چک کردن ممنوع الخروجی ، دلایل و انواع آن

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

چک کردن ممنوع الخروجی

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست روش های چک کردن ممنوع الخروجی را خواهیم داشت. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

برای فهمیدن ممنوع الخروج بودن می توانید با چند مرحله ساده در سایت‌های مختلف این موضوع را بفهمید، فقط کافی است که مشخصات خود که شامل نام و نام خانوادگی، کد ملی و نام پدر را وارد کنید؛ بعد از چند دقیقه جواب استعلام ممنوع الخروجی برای شما ارسال خواهد شد.

ممنوع الخروجی انواع گوناگونی دارد به همین دلیل استعلام هر کدام از آن‌ها باید در سایت به خصوص خود چک و یا استعلام گرفته شود. برای رفع ممنوع الخروجی باید اول دلیل آن را بدانید و سپس فرصت دارید تا اعتراض خود را در ۲۰ روز کاری در دادگاه تجدید نظر ارسال کنید تا دوباره به پرونده شما رسیدگی شود.

چک کردن ممنوع الخروجی
چک کردن ممنوع الخروجی

تعریف ممنوع الخروجی

ممنوع الخروج زمانی صورت می گیرد که فرد از نظر وضعیت حقوقی دارای مشکلی شده باشد که این مشکلات می تواند شامل شکایت‌های قضایی، مالیاتی، کیفری و… باشند. تا زمانی که وضعیت حقوقی فرد مشخص نشود، سازمان دارایی اجازه خروج فرد را از مرزهای کشور نمی دهد.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


اگر قصد سفر به خارج از کشور را دارید حتما قبل از آن ممنوع الخروجی خود را در سامانه‌های مربوطه با وارد کردن مشخصات، چک کنید تا با خیالی آسوده به سفر خود ادامه دهید. توجه داشته باشید افراد زیر ۱۸ سال و خانم‌های متاهل تا اجازه والدین و یا همسر خود را نداشته باشند به طور خودکار ممنوع الخروج هستند؛ به همین دلیل این دو گروه باید حتما قبل از سفر اجازه سرپرست را داشته و دریافت کنند.

دلایل ممنوع الخروجی

افرادی که به کشورهای خارجی سفر می کنند ممکن است به دلایل گوناگون دچار ممنوع الخروجی شوند و هر فردی که قصد سفر به خارج کشور را دارد باید حتما قبل از سفر وضعیت ممنوع الخروجی خود را مورد بررسی قرار دهد تا از هزینه‌های اضافی در حین سفر خودداری شود. توجه داشته باشید اگر به هر دلیلی ممنوع الخروج شده باشید حداقل به مدت یک الی دو ماه سفر شما به تاخیر خواهد افتاد تا دلیل ممنوع الخروجی و رفع آن اتفاق افتد.

چک کردن ممنوع الخروجی مالیاتی

ممنوع الخروجی مالیاتی برای افرادی رخ می دهد که به سازمان مالیاتی بدهکار هستند که از حد مجاز خارج شده است و یا شاکیان مالیاتی دیگری دارند. فرد حقیقی معمولی زمانی ممنوع الخروج خواهد شد که بدهی آن بالای ۱۰۰ میلیون ریال باشد؛ ولی برای افراد حقیقی که دارای تولید هستند این مبلغ تا سقف ۲ میلیارد ریال است، اما افراد حقوقی تولیدی تا زمانی که بدهی آن‌ها بالای ۵ میلیارد ریال است ممنوع الخروج هستند.

البته به این نکته توجه داشته باشید که افرادی که دچار ممنوعیت مالیاتی هستند در سال فقط می توانند یک بار از کشور برای درمان یا زیارت خارج شوند، و نیازی به هیچ گونه استعلام و یا چک کردنی ندارند.

چک کردن ممنوع الخروجی سوء شهرت

این نمونه ممنوع الخروجی برای افرادی اتفاق خواهد افتاد که به دلایل مختلف مانند کلاهبرداری، تکدی گری، سرقت یا هر جرم دیگری که در خارج از کشور انجام داده باشند، را سوء شهرت می گویند. این افراد تا پرونده آن‌ها به طور واضح مورد بررسی قرار نگیرد و رفع اتهام شوند حق خروج از کشور را ندارند در غیر این صورت دچار مجازات قضایی خواهند شد.

چک کردن ممنوع الخروجی بدهکار بانکی

این ممنوعیت برای افرادی رخ می دهد که بر اساس لایحه ۱۳۵۹از بانک‌ها و یا قرض الحسنه‌ها وام دریافت کرده‌اند و زمان سر رسید پرداخت وام، آن را پرداخت نکرده و بدهکار بانک هستند، نمی توانند از کشور خارج شوند به همین دلیل اگر قصد سفر به خارج از کشور را دارید باید وام‌های عقب افتاده خود را تسویه کنید تا شکایت بانک از روی ممنوع الخروجی شما برداشته شود.

چک کردن ممنوع الخروجی مهریه

اگر مردی همسر خود را طلاق داده یا همسر ایشان درخواست مهریه کرده باشد و مرد مهریه ایشان را نپردازد یا در پرداخت آن تاخیری به وجود آمده باشد؛ همسر فرد می تواند مانع خروج مرد از کشور شود. این ممنوع الخروجی فقط توسط زوجه امکان پذیر است، به همین دلیل اگر قرار است سفر مهمی قرار بروید حتما قبل از آن از وضعیت ممنوع الخروجی خود اطمینان حاصل کنید.

چک کردن ممنوع الخروجی
چک کردن ممنوع الخروجی

استعلام ممنوع الخروجی محکومیت کیفری

اگر شخصی توسط مقامات قضایی سفر آن را بر ضرر کشور بدانند و یا براساس مسائلی خارج شدن آن فرد از مرزهای ایران مشکلاتی برای کشور به وجود می آورد، ممنوع الخروج است. به طور کلی سازمان‌ها و یا ارگان‌هایی که ممنوع الخروج می‌کنند، اسامی افرادی که دارای محکومیت قضایی و یا کیفری هستند به صورت کتبی اعلام خواهند کرد.

چک کردن ممنوع الخروجی سربازان

آقایانی که به سن قانونی یعنی ۱۸ سال رسیده‌اند موظف هستند که دوره سربازی خود را پشت سر بگذرانند در غیر این صورت دچار مجزاتی خواهند شد. توجه داشته باشید آقایان تا کارت پایان خدمت خود را دریافت نکنند حق خارج شدن از کشور را ندارند؛ به همین دلیل افرادی که در حین سربازی فرار می‌کنند یا دوره خدمت را نیمه کار می‌گذارند حق خروج از کشور را ندارند.

نحوه چک کردن ممنوع الخروجی

اگر سفر مهمی در پیش روی شماست حتما قبل از رزرو بلیط ممنوع الخروجی خود را چک کنید؛ که برای این امر شما می‌توانید به صورت آنلاین یا مراجعه به اداره گذرنامه، از وضعیت ممنوعیت خود اطلاع پیدا کنید. برای این که در کم‌ترین زمان ممکن از استعلام ممنوعیت خود خبردار شوید فقط کافی است که مشخصات شخصی خود که شامل نام و نام خانوادگی، نام پدر و شماره کارت ملی شما است، را وارد کنید. بعد از انجام این مراحل شما می‌توانید در صورت نبودن ممنوع الخروجی با خیالی آسوده به سفر خود ادامه دهید. ولی اگر شما ممنوع الخروج بودید باید به ارگان مربوطه رفته و دلیل شکایت از شما را مورد بررسی قرار دهید و برای رفع ممنوعیت خود اقدام کنید؛ که به طور معمول این پرسه حداقل یک الی دو ماه زمان خواهد برد.

چک کردن آنلاین ممنوع الخروجی

یکی از سریع‌ترین روش‌های چک کردن ممنوعیت‌های خارج کشور به صورت آنلاین است؛ زیرا شما با استفاده از اپلیکیشن‌های مربوطه می‌توانید به راحتی از انواع ممنوعیت‌های خارج کشور خود با خبر شوید. برای این کار فقط نیاز است که وارد سایت‌های مربوطه شوید و با استفاده از اطلاعات شخصی خود، از آخرین وضعیت گذرنامه یا ممنوع الخروج بودن خود اقدام کنید. استعلام آنلاین یکی از بهترین و کم هزینه‌ترین روش‌ها برای چک کردن وضعیت ممنوع الخروجی است و علاوه‌بر آن باعث صرفه جویی در وقت خواهد شد.

یکی از مزیت‌های مهم برای استعلام آنلاین ممنوعیت خود، به این صورت است که شما می‌توانید در هر مکان و ساعتی اقدام کنید. دقت کنید که اگر ممنوع الخروج باشید در سایت‌های مربوطه علت آن مشخص خواهد شد ولی اگر دلیل ممنوعیت شما به صورت قضایی نمایش داده شده باشد باید به سامانه ثنا برای دریافت ابلاغیه خود اقدام کنید، تا علت ممنوعیت خود را بدانید و برای رفع آن اقدام نمایید.

چک کردن ممنوع الخروجی اتباع خارجی

افرادی که دارای تابعیت خارجی هستند اگر براساس مقرارت کشور از بسته‌های مالی دولت یا بانک‌ها استفاده کرده و متعهد به بازپراخت بدهی خود باشند، تا زمانی که بدهی خود را پرداخت نکنند ممکن است دچار ممنوع الخروجی شوند. برای رفع ممنوعیت این گونه افراد فقط طبق قوانین جزایی و بر اساس دستور مقام قضایی کشور امکان رفع ممنوعیت وجود دارد. افراد اتباع می‌توانند برای چک کردن ممنوع الخروجی خود به صورت آنلاین یا حضوری اقدام کنند.

چک کردن ممنوع الخروجی
چک کردن ممنوع الخروجی

نکات مهم چک کردن ممنوع الخروجی

برای خارج شدن از کشور، شما نیازمند گذرنامه هستید که این مدرک باعث خواهد شد شما بدون هیچ گونه مشکلی از مرزها خارج شوید. اگر زمان سفر کردن متوجه شده‌اید که ممنوع الخروج هستید مم‌توانید سریعا با مراجعه کردن به سایت‌های استعلام ممنوع الخروجی از وضعیت ممنوعیت خود اطلاع حاصل فرمایید. توجه کنید که امکان دارد شما چند روز قبل از سفر حتی استعلام ممنوع الخروجی خود را گرفته باشید ولی زمان خارج شدن متوجه شوید که دارای ممنوعیت هستید؛ دلیل این مشکل به این صورت است که ممنوعیت در لحظه هم امکان پذیر است، زیرا به هیچ گونه جلسه رسیدگی نیاز ندارد.

برای اینکه از نوع ممنوعیت خود خبردار شوید باید سریعا به سایت‌های استعلام ممنوعیت مراجعه کنید و با وارد کردن مشخصات‌ شناسنامه‌ای و گذرنامه خود منتظر استعلام باشید. در سایت‌های مربوطه نوع ممنوعیت شما نوشته خواهد شد و شما می‌توانید براساس ۲۰ روز کاری به شکایت خود رسیدگی کنید یا اگر امکان پذیر باشد با گذاشتن وثیقه به طور موقت از کشور خارج شوید.

سخن آخر

ممنوع الخروجی انواع مختلفی دارد که برای چک کردن هر کدام از آن‌ها باید وارد سایت استعلام ممنوع الخروج شوید و با وارد کردن مشخصات شخصی خود از نوع ممنوعیت و همچنین دلیل آن با خبر شوید. توجه داشته باشید شما می‌توانید برای رفع ممنوعیت خود در طی ۲۰ روز کاری اقدام کنید تا رای نهایی بعد از این مدت برای رفع ممنوع الخروجی شما ثبت شود. افراد زیر ۱۸ و خانم‌های متاهل تا زمانی که اجازه سرپرست خود را نداشته باشند نمی‌توانند از مرزها خارج شوند. امروزه با توجه به این که استعلام ممنوع الخروجی به صورت آنلاین است، شما می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن در هر مکان و ساعتی از دلیل ممنوع الخروجی خود با خبر شوید.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:

 



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨