دریاچه سد امیرکبیر (سد کرج) | Karaj

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

دریاچه سد امیرکبیر

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با دریاچه سد امیرکبیر آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی بیشتر با این سد و دریاچه زیبا در جاده چالوس کرج در استان مازندران با ما همراه باشید.

وقتی از زیباترین جاده‌های ایران حرف می‌زنیم، اولین جاده‌ای که به ذهن اکثر مردم می‌رسد، جاده چالوس است. جاده‌ی چالوس به طول 163 کیلومتر، شهر کرج و چالوس را به هم متصل می‌کند. این جاده که حدود 86 سال پیش در استان البرز احداث شده است، به خاطر جاذبه‌هایی مانند باغ‌های کنار جاده، مناظر کوه‌های سرسبز و مه گرفته، منظره‌ی زیبای سد امیرکبیر، رودهای کرج و چالوس و رستوران‌های کنار جاده یکی از زیباترین جاده‌های ایران و جهان محسوب می‌شود. در ادامه یکی از دیدنی های زیبای این جاده یعنی دریاچه سد امیرکبیر را به شما معرفی می کنیم.

سد امیرکبیر که سد کرج (Karaj Dam) هم نامیده می‌شود، بر روی رودخانه کرج در شمال شهر کرج و در ۲۵ کیلومتری جاده کرج به چالوس قرار دارد. این سد، اولین سد چندمنظوره کشور ایران و یکی از منابع تأمین آب شهر تهران می‌باشد. دریاچه این سد، یکی از مراکز طبیعی مهم پرورش ماهی‌های قزل‌آلای رنگین‌کمان و قزل‌آلای خال‌قرمز و ماهی سفید و ماهی سیاه است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


دریاچه سد امیرکبیر
دریاچه سد امیرکبیر

انباشته شدن آب رودخانه کرج در پشت سد امیرکبیر علاوه بر کارایی آن در تولید انرژی برقابی و تامین بخشی از آب آشامیدنی شهر تهران، باعث به وجود آمدن دریاچه ای زیبا گردیده ‌است که موجب استفاده‌های گردشگری و تفریحی و ورزشی از سد کرج شده ‌است و یکی از بهترین استراحتگاه‌ها و جاذبه‌های طبیعی کرج را به وجود آورده ‌است. اگرچه قایق‌سواری و جت‌اسکی در دریاچه‌ی سد ممنوع‌ شده است؛ اما این منطقه همچنان از جاذبه‌های پررنگ گردشگری کرج محسوب می‌شود. وسعت دریاچه ۴۰۰۰ هکتار بوده و در مسیر رودخانه کرج تشکیل شده است.

دریاچه سد امیرکبیر
دریاچه سد امیرکبیر

تاریخچه سد کرج

مطالعات سد در سال ۱۳۲۸ آغاز شد و در سال ۱۳۳۶ عملیات احداث آن شروع و در سال ۱۳۴۰ به بهره‌برداری رسید. قرار داد آن با یک شركت فرانسوی توسط سازمان برنامه و بودجه منعقد شده بود و توسط شركت مورسین- نود سن به انجام رسید. به علت زلزله‎خیز بودن منطقه، محاسبات خاصی برای طراحی این سازه صورت گرفت. در نهایت سدی ساخته شد که طول تاج آن 390 متر و ارتفاع آن از پی، 180 متر بود. امروزه این سد «بتنی – قوسی»، قدرت ذخیره 205 میلیون متر مکعب آب را در خود دارد و طول دریاچه آن به پنج و نیم کیلومتر می‎رسد.

با بهره‎برداری از سد کرج، چندین روستای اطراف آن از جمله روستای «رزکان» به زیر آب رفتند و اهالی آن به روستای دیگری در اطراف کرج منتقل شدند که امروزه «رزکان نو» نام دارد. این اتفاقی بود که برای اهالی روستاهای دیگری از جمله «واریان» و «کوشک» هم افتاد. امکان آلودگی آب توسط هتلی به نام واریان که در نزدیکی دریاچه سد قرار داشت هم منجر به تعطیلی این هتل شد و به واسطه آن، تمامی تأسیسات مرتبط با تمرینات نظامی ارتش در جوار دریاچه هم به تعطیلی کشیده شد.

دریاچه سد امیرکبیر
دریاچه سد امیرکبیر

بهترین زمان سفر

هوای این منطقه در تابستان ملایم و معتدل و در زمستان بسیار سرد است. بنابراین بهترین زمان سفر به این ناحیه تابستان است. عظمت سد و آب درخشان رودخانه در یک طرف و آسمان خوش‌رنگ و کوه‌‌های بلند در دل جاده‌ی زیبای چالوس در طرف دیگر چشم‌اندازی فوق‌العاده را پیش چشم بازدیدکنندگان می‌گذارد.

آدرس: استان البرز، شمال شهر کرج، ۲۵ کیلومتری جاده کرج به چالوس

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨