تونل برفی ازنا ، استان لرستان | Azna

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

تونل برفی ازنا

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره تونل برفی ازنا صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با این مکان دیدنی شهر ازنا در استان لرستان در ادامه با ما همراه باشید.

ازنا یکی از شهرهای استان لرستان واقع در خاور این استان است. این شهر مرکز شهرستان ازنا است و بین شهرهای الیگودرز، دورود، اراک، خمین و شازند قرار گرفته ‌است. این شهر از نظر صنعتی و اقتصادی و گردشگری بسیار اهمیت دارد. در ادامه با یکی از دیدنی های مهم آن یعنی تونل برفی ازنا آشنا می شویم.

تونل برفی یکی از آثار طبیعی در شهرستان ازنا است. این تونل به ‌صورت طبیعی در برف و یخ‌های دامنه اشترانکوه در منطقه کمندان به‌وجود آمده ‌است. طول این تونل بالغ بر ۸۰۰ متر و ارتفاع آن از کف تونل تا سقف بین ۵٫۲ تا ۳ متر است. از این تونل برفی فقط در فصل‌های بهار و تابستان می‌توان بازدید کرد. این جاذبه گردشگری در سال ۱۳۹۸ در فهرست آثار طبیعی کشور ثبت شد.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


تونل برفی ازنا
تونل برفی ازنا

رشته کوه شگفت‌انگیز اشترانکوه با ۱۳ قله و ۴۲۵۰ متر ارتفاع در پنج کیلومتری ازنا واقع شده است. کوهنوردان و گردشگران ایرانی و بین‌المللی بسیاری هر سال از این منطقه دیدن می‌کنند. اشترانکوه، مشهور به آلپ ایران یکی از بلندترین رشته‌کوه‌های زاگرس است. قله‌های بلند و پربرف، رودهای زیبا، دره‌های عمیق، پوشش گیاهی و جانوری متنوع و روستاهای کوهپایه‌ای از مشخصه‌های برجسته این رشته‌کوه هستند.

در واقع در فصل سرما با بارش شدید برف در کوهستان، توده‌ای از برف تشکیل می‌شود که با ذوب‌شدن آن‌ها در فصل بهار و جاری‌شدن آب در داخل این توده برفی، فضایی راهرومانند یا تونل‌هایی زیبا اما بسیار خطرناک در پایین شکاف این دره به وجود می‌آیند.

احتمال ریزش این تونل برفی، ریسک بازدید از آن را بالا می‌برد، اما با این حال اکثر گردشگران به داخل آن می‌روند تا تجربه‌ای شگرف و بی‌نظیر کسب کنند. برای رسیدن به این تونل باید تا روستای کمندان با اتومبیل رفت و حدودا 2 ساعت نیز پیاده‌روی کرد. این آثار یکی از خطرناک‌ترین مناطق دیدنی می‌باشد که سال گذشته چند نفر زیر آوار برف آن ماندند.

ازنادره، محل به وجود‌آمدن این تونل برفی، یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری اشترانکوه است و از ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن می‌توان به پوشش گیاهی متنوع، چشمه‌ها و آب‌های جاری و حیوانات وحشی مانند خرس و بز اشاره کرد. صخره‌های رعب‌آور و كاملا عمودی ازنادره به‌قدری بلند هستند که تا نزدیکی ظهر، تابش آفتاب را نخواهید دید. چشم‌انداز زیبای این دره، با وزش نسیمی خنک و غرش رودخانه بر سنگ‌ها، از بکرترین مناظری است که می‌توان در ایران دید و به‌هیچ‌وجه امکان ندارد در مسیر سراشیبی دره خسته شوید. با پیش‌رفتن در ازنادره، با درختانی روبه‌رو می‌شوید که از دیواره صخره‌ها بیرون زده و کاملا به‌صورت افقی رشد کرده‌اند.

بهترین فصل بازدید

برای بازدید از این مکان بهترین زمان فصل‌های بهار و تابستان و اوایل پاییز است. برای رسیدن به تونل برفی، باید مسیر رودخانه را تا رسیدن به بالای کوه ادامه دهید. سرچشمه رودخانه از درون تونل برفی می‌آید.

تونل برفی ازنا
تونل برفی ازنا

دسترسی

برای رسیدن به تونل برفی ازنا باید ابتدا به استان لرستان شهر ازنا سفر کنید. سپس ۲۵ کیلومتراز شهر ازنا به سمت دامنه اشترانکوه پیش بروید و در ادامه یک ساعت و نیم از کنار رودی زلال با انواع گیاهان دارویی عبور کنید. برای رسیدن به این تونل باید تا روستای کمندان از ازنا با اتومبیل رفت و حدودا ۳۰ دقیقه نیز پیاده‌ روی کرد. در واقع مسافت پارک خودروها تا تونل برفی یک ساعت پیاده روی دارد.

به دلیل قرار گرفتن تونل برفی در منطقه حفاظت شده اشترانکوه امکان ایجاد تأسیسات گردشگری در منطقه وجود ندارد و با ابن حساب اغلب افراد طبیعت گرد و تورهای علاقمند برای بازدید، گردشگران این جاذبه طبیعی هستند.

نکات مهم در بازدید از تونل برفی ازنا

  • حتما با کفش مناسب کوه به منطقه بروید.
  •  بخشی از راه کوهستانی است و باید از صخره‌ بالا بروید.
  •  برای رسیدن به منطقه دو مرتبه باید از رودخانه سرد و خروشان بگذرید لطفا بچه و افراد مسن را با خود همراه نکنید.
  •  آب بسیار سرد است و بچه‌ها اگر زیاد در آب بمانند از شدت سردی گریه می‌‌‌کنند.
  •  افراد زیر ۱۰سال و کسانی که توانایی بدنی ندارند را هرگز به منطقه نبرید.
  •  سقوط در رودخانه باعث مرگ می‌شود.
  •  هرگز داخل تونل برفی نروید متاسفانه در تیرماه ۱۳۹۶ ریزش تونل برفی باعث مرگ یک جوان ۱۸ ساله شد.
تونل برفی ازنا
تونل برفی ازنا

آدرس: استان لرستان، 5 کیلومتری جنوب شهرستان ازنا، منطقه کمندان، دامنه اشترانکوه

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨