PRISTINA, KOSOVO - JULY 01, 2015: Aerial view of capital city with some old buildings like National Public Library and Christ the Saviour Cathedral.

دیدنی های پریشتینا ، پایتخت کشور کوزوو | Pristina

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

دیدنی های پریشتینا

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با دیدنی های پریشتینا آشنا خواهیم کرد. اگر قصد سفر به پایتخت کوچک کشور کوزوو را دارید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

پریشتینا (Prishtina) یا پریستینا، پایتخت و بزرگترین شهر جمهوری تازه استقلال یافته کوزوو است. ساکنین، پریشتینا بیشتر آلبانیایی‌ها هستند و در کنار آن‌ها جوامع کوچک‌تری نیز زندگی می‌کنند. پریشتینا با جمعیت حدود ۵۰۰ هزار نفر دومین شهر آلبانیایی‌زبان در جهان است. از نظر جغرافیایی این شهر در شمال کشور کوزوو واقع شده‌ است. فاصله پریشتینا تا تیرانا ۲۵۰ کیلومتر، تا اسکوپیه ۹۰ کیلومتر و تا بلگراد ۵۲۰ کیلومتر است.

این شهر پیش از استقلال کوزوو چهارمین شهر بزرگ جمهوری صربستان بود. جالب است بدانید یکی از افتخارات پریشتینا این است که معمولا در زمره یکی از زشت ترین شهرهای اروپا قرار داده می‌شود. اما برخلاف این عنوانی که به آن داده می شود، این شهر رااصلا نمی توان زشت نامید. پریشتینا به مهربانی و مهمان نوازی و خوشرویی مردمش با خارجی ها مشهور است. شما می توانید در ساعات بسیاری از شبانه روز، در خیابان ها و کوچه های دیدنی پایتخت قدم بزنید. از خرید در فروشگاهها و مراکز خرید لوکس آن بهره برده و نیز از معاشرت و تفریح به همراه مردم گرم و صمیمی و مهربانش لذت ببرید.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


کوزوو یکی از کشورهایی است که دست کم برای ایرانیان آشناست. کشوری مسلمان که دین بیش از ۹۵٪ مردم کوزوو اسلام است و حدود ۴٪ از مسیحیت پیروی می‌کنند. قبل از این که امپراطوری عثمانی به مدت یک قرن و در قرن 14 میلادی کنترل کوزوو را در دست بگیرد، بیشتر ساکنان کوزوو مسیحی بودند. تحت حکومت ترک ها، بسیاری از مردم کشور برای فرار از مالیات های سنگینی که به گرده مسیحیان گذاشته شده بود به اسلام گرویدند. اما امروز تنها 3 درصد از کوزوویی ها مسیحی کاتولیک هستند.

جاذبه های دیدنی پریشتینا

میدان و بلوار معروف مادر ترزا – Mother Teresa Square

میدان و بلوار مادر ترزا یکی از مهمترین مکان های شهر پریشتینا، پایتخت کوزوو است. این میدان و بلوار به دلیل معروغ بودن و محبوبیتی که دارند به میدان اصلی شهر و مکان تجمع مردم در طول شبانه روز تبدیل شده است. افراد با خانواده و دوستان در شب در این میدان جمع می شوند و یا در کافه های اطراف آن دور هم می نشینند.

دیدنی های پریشتینا
دیدنی های پریشتینا

کلیسای جامع مادر ترزا – Mother Teresa Cathedral

تاریخچه کلیسای سنت مادر ترزا از میل کوزوویی ها برای کنار گذاشتن دهه ها تنش و درگیری خبر می دهد که البته بیشتر قومیتی بوده تا مذهبی. گفته می شود مسلمانان نیز مانند مسیحیان کمک هایی برای ساخت این کلیسا کرده اند که بخش زیادی از این هدایای مالی از جانب قومیت آلبانیایی که در ایالات متحده زندگی می کنند آمده است.

مجسمه ی یادبود مادر ترزا – Statue of Mother Teresa

اگر در بولوار مادر ترزا بروید با کمی پیاده روی می توانید به مجسمه ی یادبود مادر ترزا برسید. این مجسمه یادبود در مکانی قرار گرفته است که به راحتی رویت نمی شود و پشت درختان پنهان شده و برای بازدید از آن باید آن را از میان درختان پیدا کنید.

بنای یادبود استقلال کوزوو – Newborn 

این بنای یادبود یازدهمین سالگرد استقلال کوزوو از صربستان را نشان می دهد. هر ساله در روز 17 فوریه که روز استقلال کشور است، کوزوویی ها این بنای یادبود را تزیین و بازسازی می کنند، گاهی کلمات غول پیکر این بنا با گرافیتی های رنگارنگ تزیین شده و گاهی نیز شهروندان با امضاهای خود روی آن را می پوشانند.

دیدنی های پریشتینا
دیدنی های پریشتینا

برج دولتی ریلینجا – Rilindja Tower

برج ریلینجا ساختمان اداری دولتی دولت کوزوو با 89 متر ارتفاع و دارای 19 طبقه است. این ساختمان دارای دفاتر دولتی برای 4 وزارتخانه در کوزوو است. این ساختمان زمانی ایجاد شد که کوزوو تحت حکومت یوگسلاوی بود.

کتابخانه ملی کوزوو – The National Library of Kosovo

کتابخانه ملی کوزوو (Pjetër Bogdani) بلندترین نهاد کتابخانه ای در کوزوو است که در پریستینا واقع شده است. این ساختمان به دلیل تاریخ منحصر به فرد خود و سبک  طراحی شده توسط معمار کروات آندریا متنجاکوویچ، و به دنبال آن اختلاف نظرها در مورد ظاهر بیرونی آن، مشهور است که بسیاری آن را زشت ترین معماری می دانند، اما فضای داخلی آن با گنبدهایش تجربه جالبی از معماری را به بیننده می دهد.

تئاتر ملی کوزوو – National Theatre of Kosovo

تئاتر ملی کوزوو (Teatri Kombëtar) در سال 1946 در شهر پریشتینا، کوزوو تأسیس شد. تئاتر ملی کوزوو تنها تئاتر عمومی در کشور کوزوو است و بنابراین توسط وزارت فرهنگ، جوانان و ورزش تأمین مالی می شود. این تئاتر بیش از 400 نمایش تولید کرده است که بیش از 3 میلیون تماشاگر آن ها را تماشا کرده اند.

دیدنی های پریشتینا
دیدنی های پریشتینا

موزه ی ملی کوزوو – National Museum of Kosova

موزه کوزوو، موزه ملی این کشور است که در شهر پریستینا واقع شده است. این موزه در سال 1949 توسط مقامات یوگسلاوی تأسیس شد و بزرگترین موزه در کوزوو است. با این حال، ساختمان موزه در سال 1889 ساخته شد و مطابق سبک ساخت اتریش-مجارستان طراحی شد و هدف واقعی آن ایجاد فرماندهی عالی نظامی در آن زمان بود.

موزه ی قوم شناسی – Ethnographic Museum

این موزه یک موزه قوم شناسی در پریستینا، کوزوو است. این مجموعه در مجتمع امین جیکو، بنای فرهنگی قرن 18 قرار دارد. این خانه زمانی متعلق به خانواده امین جیککولی بود. در موزه، ابزارها و اقلام مربوط به سبک زندگی مربوط به دوران عثمانی کوزوو به نمایش گذاشته شده است و سبک معماری زیبای عثمانی در این موزه کاملا واضح است.

مجموعه ورزشی بزرگ شهر – Sport and Recreation Centre

این مجموعه که قبلا “Boro and Ramiz” نامیده می شد، یک سالن چند منظوره است که در پریستینا، کوزوو واقع شده است. این مجموعه شامل دو زمین ورزشی است که بزرگترین آن 8000 تماشاگر دارد و کوچکتر ظرفیت 3000 تماشاگر دارد. همچنین شامل یک مرکز خرید، پارکینگ سرپوشیده، دو سالن کنوانسیون و یک کتابخانه است. مساحت کل ساختمان بیش از 10 هزار متر مربع است.

دیدنی های پریشتینا
دیدنی های پریشتینا

بلوار و مجسمه ی یادبود بیل کلینتون – Statue of Bill Clinton

بلوار بیل کلینتون، از بلوارهای معروف در پریستینا است. در پی جنگ کوزوو در سالهای 1998 تا 1999، آلبانیایی های کوزوو می خواستند از بیل کلینتون، رئیس جمهور سابق ایالات متحده به خاطر کمک به آنها در مبارزه با دولت یوگسلاوی تشکر کنند. مجسمه ای به ارتفاع 10 فوت (3 متر) از کلینتون در این بلوار در مراسمی که رئیس جمهور سابق در آن سخنرانی کرد، رونمایی شد.

میدان و مجسمه ی یادبود اسکندربگ – Skanderbeg Square

پس از پایان درگیری های کوزوو در سال 1999 و بیشتر تحت سلطه صربستان، آلبانیایی های کوزوو در سال 2001 یک بنای یادبود در مرکز شهر پریشتینا برای اسکندربیگ، آلبانایی قرون وسطایی که علیه نیروهای عثمانی جنگید، نصب کردند. در کنار تیرانا و اسکوپیه، پریستینا یکی از سه پایتخت بالکان است که مجسمه اسکندربگ را نصب کرده است.

صومعه ی مسیحیان ارتدوکس صرب – Gračanica Monastery

صومعه Gračanica یک صومعه ارتدوکس صربستانی است که در کوزوو واقع شده است. این صومعه توسط پادشاه صربستان استفان میلوتین در سال 1321 در ویرانه های یک کلیسای متعلق به قرن ششم ساخته شد. این صومعه در سال 1990 به عنوان یک بنای فرهنگی با اهمیت فوق العاده اعلام شد و در 13 ژوئیه 2006 تحت عنوان آثار قرون وسطایی در کوزوو در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

دیدنی های پریشتینا
دیدنی های پریشتینا

برج ساعت پریشتینا – Clock tower

برج ساعت پریشتینا (Sahat Kulla) در هسته منطقه فرهنگی و تاریخی شهر پریشتینا واقع شده است. این ساختمان با ارزش فرهنگی، تاریخی و معماری در قرن نوزدهم ساخته شده است. این برج در قسمت مرکزی قسمت قدیمی شهر پریشتینا در نزدیکی مسجد شاه واقع شده است.

مسجد فاتح – Fatih Mosque

مسجد شاهنشاهی فاتح، یک مسجد عثمانی است که در پریستینا، کوزوو واقع شده است. این بنا در سال 1461 توسط سلطان محمد دوم فاتح ساخته شد. این مسجد در سال 1990 توسط جمهوری صربستان به عنوان یک بنای فرهنگ با اهمیت فوق العاده اعلام شد. معماری عثمانی این مسجد یکی از جلوه های بسیار زیبای آن می باشد.

حمام بزرگ و قدیمی پریشتینا – Great Hamam of Pristina

حمام بزرگ پریشتینا یکی از معدود بناهای دوران عثمانی در پریستینا، کوزوو است. حمام ها به حمام ترکی نیز معروف هستند. این بنا در قرن پانزدهم ساخته شد و بخشی از مسجد شاهنشاهی بود. در ماه های تابستان و بهار، از آن به عنوان محل ملاقات استفاده می شد. این حمام یکی از معماری های دیدنی این شهر است.

دیدنی های پریشتینا
دیدنی های پریشتینا

پارک گرمیا – Gërmia Park

گرمیا یک پارک منطقه ای است که در شمال شرقی پریستینا، کوزوو واقع شده و مساحت آن 62 کیلومتر مربع است. این توده کوهی بخشی از کوههای رودوپ است که از کوه سیاه اسکوپی تا کوههای کوپائونیک قرار دارد. این پارک بزرگ طبیعت سرسبز و بسیار وسیعی دارد که باعث شگفتی تان می شود. همچنین استخری بزرگ برای شنا در دل جنگل از ویژگیهای آن است.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨