منطقه حفاظت شده سفیدکوه لرستان | Lorestan

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

منطقه حفاظت شده سفیدکوه

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با منطقه حفاظت شده سفیدکوه آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این منطقه زیبا و دیدنی در استان لرستان در ادامه با ما همراه باشید.

منطقه حفاظت شده سفیدکوه در سلسله کوههای زاگرس و در 67 كيلومتري شمال غربي خرم آباد در استان لرستان واقع شده است. رودخانه ها و آبشارهای فصلی فراوان، غارهای متعدد و تنوع زیستی گیاهی و جانوری و صخره های صعب العبور و زیبا، جنگلهای سرسبز بلوط با درختان تنومند از جاذبه های اکوتوریستی منطقه حفاظت شده سفید کوه به شمار می روند.

خوب است بدانید که در استان لرستان دو منطقه داریم با نام مشترک سفیدکوه، یکی منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد که در 67 کیلومتری غرب خرم آباد است و دیگری پناهگاه حیات وحش سفید کوه ازنا که سفیدکوه کوچک نیز نامیده می شود و در حدودا 16 کیلومتری غرب ازنا قرار گرفته است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


سپید یا سفید کوه که از غرب شهر خرم آباد آغاز میشود به طول حدود دویست کیلومتر تا شرق شهر کرمانشاه امتداد دارد. این رشته کوه مهم زاگرس در لرستان به نام سفیدکوه یا سپیدکوه و در کرمانشاه “چرمیکوه ” نامیده میشود. این منطقه با مساحتی حدود ۶۹۵۰۰ هکتار ابتدا در سال ۱۳۴۷ به عنوان شکار و تیراندازی ممنوع تحت حفاظت قرار گرفت و سپس در سال ۱۳۶۹ به منطقه حفاظت شده ارتقاء یافت.

سفید کوه با داشتن وضعیت توپوگرافی خاص و رودخانه های خروشان نظیر کریه و کشکان، از زیستگاه های مهم و ارزشمند جانوری غرب ایران محسوب می شود. ۲۷۲ گونه گیاهى و ۱۳۸ گونه جانوری در این منطقه حفاظت شده شناسایی شده است. در دامنه جنوبی سپید کوه، چند رشته قنات و سراب فصلی نیز وجود دارد.

منطقه حفاظت شده سفیدکوه
منطقه حفاظت شده سفیدکوه

پوشش گیاهی

از جمله گیاهان سفیدکوه می توان به بلوط ایرانی، بنه، گیلاس وحشی، خینجوک، زیتون، زالزالک، بادام کوهی، آلوچه، نسترن وحشی، بومادران، فرفیون زگیل دار، گوش بره طناز، سریش ایرانی، گنگرصحرایی، لاله واژگون، خاکشیر، نیلوفر، مریم گلی، کلاه میرحسن و انواع گون ها اشاره نمود.

گونه های شاخص جانوری

جانوران شاخص این منطقه حفاظت شده عبارتند از:

پستانداران؛ سنجاب ایرانی، کل وبز، خرس قهوه ای، پلنگ، گربه وحشی، رودک، گرگ، روباه، شنگ، شغال

پرندگان؛ کبک دری، کبک، عقاب طلایی، کرکس، کرکس مصری، شاهین، بالابان، دلیجه کوچک، سهره طلایی، یلوه حنایی، سارصورتی، جی جاق

خزندگان و دوزیستان؛ لاکپشت مهمیزدار، آگامای صخره ای فلس درشت، گرزمار، افعی شاخدار، سوسمار مارچشم

منطقه حفاظت شده سفیدکوه
منطقه حفاظت شده سفیدکوه

  • منبع تصاویر: اداره کل حفاظت محیط زیست استان لرستان

آدرس: ایران، لرستان، خرم آباد، منطقه سفیدکوه

شماره های تماس با اداره محیط زیست استان لرستان: 33201775-066

روایط عمومی: 33207569-066

تلفن گویا: 1540

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨