پارک مینیاتورک استانبول
پارک مینیاتورک استانبول

پارک مینیاتورک استانبول ؛ مجموعه ای از سازه های تاریخی

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

پارک مینیاتورک استانبول

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با پارک مینیاتورک استانبول آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این پارک در استانبول با ما باشید.

ترکیه از کشورهای توریستی با بسیاری از جاذبه‌ها و اماکن منحصربه‌فرد و دیدنی است. از خاص‌ترین جاهای دیدنی استانبول پارک مینیاتورک را می‌توان نام برد که در بین ایرانیان بسیار محبوب است. این پارک با انواع امکانات تفریحی و رفاهی ساعت‌ها شما را مشغول سرگرمی می‌کند. همچنین مدت زیادی از زمان تأسیس این پارک نگذشته؛ ولی توانسته توجه گردشگران زیادی را از سراسر دنیا به خود جلب کند. در ادامه به معرفی پارک مینیاتورک استانبول پرداخته‌ایم.

معرفی پارک مینیاتورک استانبول

در سال ۲۰۰۳ یکی از زیباترین اماکن گردشگری استانبول به نام پارک مینیاتورک (Miniaturk) ساخته شد. این پارک جذاب مانند یک اثر هنری است و به آن استانبول کوچک نیز گفته می‌شود. با گشت و گذار در پارک مینیاتورک جاذبه‌های ترکیه را به‌صورت ماکت و مجسمه مشاهده خواهید کرد؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود حتماً در سفر چند روزه خود به ترکیه از این محل دیدن کنید. این پارک ۶۰ هزار متر مربع مساحت دارد که 15 هزار متر مربع آن به ماکت‌ها، ۴۰ هزار متر مربع به فضای سبز و آزاد، ۳۰۰۰ متر مربع به فضای سرپوشیده و ۲۰۰۰ متر مربع به پارکینگ و استخر تعلق دارد.

در این پارک دیدنی ۱۲۸ جاذبه ترکیه در قالب ماکت و به ابعاد کوچک به چشم می‌خورند که ۵۹ عدد از ماکت‌ها به جاهای دیدنی استانبول اختصاص دارند. پارک مینیاتورک به صورتی ساخته شده است که بتوان در آینده ماکت‌های بیشتری از جاذبه‌های دیدنی ترکیه را در آن قرار داد. برای ساخت ماکت‌ها از جنس فایبرگلاس استفاده شده که در برابر عوامل خارجی و محیطی مانند برف و باران مقاومت زیادی دارند. همچنین علاوه بر مشاهده جاذبه‌ها می‌توانید از انواع امکانات رفاهی و تفریحی پارک استفاده کنید.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


پارک مینیاتورک استانبول
پارک مینیاتورک استانبول

امکانات پارک مینیاتورک استانبول

علاوه بر جاذبه‌های دیدنی در پارک مینیاتورک امکانات بی‌نظیری فراهم شده تا گردشگران بتوانند بهترین لحظات خود را در این محل تجربه کنند. یکی از این امکانات سالن آمفی‌تئاتر است که با ظرفیت ۴۰۰ نفر از آمفی‌تئاترهای بزرگ ترکیه به شمار می‌رود. این سالن به‌عنوان مرکز فرهنگی پارک شناخته می‌شود و برنامه‌های مختلفی مانند تئاتر، کنسرت و… در آن برگزار می‌شوند.

از دیگر امکانات این پارک شگفت‌انگیز می‌توان به مرکز فروش صنایع دستی و سوغاتی اشاره کرد. در این مرکز می‌توانید سوغات ترکیه مانند پارچه‌های زیبا، شیرینی‌ها و خوراکی‌های محلی، مجسمه‌های بناهای تاریخی و دیدنی و ظروف منحصربه‌فرد را تهیه کنید. علاوه بر آن امکانات تفریحی متنوعی مانند شهربازی، زمین شطرنج، زمین بازی کودکان، استخر و قایق‌سواری در این پارک در نظر گرفته شده‌اند.

رستوران‌های متنوعی در پارک مینیاتورک استانبول نظیر رستوران آدا، میکا، خیام، ریحون، لیمان و ماهان با عرضه انواع غذاهای ترکی و بین‌المللی لذیذ از گردشگران استقبال می‌کنند. این پارک دارای پارکینگی با ظرفیت ۳۰۰ خودرو است که مشکل خاصی برای پارک وجود نخواهد داشت.

جاذبه‌های پارک مینیاتورک استانبول

همان‌طور که گفته شد در پارک مینیاتورک ماکت‌ها و مجسمه‌های فوق‌العاده زیبایی وجود دارند که به شکل بسیار هنرمندانه ساخته شده‌اند. این ماکت‌ها به‌عنوان مهم‌ترین جاذبه‌های پارک به شمار می‌روند و نسبت به بنای اصلی ۲۵ برابر کوچکتر ساخته شده‌اند. فایبرگلاس به دلیل مقاومت در برابر تابش آفتاب، رطوبت هوا، بارش برف و باران و هر عوامل محیطی دیگر مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهد. برای ساخت ماکت‌ها نیز از فایبرگلاس استفاده شده که بعد از گذشت سال‌ها در فضای باز همچنان سالم مانده‌اند. ریزترین جزئیات بناها به راحتی در ماکت‌ها دیده می‌شوند. بخشی از ماکت‌ها که ارزش زیادی در بین مردم ترکیه دارند بر اساس آثاری ساخته شده‌اند که متعلق به حکومت عثمانیان هستند؛ اما امروزه در خارج از مرزهای ترکیه قرار دارند.

مهم‌ترین بناهایی که به‌صورت مینیاتوری در پارک مینیاتورک استانبول قرار گرفته‌اند شامل مسجد ایاصوفیه، مسجد سلطان احمد، برج گالاتا، مقبره مولانا، قصر توپکاپی، قصر هیدیو، مسجد محمدعلی پاشا، استادیوم المپیک، شهر سنگی ماردین، صخره‌های گورمه و کاپادوکیا، ایستگاه راه‌آهن شام، پل بسفر، پل موتسار، غار اصحاب کهف، مقبره سلطان مراد، قلعه شام و معبد آرتمیس هستند. از دیگر جاذبه‌های این پارک می‌توان موزه ظفر، موزه کریستال و شیشه پارک مینیاتورک را نام برد.

در موزه ظفر مراحل نبرد میان نیروهای عثمانی و متفقین به همراه ایثارگری مردم ترکیه در طی سال‌های نبرد به‌صورت تصویری به نمایش گذاشته شده‌اند. اگر به تاریخ ترکیه علاقه‌مند هستید حتماً از این موزه دیدن کنید. در موزه کریستال نیز ظروف مختلفی نگهداری می‌شوند که از جنس کریستال و شیشه هستند و به دلیل نورپردازی جلوه زیبایی پیدا کرده‌اند.

جاذبه های پارک مینیاتورک استانبول
جاذبه های پارک مینیاتورک استانبول

جاهای دیدنی اطراف پارک مینیاتورک استانبول

برای بازدید از پارک مینیاتورک چند ساعت زمان کافی است. در اطراف پارک جاذبه‌های دیدنی دیگری وجود دارند که می‌توانید پس از بازدید از پارک به سراغ آنها بروید. در واقع پارک مینیاتورک از موقعیت مکانی مناسبی برخوردار بوده و دسترسی به دیگر جاذبه‌های گردشگری از طریق آن بسیار راحت است. از مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف این پارک می‌توان موارد زیر را نام برد:

برج گالاتا

از قدیمی‌ترین برج‌های جهان به شمار می‌رود و یکی از مهم‌ترین نمادهای تاریخی استانبول است. این بنای محبوب دارای چشم‌اندازی 360 درجه بوده و بسیاری از جاذبه‌های مهم استانبول مانند مسجد آبی و پل بسفر از زاویه دیگر قابل مشاهده هستند. این برج مخروطی شکل نورپردازی‌های بسیار خیره‌کننده‌ای در طول شب دارد و برای گردشگران بسیار جذاب خواهد بود. برج گالاتا بیش از ۷۰۰ سال قدمت دارد و به‌عنوان بلندترین ساختمان استانبول به شمار می‌رود.

برج گالاتا استانبول
برج گالاتا استانبول

موزه رقص

یکی از متفاوت‌ترین موزه‌های دنیا است و در خیابان استقلال قرار دارد. این موزه در سال ۱۴۹۱ میلادی ساخته شد و اولین خانقاه دراویش ترک محسوب می‌شود. این مکان محلی برای برگزاری رقص سماع شناخته می‌شود و با نواخته شدن سازهای قدیمی ترکیه هر کسی را به وجد می‌آورد. بخش دیگری از موزه به نگهداری از دست‌نوشته‌های درویشان نامی در قرن ۱۵ میلادی و وسایل آنها مانند کلاه و پوشاک مربوط است.

مسجد ایوب سلطان

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌ها در نزدیکی پارک مینیاتورک استانبول مسجد ایوب سلطان است که در سال ۱۴۵۸ میلادی ساخته شد. ایوب سلطان از یاران حضرت محمد صلوات‌الله‌علیه بودند و به دلیل قرارگیری مسجد در کنار آرامگاه ابو ایوب الانصاری که از دیگر یاران پیامبر بودند از اهمیت زیادی در بین مردم ترکیه برخوردار است. همچنین اولین مسجدی است که پس از فتح استانبول در این شهر ساخته شد.

مسجد ایوب سلطان
مسجد ایوب سلطان

میدان تکسیم

از دیگر جاهای دیدنی مهم استانبول میدان تکسیم را می‌توان نام برد که به‌عنوان قلب استانبول مدرن شناخته می‌شود. این میدان بسیار توریستی بوده و در حوالی آن رستوران‌ها و هتل‌های زیادی وجود دارند. هر ساله در این میدان به برگزاری رویدادهای ملی مانند سالگرد استقلال ترکیه پرداخته می‌شود و گردشگران می‌توانند شادی و شور و هیجان مردم ترکیه را مشاهده کنند. میدان فضای بسیار شلوغ و پر سر و صدایی دارد و بهترین مراکز خرید در آنجا به چشم می‌خورند. پارک دلفین‌های استانبول، موزه هنرهای معاصر، موزه آتاتورک، مسجد کاریا استانبول، کاخ دلما باغچه، محله جهانگیر، مرکز تجاری پریا و مدرسه سلطنتی کاخ گالاتا از دیگر جاذبه‌های گردشگری اطراف پارک به شمار می‌روند.

نکات بازدید از پارک مینیاتورک استانبول

  • ساعت ۹ الی ۱۹ عصر زمان بازدید از پارک مینیاتورک است.
  • برای بازدید از پارک باید بلیط تهیه کنید که هزینه آن برای گردشگران خارجی بیشتر خواهد بود.
  • داخل پارک دستگاه‌هایی وجود دارند که با قرار دادن بلیط خود در آنها می‌توانید از ماکت‌ها اطلاعات جالبی کسب کنید.
  • در صورتی که خسته شدید برای رفتن به نقطه دیگر می‌توانید از قطار داخل پارک استفاده کنید.
  • جاذبه‌های پارک در فضای باز قرار دارند و پیشنهاد می‌شود در ماه‌های گرم سال از آن بازدید کنید.
  • بهترین زمان برای بازدید از پارک مینیاتورک در روزهای گرم، صبح زود و هنگام ناهار است.
بازدید از پارک مینیاتورک استانبول
بازدید از پارک مینیاتورک استانبول

هتل‌های نزدیک به پارک مینیاتورک استانبول

در حوالی پارک مینیاتورک هتل‌های باکیفیت با انواع امکانات رفاهی وجود دارند. در استانبول هتل‌های بی‌نظیری وجود دارد؛ اما اگر می‌خواهید به پارک دسترسی راحتی داشته باشید پیشنهاد می‌شود به سراغ یکی از هتل‌های اطراف آن بروید. از جمله آنها می‌توان به هتل پرا، هتل هیلتون گاردن، هتل کلاریون گلدن هورن، هتل پارادایس، هتل آستان گالاتا، هتل لازونی، هتل پتروس و هتل پیر لوتی اشاره کرد. هزینه و امکانات هر یک از هتل‌ها متفاوت است و انتخاب هر یک به توانایی مالی و سلقیه خودتان بستگی دارد.

مسیر دسترسی به پارک مینیاتورک استانبول

پارک مینیاتورک در ترکیه، استانبول، بی اوغلو، منطقه سوتلوجه، ارنتکپه و خیابان امراهور واقع شده است. این پارک در شمال شرقی گلدن هورن و منطقه اروپایی بی اوغلو قرار دارد. برای رفتن به این محل دیدنی می‌توانید از میدان تکسیم سوار اتوبوس‌های عمومی شوید. همچنین از امینیو و کاخ توپکاپی می‌توانید با اتوبوس‌های عمومی خود را به پارک مینیاتورک برسانید.

تاکسی‌های سطح شهر نیز از هر نقطه شما را به سمت پارک می‌برند. شایان ذکر است هزینه تاکسی‌ها در ترکیه بسیار بالا بوده و پیشنهاد می‌شود از وسایل نقلیه دیگر مانند مینی‌بوس‌های سیران تپه توپ قاپی استفاده کنید. با یک سرچ ساده در گوگل مپ نیز می‌توانید پارک مینیاتورک را پیدا کنید و با خودرو شخصی به سمت آن حرکت نمایید.

سخن پایانی

پارک مینیاتورک استانبول از بهترین جاهای دیدنی ترکیه است و اگر فرصت شد به این کشور سفر کنید حتماً بازدید از این پارک جذاب و شگفت‌انگیز را در لیست سفر خود قرار دهید. با مراجعه به این پارک می‌توانید از موقعیت قرارگیری و اطلاعات هر یک از جاذبه‌های استانبول و ترکیه اطلاعات جالبی به دست آورید و گردش آگاهانه‌ای داشته باشید.



 الی گشت    

                تور کیش