خانه شیخ سعید آل مکتوم در دبی ، امارات | Dubai

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

خانه شیخ سعید آل مکتوم

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره خانه شیخ سعید آل مکتوم صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با این خانه تاریخی در دبی در ادامه با ما همراه باشید.

کشور امارات متحده عربی و به خصوص شهر دبی یکی از مقاصد توریستی و گردشگری بسیار محبوب در جهان است. این شهر با چهره لوکس، ساختمان های بلند و حس و حال لاکچری خود گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. اما دیدنی ها و معماری های باشکوه این کشور فقط مختص به شهر دبی نمی باشد، بلکه این کشور به طور کلی رو به پیشرفت بسیار زیادی است. یکی از جاذبه های دیدنی برای گردشگرانی که امارات و شهر دبی را برای سفر انتخاب می‌کنند، خانه شیخ سعید آل مکتوم است. در ادامه بیشتر با این خانه تاریخی آشنا می شویم.

خانه شیخ سعید (House of Sheikh Saeed Al Maktoum) یکی از مکان‌های تاریخی و جاذبه گردشگری شهر دبی ویکی از نقاط دیدنی امارات متحده عربی است که سالیانه تعدادی زیادی از گردشگران از مناطق داخل و خارج امارات به سویش می‌شتابند. این خانه محل سکونت حاکم پیشین دبی، سعید آل مکتوم بوده ‌است. تاریخ ساخت آن به سال ۱۸۹۶ برمی‌گردد. این خانه در عهد مکتوم بن حشر آل مکتوم بنیادگذاری شده ‌است، و تا نهایت حکم سعید آل مکتوم که در سال ۱۹۵۸ میلادی فوت کرده ‌است، مقر حکم بوده ‌است. خانه ی اصلی در سال 1896 توسط پدر شیخ سعید ساخته شد طوری که او می توانست از بالکن خانه به راحتی حمل و نقل کشتی ها در دریا را مشاهده کند اما بعد از مدتی خانه ی اصلی تخریب و خانه ی دیگری در همان محل ساخته شد.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


خانه شیخ سعید آل مکتوم
خانه شیخ سعید آل مکتوم

مساحت این بنا در حدود ۳۶۰۰ متر مربع می‌باشد. خانه مذکور در سال ۱۹۸۶ میلادی توسط شهرداری دبی بازسازی شده‌است و هم‌اکنون موزه ملی اسکناس و عکس‌های تاریخی از شهر دبی و همچنین موزه عکس‌هایی از خانواده حکمرانان این شهر است. این خانه نزدیک دهانه خور دبی و در کنار تونل شندغه واقع شده ‌است. این خانه که وسط منطقه دیره و بر دبی قرار گرفته است، مشرف به خلیج فارس است که چشم اندازی بی نظیر برای شما گردشگران می باشد.

ویژگی های معماری

در ساخت این خانه از معماری خانه‌های قدیم ایران در ناحیه کویر و جنوب ایران الهام گرفته شده ‌است. در ساخت این خانه از مواد اولیه آن زمان مانند آهک و ساروج استفاده شده ‌است. این خانه از یک حیاط بزرگ تشکیل شده که در دور آن، پنج بخش مستقل برای زندگی پنج خانواده در نظر گرفته شده ‌است. هر بخش شامل یک ایوان، مهمان‌خانه و تعدادی اتاق می‌باشد.

خانه شیخ سعید آل مکتوم
خانه شیخ سعید آل مکتوم

بادگیرها، درب‌ها و پنجره‌های کنده‌کاری‌شده، نورگیرهای مشبک چوبی و گچی همه و همه تصویرگر خانه‌های قدیمی دبی می‌باشند. این خانه به ‌عنوان یک بنای تاریخی در سال ۱۹۸۴ مرمت شده و اکنون به‌ عنوان یک موزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. عکس‌های قدیم دبی، اسناد تاریخی، پول‌های رایج در زمان‌های نه‌چندان دور و مجموعه‌های تمبر از دیگر دیدنی‌های این موزه می‌باشند. همچنین خانهٔ «عبید بن ثانی» وزیر سعید آل مکتوم در این منطقه قرار دارد که مانند ساختمان‌های نامبرده بازسازی شده‌ است و قرار است که آن را هم تبدیل به موزه کنند.

خانه شیخ سعید آل مکتوم
خانه شیخ سعید آل مکتوم

در هنگام گشت و گذار در داخل کاخ احتمالا متوجه رنگ صورتی کمرنگی در داخل نمای ساختمان و دیوارهای آن بشوید. این رنگ به علت استفاده از مرجان ها در آهک و گچ بنای ساختمان به وجود آمده است. این رنگ صورتی جلوه ی زیبایی به ساختمان داده است که به خصوص در زمان غروب زیبایی آن دوچندان به چشم می آید. دیوارهای این کاخ بسیار قطور ساخته شده اند تا دمای داخل آن را در طول روزهای گرم دبی همچنان خنک نگه دارد.

این خانه که هم اکنون به عنوان یک موزه برای نمایش دادن تاریخ دبی شناخته میشود، مجموعه ای نادر و متنوع از عکس های تاریخی شیوخ و زندگی در دبی را نمایش میدهد که به شدت در زمان فعلی تغییر کرده است و دیگر هیچ سبک تاریخی و سنتی در این شهر به چشمتان نخواهد خورد.

این موزه همچنین مجموعه ای بزرگ و نادر از اسناد تاریخی و رسمی درباره امارات، جواهرات ارزشمند، سکه، تمبر و موارد دیگر مربوط به آن دوره های تاریخی را به نمایش گردشگران می گذارد.

یکی دیگر از نکات جالب خانه ی شیخ سعید این است که حاکم فعلی دبی، شیخ محمد، نوه ی شیخ سعید آل مکتوم می باشد و ده سال اول زندگی خود را در داخل این خانه سپری کرده است. بازدید از این خانه واقعا شما را مجذوب سادگی حاکم می کند و به وضوح فلسفه و چشم انداز زندگی شیخ سعید آل مکتوم بزرگ را منعکس خواهد کرد.

خانه شیخ سعید آل مکتوم
خانه شیخ سعید آل مکتوم

آدرس: امارات، دبی، منطقه الفهیدی

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 08:00 الی 20:30 – جمعه ها از ساعت 15:00 الی 20:30

هزینه ورودی: بلیط برای بزرگسالان 3 درهم و برای کودکان زیر 6 سال 1 درهم

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨