منطقه حفاظت شده دشت لار دماوند | Tehran

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

دشت لار دماوند

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با دشت لار دماوند آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با دشت لاله های دماوند تهران در ادامه با ما همراه باشید.

دشت لار دماوند که مدت‌هاست به پارک ملی لار (Lar National Park) تغییر نام داده، دشتی است بکر و پر شقایق که در کوهپایه قله دماوند و در ۷۰ کیلومتری شمال شرقی تهران واقع شده است. این پارک ملی یکی از مناطق حفاظت‌شده ایران است که دارای اکوسیستم‌های کوهستانی مرتفع و آبی می‌باشد. این منطقه در البرز مرکزی نزدیک دامنه جنوب غربی دماوند و در مرز دو استان تهران و مازندران قرار گرفته ‌است.

بخش شمالی و شمال شرقی این منطقه در تقسیمات کشوری در بخش لاریجان شهرستان آمل استان مازندران و بخش جنوبی و جنوب غربی آن در لواسانات شهرستان شمیران استان تهران می‌باشد. در محدوده این پارک ملی و حتی در حاشیه آن اثری از نقاط شهری و روستایی به چشم نمی‌خورد و به همین سبب یکی از چشم‌اندازهای بکر و تماشایی از طبیعت را در اختیار شما قرار می‌دهد.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


دشت لار دماوند
دشت لار دماوند

این منطقه در سال ۱۳۵۴ به پارک ملی مبدل شد. اما پس از انقلاب بر اساس تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست از سال ۱۳۶۱ درجه حفاظتی آن کاهش یافته و به منطقه حفاظت‌شده بدل گردید و از سال ۱۳۷۰، در برخی از مناطق آن دوباره به پارک ملی تبدیل شد و شکار و تیراندازی در آن ممنوع گشت. وسعت این پارک در حدود ۳۰٬۰۰۰ هکتار است.

این پارک به سبب وجود دریاچه سد لار، یکی از مقاصد پرطرفدار برای ماهیگیران است. در فصل بهار اگر به پارک ملی لار سفر کنید، می‌توانید دشتی پر از گل شقایق را هم ببینید. این پارک جاذبه‌های طبیعی متعددی در خود دارد و به شما فرصت تماشای چشم‌اندازی از کوه دماوند، بازدید از چشمه فیروزه‌ای دیوآسیاب و … را می‌دهد.

بهترین فصل بازدید از پارک ملی لار

سردترین ماه‌های سال در لار دی و بهمن و گرم‌ترین آنها ماه‌های تیر و مرداد است. وجود کوه‌ها و ارتفاعات در اطراف این منطقه و وضعیت جوی نامتغیر از ناحیه خزر، باعث شده است تا در این منطقه بارندگی و نزولات جوی به وفور و عمدتا به صورت برف مشاهده شود. به طوری کلی می‌توانید در همه فصول سال از لار بازدید کنید؛ اما ماه خرداد بهترین زمان بازدید به حساب می‌آید چرا که شقایق‌ها در این زمان قابل مشاهده هستند. برای بازدید در تابستان حتما سایبان، کلاه آفتابگیر و وسایلی برای محافظت در برابر تابش خورشید داشته باشید.

دیدنی های پارک ملی لار

  • دشت شقایق ها
دشت لار دماوند
دشت لار دماوند
  • دریاچه سد لار

  • دریاچه دیوآسیاب

  • گونه‌های گیاهی و جانوری
  • رودخانه ها و آبشار لار
  • جلوه‌های زندگی عشایری
دشت لار دماوند
دشت لار دماوند

تفریحات 

  • کوهنوردی
  • ماهیگیری
  • پیک نیک و عکاسی
  • دوچرخه‌سواری
  • آفرود

امکانات پارک ملی لار

پارک ملی لار زیستگاه جاندارانی ارزشمند است و به دلیل جلوگیری از آسیب به آن، امکاناتی در آن ایجاد نشده است. اگر قصد بازدید از این منطقه بکر را دارید حتما زباله های خود را جمع کنید. با رها کردن زباله در این منطقه حفاظت شده جان حیوانات و گیاهان نادر و ارزشمند را به خطر می اندازید.

اقامت در پارک ملی لار

به این دلیل که این منطقه حفاظت شده است، امکان اقامت شبانه در پارک ملی لار وجود ندارد و برای این کار نیاز به مجوز دارید. شما تنها می توانید یک سفر یک روزه و اقامتی چند ساعته در این منطقه داشته باشید و با چادر زدن و نشستن در کنار دریاچه سد لار از خلوت بودن و بکر بودن آن لذت ببرید.

دشت لار دماوند
دشت لار دماوند

مسیرهای دسترسی

مسیر اول، از طریق منطقه لواسان بزرگ (گردنه ایرا) است. این مسیر از روستای ایرا تا پاسگاه محیط بانی قوشخانه (ورودی جنوبی پارک ملی لار) امتداد می‌یابد. روستای ایرا، به وسیله راه آسفالته، از یک سو با شهر رودهن و از یک سو با جاجرود (از مسیر سد لتیان) و از دو مسیر دیگر به شهر لواسان مرتبط است. رسیدن به روستای ایرا پس از خروج از لواسان با عبور از برگ جهان و نیکنام ده یا از مسیر جاجرود با عبور از کنار سد لتیان و گذر از نیکنامده و انشعاب از روستای کلان به سادگی میسر می‌شود.

مسیر دوم، از جاده آبعلی (تهران به سمت آمل) در داخل شهر پلور منشعب می‌شود. این مسیر از سه راهی پلور تا پست ورودی پاسگاه محیط بانی دلیچای (ورودی شرقی پارک ملی لار) امتداد یافته و دسترسی به پارک ملی لار را از طریق جاده آسفالته، ممکن می‌سازد.

راه سوم، از طریق روستای گرمابدر شهرستان شمیرانات در نزدیکی فشم است که به غرب پارک ملی لار دسترسی دارد و بیشتر مورد استفاده دامداران بومی و عشایر قرار می‌گرفته است. عبور از این مسیر نیاز به اخذ مجوز از پاسگاه شکاربانی گرمابدر دارد.

علاوه بر سه مسیر یادشده یک مسیر مالرو از طریق روستای افجه لواسان کوچک به سوی پارک ملی لار موجود است که در طول مسیر از تفرجگاه دشت هویج افجه لواسان گذشته و در ادامه از راه مالرو به گردنه افجه به شم رسیده و از آنجا به دشت لار کوچک که به اصطلاح محلی به آن لار خشک یا قُلقُلک می‌گویند، می‌رسد. سپس از آنجا بعد از عبور از رودخانه و دشت لار خشک و رشته کوه میانی به کوه کافر راه و دشت لار بزرگ که اصطلاحا به آن مرغسر یا مرغزار گویند؛ می‌رسد. این مسیر قدیمی‌ترین راه دسترسی به لار است که دامداران افجه از دیرباز تا کنون از آن استفاده می‌کردند. فاصله افجه تا لار خشکه (لار کوچک) هشت کیلومتر و تا مرغسر (لار بزرگ) هجده کیلومتر است.

نکات سفر به دشت لار

  1. این نکته را در نظر بگیرید که در دشت لار آنتن موبایل وجود ندارد.
  2. اگر تابستان به اینجا می‌روید، یادتان باشد که از سایه خبری نیست. پس کلاه لبه دار و کرم ضد آفتاب حتما به کارتان می‌آید.
  3. آب آشامیدنی در دشت وجود ندارد. حتما با خود آب ببرید.
  4. به دلیل وجود انواع مار سمی توقف شبانه توصیه نمی‌شود. در هر صورت پوشش مناسب در ناحیه پا ضروری است.
  5. لطفا وظیفه خود بدانید که از این فرش زیبای طبیعی، محافظت کنید. اگر زباله‌ای دیدید، حتما در مقابل زیبایی دشت و عظمت دماوند سر خم کنید و آن را بردارید.
دشت لار دماوند
دشت لار دماوند

آدرس: جاده هراز، پلور، جاده لار

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 08:00 الی 16:00

هزینه بازدید: رایگان

شماره تماس: 43342441-011 (پیش از اقدام برای بازدید از این پارک، اطلاعات و مجوز لازم را از اداره حفاظت محیط زیست کسب کنید تا از باز بودن در و مسیرها به روی گردشگران مطمئن شوید).

مقالات بیشتر درباره تهران بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨