مسجد جامع کرمان ، بنایی با قدمت 700 ساله | Kerman

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

مسجد جامع کرمان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با مسجد جامع کرمان آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این شاهکار معماری فاخر در کرمان در ادامه با ما همراه باشید.

استان کرمان با دارا بودن جاذبه‌های گردشگری و سوغات‌های گوناگون در جنوب ایران واقع‌ شده است. این استان از جمله استان‌های وسیع و باستانی کشور ایران به شمار می‌آید و از لحاظ جغرافیایی در جنوب شرقی ایران واقع‌ شده است. استان کرمان به دلیل جاذبه های تاریخی که دارد جزء ۵ شهر دیدنی ایران به شمار می رود و حدود ۷ هزار جاذبه ی تاریخی ارزشمند را در خود جای داده است که از این بین ۷۰۰ مورد آنها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

یکی از مکان های دیدنی و پر اهمیت که در سفر به کرمان نباید بازدید از آن را فراموش کنید، مسجد جامع کرمان است، که نمادی از تاریخ و معماری باشکوه گذشته در شهر کرمان می باشد. در ادامه این مسجد را به شما معرفی می کنیم.

مسجد جامع کرمان (Jameh Mosque of Kerman) یا مسجد جامع مظفری در کنار میدان مشتاقیه (شهدا) و محصور به بازار مظفری و بازار قدمگاه و خیابان شریعتی و میدان مشتاق در شهر کرمان قرار گرفته‌ است و از جمله مساجد چهار ایوانی است که دارای سردر رفیع، صحن، ایوان و شبستان است. مسجد جامع مظفری کرمان در سال ۱۳۱۵ هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران با عنوان قدیمی ترین مساجد ایران به ثبت رسیده است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


تاریخچه

مسجد جامع کرمان در میانه‌های قرن هشتم قمری یعنی در حدود سال ۷۵۰ هجری قمری ساخته شده است. «امیر مبارزالدین محمد مظفری میبدی» نام یکی از پادشاهان «آل مظفر» است که ساخت این مسجد به زمان حکومت وی نسبت داده شده است. به همین دلیل است که نام اصلی مسجد، مسجد جامع مظفری است. مسجد جامع کرمان در حال حاضر قدمتی ۷۰۰ ساله دارد.

مسجد جامع کرمان
مسجد جامع کرمان

از اسناد و اطلاعات تاریخی این گونه برمی‌آید که مسجد جامع مظفری در خارج از شهر کرمان ساخته شده و پس از گذشت سالیان دراز، شهر کرمان بزرگ‌تر شده و این مسجد ارزشمند را به آغوش کشیده است.

در مورد داستان ساخت این مسجد نیز اینگونه روایت شده که محمد مظفری میبدی تن به نبردی سخت با قومی به نام «جرمان و اوغان» می‌دهد و نیت می‌کند که در صورت زنده ماندن، از خود میراث نیکویی بر جا بگذارد. وی پس از جان سالم به در کردن از صحنه جنگ به کرمان می‌آید و تصمیم به ساخت این مسجد می‌گیرد. گویا وی از درآمدی که در برداشت و فروش محصولات کشاورزی‌اش در میبد داشته هزینه ساخت این مسجد را تامین کرده است. این گونه بود که بنای اولیه این مسجد باشکوه ساخته می‌شود.

معماری

مسجد جامع مظفری کرمان دارای سه درب ورودی است که در ضلع های غربی، شرقی و شمالی قرار دارند. در ضلع شرقی یک سردر بزرگ وجود دارد که علاوه بر این که کاشی‌کاری‌های زیبای آن جلب توجه می‌کند، در بالای آن یک ساعت نیز تعبیه شده است که زیبایی بی نظیری به این مسجد داده است. ابعاد صحن مسجد ۶۶٫۵ متر در ۴۹ متر است. در واقع مساحت صحن مسجد بالغ بر ۳۲۵۸٫۵ متر مربع است.

مسجد جامع کرمان
مسجد جامع کرمان

این مسجد در گروه مساجد چهار ایوانی قرار می‌گیرد. کاشی‌‌کاری‌های انجام گرفته در مسجد در نوع خود زیبا هستند. در سردر شرقی مسجد نیز مقرنس‌کاری‌هایی انجام گرفته که جلب توجه می‌کنند. همچنین باید به کاشی‌کاری‌های معرق محراب نیز اشاره کنیم که در ضلع غربی مسجد قرار دارند. برخی از کارشناسان این کاشی‌کاری معرق محراب و سردر شرقی مسجد را ارزشمندترین بخش بنا می‌دانند. حاشیه محراب از سنگ مرمر ساخته شده و با استفاده از یک سری خطوط زیبا بر روی آن، زیبایی محراب دوچندان شده است ضمن این که در طراحی این قسمت، رنگ زرد به کار رفته است.

درباره کاشی کاری های این مسجد پروفسور پوب در کتاب معماری ایران نیز آن را در نوع خود بی نظیر و از مفاخر معماری اسلامی نیز توصیف کرده است و همینطور سردر بزرگ و بلند مسجد جامع کرمان با کاشی کاری جالبش به مسجد جامع یزد شباهت زیادی دارد.

آسیب ها و مرمت مسجد

همانطور که می دانید بسیاری از آثار و بناهای تاریخی ما به دلیل عدم رسیدگی های لازمه در طول تاریخ دچار آسیب های جدی شده اند. این مسجد در زمان شاه عباس معماری توسط فردی به نام شاهرخ نامی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. همچنین با توجه به خطوط و آثار به جا مانده باستان شناسان دریافته اند که این مسجد در دوران زندیه هم توسط فردی به نام محمد تقی خان درانی در سال ۱۱۷۶ هم مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است.

یک نمونه از آسیب هایی که به این مسجد وارد شده نیز شلیک گلوله ای است که بر سردر سمت شرقی مسجد نیز مشهود است و دلیل آن شلیک توپ های آقا محمد خان قاجار نیز بوده است که پس از آن نیز مورد بازسازی قرار گرفت.

مسجد جامع کرمان
مسجد جامع کرمان

مسجد جامع کرمان بارها در طول تاریخ خسارت دیده و مورد بازسازی قرار گرفته است. زمانی که از بازسازی این مسجد صحبت می‌کنیم، لازم است که یادی از «عنایت الله بن نظام الدین معمار اصفهانی» نیز بکنیم. این شخص که نامش در ایوان بزرگ مسجد به چشم می‌خورد، نقش گسترده‌ای در حجاری و کاشی‌کاری بنا و همچنین انجام بازسازی‌ها در آن داشته است.

دسترسی

به منظور دسترسی به مسجد جامع مظفری کرمان با به سمت غرب میدان شهدا و ابتدای خیابان دکتر شریعتی بروید. جهت دسترسی راحت تر باید بدانید که این مسجد در نزدیکی بازار گنجعلی خان قرار دارد و کافیست به سمت این بازار در کرمان حرکت کنید تا به راحتی بتوانید به مسجد جامع مظفری در کرمان برسید.

آدرس: ایران، استان کرمان، کرمان، میدان شهدا

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨