سوغات خرم آباد
سوغات خرم آباد

سوغات و صنایع دستی خرم آباد چیست ؟

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

سوغات خرم آباد

خرم آباد ، مرکز استان لرستان است که در فاصله 453 کیلومتری تهران قرار گرفته است. جمعیت این شهر حدود 550 هزار نفر است. بهترین زمان سفر به شهرستان خرم آباد ، فصل بهار و پاییز است. در خرم آباد شما می‌توانید آثار تاریخی مهمی مانند قلعه فلک الافلاک، مناره آجری، پل شاهپوری، گرداب سنگی و دریاچه کیو را مشاهده کنید. علاوه بر جاذبه‌های گردشگری، این شهر دارای صنایع دستی و سوغاتی‌های خاص خود نیز هست که با خرید آن‌ها می‌توانید سفر خود را تکمیل کنید. در ادامه همراه تاپ توریست باشید تا با بهترین سوغات خرم‌ آباد و همچنین سوغات مخصوص خرم آباد لرستان بیشتر آشنا شوید .

شیرینی آردی

شیرینی آردی خرم آباد که شیرینی سنتی این شهر است و طعم بسیار دلنشینی دارد دارای طرفداران زیادی در شهرهای مختلف است، این شیرینی از لحاظ مدت ماندگاری گزینه مناسبی برای سوغاتی از شهر خرم آباد می باشد. مواد اصلی تهیه آن شکر، آرد و روغن است. همچنین میتوان طعم دهنده ها و مغزهای مختلف به آن افزود و بر این اساس به سه نوع تقسیم می شوند:شیرینی آردی گردوئی،شیرینی آردی نخودی،شیرینی آردی نارگیلی .

سوغات خرم آباد
سوغات خرم آباد

روغن حیوانی

روغن‌های حیوانی به دورنگ سفید و زرد تولید می‌شود و از خواص آن می‌توانیم به کاهش غلظت خون، کاهش چربی‌های زائد، شادابی و سفیدی پوست و سم‌زدایی اشاره‌کنیم.سوغات خرم آباد

عسل

استان لرستان دارای طبیعت بکر، مراتع و جنگل‌های انبوه است و در نتیجه برای پروش زنبور و تهیه علس فوق العاده است. استان لرستان رتبه‌ی هفتم کشور را در تولید عسل و رتبه‌ی نخست کشور را در مرغوبیت آن عسل دارد . عسل یکی از سوغات خاص استان لرستان است.سوغات خرم آباد

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


شیرینی کاک خرم آباد

یکی از شیرینی های قدیم و سنتی لرستان کاک است که در ظاهر با کاک های امروزی تفاوت دارد، در اصل کاک لری به صورت چهارگوش های بزرگ برش میخورد و روی آن از شیره انگور و یا عسل استفاده می کردند. مردم لرستان در گذشته ایام نوروز را به شیرینی پزی می پرداختند، یکی از آن شیرینی های خانگی کاک است. اما امروزه فقط یک نفر به نام منوچهر تقی زاده در خرم آباد کاک می پزد که شیرینی های او معروف است. این شیرینی خوش طعم از مواد اولیه آرد تازه، روغن حیوانی، شکر و زعفران تشکیل شده است.

سوغات خرم آباد
سوغات خرم آباد

حلوا ارده

حلوا ارده یکی از سوغاتی‌های خوشمزه و پرطرفدار استان لرستان و شهر خرم‌آباد است. در این شهر انواع مختلف حلوا ارده تولید و فروخته می‌شود که ازجمله آن‌ها می‌توان به حلوا شکری، حلوا ارده شیره و حلوا ارده مغز دار اشاره کرد. مواد تشکیل‌دهنده حلوا ارده شامل تخم‌مرغ، هل، چوبک و ارده و شکر می‌شود.سوغات خرم آباد

صنایع دستی خرم آباد

اکثر دست ساخته ها و بافته هاى عشایرى و روستایى استان، سیاه چادر، قالى، گلیم، چیت، جاجیم بافى و رنگرزى میباشد که بیشتر جهت مصرف داخلى تولید مى نمایند و صنایع دستى شهرى استان خراطى، ورشو سازى، نمد بافى، قالى بافى و گلیم بافى میباشد. که عمده سوغاتى هاى استان را تشکیل میدهد.

سوغات خرم آباد
سوغات خرم آباد

گلونی

معروف‌ترین سوغات خرم‌ آباد و شاید کل استان لرستان روسری‌های مخصوصی است که به آن‌ها گلونی می‌گویند. این روسری‌های بلند که نوعی سربند محسوب می‌شوند را می‌توانید روی سر بیشتر زنان مسن، عشایر یا حتی زنان شهری خرم‌آباد ببینید.این پوشش قدیمی آن قدر از جایگاه مهمی در میان اقوام لر برخوردار است که یک روز خاص در تاریخ ۲۶ اردیبهشت را به عنوان روز ملی گلونی تعیین کرده‌اند. در این تاریخ تمامی زنان و دختران در جشنواره‌های خاص در لرستان و دیگر شهر‌های لر نشین کشور جمع می‌شوند و همگی گلونی‌های زیبایی را به سر می‌کنند.

سوغات خرم آباد
سوغات خرم آباد

ورشو سازی خرم آباد

ورشو سازی یکی از سوغاتی ها و صنایع دستی پرطرفدار در لرستان و شهرهای این استان همچون خرم آباد است. صنعت ورشو سازی در لرستان و خرم آباد قدمتی برابر با دویست سال دارد. ورشو در واقع نوعی فلز سفید است که از مواد مختلفی ازجمله نیکل، روی و مس تشکیل می‌شود. ورشو قابلیت چکش خوری و ذوب شدن خوبی دارد و قالب‌گیری آن بسیار ساده است، به همین دلیل است که به‌راحتی می‌توان از این فلز وسایل مختلفی ازجمله سینی، بشقاب، سماور، قوری، استکان، قندان و …ساخت.

سوغات خرم آباد
سوغات خرم آباد

گیوه

گیوه نیز یکی از اصلی ترین سوغات خرم آباد است. اگر در خیابان‌های خرم‌ آباد قدم بزنید هنوز هم زنان و مردانی را می‌بینید که گیوه به پا دارند. یک کفش سبک، خنک و بسیار مناسب که توسط کار دست هنرمندان همین شهر تولید می‌شود. شما می‌توانید در خرم آباد سفارش دهید که یک گیوه مخصوص و اندازه پای خودتان برایتان بدوزند. این کار زیاد زمان نمی‌برد. تجربه راه رفتن و کار کردن در ساعات زیاد بخصوص در فصل گرما با گیوه‌های دست‌دوز بسیار لذت بخش خواهد بود.سوغات خرم آباد

نمد بافی

نمد امروزه به عنوان یکی از پرطرفدارترین سوغات خرم آباد شناخته می‌شود. به خاطر وجود پشم گوسفندان این منطقه، نمد مالی نیز در اینجا رونق بسیار فراوانی دارد. از نمد برای تهیه کمربند، کلاه، لباس، چادر، زیرانداز و حتی درست کردن عروسک‌های کوچک استفاده می‌کنند. شما می‌توانید یک محصول زیبای نمدی مانند پادری‌های کوچک خوش رنگ را از بازار‌های خرم آباد تهیه کنید و در خانه خود مورد استفاده قرار دهید تا همیشه به یاد سفرتان به خرم آباد باشید.

سوغات خرم آباد
سوغات خرم آباد

حرمی بافی

حرمی یا ارامی یکی از دست بافته‌های استان لرستان است که در خرم آباد و بروجرد رواج دارد. درگذشته برای تهیه این دست بافته‌ها از پشم استفاده می‌شد ولی امروز از پنبه در تهیه آن استفاده می‌شود. ابعاد حرمی برابر با یک متر در ۷۰ سانت است و ازجمله نقوش استفاده‌شده در آن می‌توانیم به گل و پروانه و خطوط موازی اشاره‌کنیم. ازجمله رنگ‌های پرکاربرد در حرمی بافی قرمز لاکی و سرمه‌ای است.

سوغات خرم آباد
سوغات خرم آباد


 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)