پارک ملی نایبند ، اولین پارک ملی دریایی کشور | Bushehr

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

پارک ملی نایبند

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست پارک ملی نایبند راخواهیم داشت. برای آشنایی با منطقه حفاظت شده نایبند، در ادامه با مجله تاپ توریست باشید.

پارک ملی نایبند (National Park Nayband) به عنوان یک منطقه حفاظت‌شده سازمان حفاظت محیط زیست ایران در استان بوشهر، شهرستان عسلویه در سواحل خلیج فارس است. جالب است بدانید که در عصر آل بویه از مهمترین مراکز صید و تجارت مروارید در ایران محسوب می شود. از عسلویه تا خلیج نایبند، تنها ۱۶ کیلومتر راه است.

این منطقه حفاظت شده در استان بوشهر نقطه اتصال کوه های عسلویه به دریای خلیج فارس است به دلیل داشتن پوشش گیاهی مناسبی که دارد و حیات وحش متنوع خود جلوه ی بی نظیری از طبیعت کوه و دریا را در سواحل آبی و خشکی خلیج فارس به وجود آورده است. یکی از عمده دلایل معروف بودن خلیج نایبند در بوشهر این است که با پیشروی خشکی در دریا به دماغه نایبند معروف است و موجب تشکیل خلیج کوچکی در ۳۲۰ کیلومتری جنوب شرقی استان بوشهر شده است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


با پیشروی این بخش خشکی در دریا خلیج نایبند به وجود آمد و خشکی حاصل از آن به دماغه‌ی نایبند معروف شد. پارک ملی نایبند در دو استان بوشهر (بخش عسلویه شهرستان کنگان) و استان هرمزگان ( شهرستان پارسیان بخش کوشکنار) قرار دارد.

پارک ملی نایبند
پارک ملی نایبند

می‌توان گفت شاخصه‌ی اصلی ساحل نایبند به پوشش گیاهی آن جنگل های حرا است که بازی ماهی‌ها و آبزیان در میان آن‌ها و بالا و پایین رفتن آب از ساق و برگ‌های درختان حرا، زیبایی‌اش را دو چندان می‌کند. روستای هاله یکی از آن مکان‌هایی است که معماری سنتی را کنار طبیعت بکر خواهیم دید. درختان خرما، ماسه درخشان و آبی نیلگون جلوه‌ای از پیوند آب و خاک است؛ هاله در بهار و پاییز و زمستان هوایی مطبوع دارد اما تابستان‌هایش شرجی و گرم است.

آب دریا در این خلیج بسیارشفاف و خوش‌رنگ است. جالب این‌که هم ساحل ماسه‌ای دارد و هم صخره‌‌ای. صخره‌ها از شمال دماغه به سمت جنوب بلندتر می‌شوند و اندازه‌ آنها از یک متر به بیشتر از ۱۰ متر می‌رسد. مجتمع‌های مرجانی و چمنزارهای علف دریایی از دیدنی‌های این منطقه هستند و اگر خوش شانس باشید دلفین هم می بینید. از درختان تنومند انجیر معابد، جنگل حرا، دره و دشت تا امکان غواصی و عکاسی، همه چیز برای سفری فراموش‌نشدنی مهیاست.

پارک ملی نایبند
پارک ملی نایبند

پوشش گیاهی و جانوری خلیج نایبند

پوشش گياهی پارک ملی نای‌بند شامل اجتماعات حرا و ساير گياهان آبزی نظير علف‌های دريايی و جلبك‌ها در اكوسيستم‌های ساحلی و گياهان مقاوم شور‌پسند نظير گز، علف شور، شصت عروسان و خار شتر در مناطق به دور از ساحل است. از ساير گونه‌های گياهی در ارتفاعات و دشت‌های مرتفع می‌توان، كنار ، كهور ايرانی، انجير معابد، انار شيطان، استبرق، قيچ، دافنی و صبرزرد و… را نام برد.

این جنگل‌ها به زیستگاه بسیار مناسبی برای پرندگان مهاجر در فصول سرد تبدیل شده‌اند. در سایر فصول نیز که پرندگان بومی محل مناسبی برای ادامه حیات نمی‌یابند، به این جنگل‌ها پناه می‌آورند. لاک‌پشت‌های سبز و عقابی از جمله جانداران ویژه اکوسیستم جنگل‌های حرای نای‌بند هستند. حواصیل، فلامینگو، پلیکان،  انواع دیگری از پرندگان در اکوسیستم‌های حرای نای‌بند زیست می‌کنند.

پارک ملی نایبند
پارک ملی نایبند

از جانوران مهم می‌توان به جبير اشاره كرد كه جز گونه‌های نادر و حمايت شده كشور است. ساير پستانداران خشك‌زی موجود در پارك شامل گرگ، شغال، خرگوش، روباه وانواع جوندگان می‌توان نام برد.

علاوه بر آن نای‌بند دارای ارزش‌های زيستی منحصربه‌فردی جهت زاد و ولد پستاندارانی نظير قوچ و ميش، كل و بز است. از پستانداران دريايی كه در بخش آبهای آزاد موجود در پارك يافت می‌شود، می‌توان انواع دلفين و نهنگ را نام برد كه عمق زياد آب در اين بخش دلفين‌ها را متوجه خود ساخته و شيرجه زدن دلفين‌ها و شنای دسته جمعی كوسه ماهی‌ها از صحنه‌های بسيار زيبای طبيعی اين قسمت از پارك است.

آدرس خلیج نایبند: ایران، بوشهر، 320 کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر، 16 کیلومتری عسلویه

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨