاچه این سد مناطق اطراف را پوشش می‌دهد و آبشار برای همیشه به زیر آب خواهد رفت.

با اینکه قرار است آبشار به زیر آب برود و جای خود را به دریاچه سد تهم بدهد، اما خوشبختانه طبیعت اطراف آبشار به اندازه‌ای تماشایی است که حتی اگر آبشار به زیر آب برود، باز هم گشت‌و‌گذار در اطراف دریاچه سد تهم خاطره‌انگیز خواهد بود. آب دریاچه مصنوعی تهم بسیار زلال است، همین زلال بودن آب دریاچه باعث شده است که درختان تا نیمه در آب فرو رفته باشند و منظره‌های بسیار زیبای مانند یک تابلوی نقاشی ایجاد کنند.

آبشار شارشار زنجان
آبشار شارشار زنجان

پوشش گیاهی منطقه

برای رسیدن به آبشار از مسیری تماشایی و سرسبز عبور می‌کنید. زنجان منطقه‌ای خوش‌‌آب‌و‌هوا با پوشش گیاهی کوهستانی و باطراوت است. در گوشه‌و‌کنار این منطقه گیاهان و درختان زیبا خودنمایی می‌کند. جالب است بدانید نوعی گل لاله با نام لاله واژگون در زنجان رشد می‌کند. این لاله از گونه‌های گیاهی شاخص منطقه است و زیبایی خاصی دارد.

به لطف پوشش گیاهی متنوع، زنجان پوشش جانوری گوناگونی هم دارد. با این حساب اگر شانس بیاورید ممکن است در سفر به آبشار، آهویی خرامان از کنار شما عبور کند. البته این سکه روی دیگری هم دارد و وجود حیوان‌های گیاهخوار باعث شده تا پای حیوان‌های گوشتخوار به منطقه باز شود. بنابراین در طبیعت‌گردی در زنجان حتما مواظب باشید و احتیاط کنید.

چطور به آبشار شارشار برویم ؟

همانطور که در ابتدا گفتیم این آبشار در 25 کیلومتری شمال شرقی شهر زنجان و منطقه تهم قرار دارد. برای رسیدن به آبشار شارشار شما باید حدود یک ساعت در دل طبیعت زیبا پیاده روی کنید که در طول این مسیر می توانید با زیبایی های طبیعت این منطقه بیشتر آشنا شوید.

آدرس: استان زنجان، شهرستان زنجان، منطقه تهم

آبشار شارشار زنجان
آبشار شارشار زنجان

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨