تالاب سوستان لاهیجان ، گیلان | Lahijan

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

تالاب سوستان لاهیجان

در این مطلب از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با تالاب سوستان لاهیجان آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این تالاب زیبا در استان گیلان در ادامه مطلب همرا ما باشید.

تالاب سوستان (Soostan Lagoon) در مجاورت روستایی به همین نام که یکی از روستاهای دهستان لیل در بخش مرکزی شهرستان لاهیجان است، در استان گیلان قرار دارد. این تالاب در پنج کیلومتری جنوب شرقی لاهیجان و ۴۹ کیلومتری جنوب شرقی رشت قرار دارد. در شمال تالاب، روستای کوبیجار؛ در شرق آن روستای کتشال و در غرب و جنوب آن نیز مزارع قرار گرفته است. وسعت تالاب حدود ۱۷ هکتار است و عمق تالاب به ۴ متر می‌رسد.

تالاب سوستان لاهیجان
تالاب سوستان لاهیجان

در زبان گیلکی به سوستان، سیستان هم گفته می‌شود. سیستان از دو کلمه سی و ستان تشکیل شده است. سی در زبان گیلکی به‌معنای کوه سنگ است. جالب است بدانید که تالاب طبیعی نیست و در حدود ۱۰۰ سال قبل، اهالی روستا برای تأمین آب موردنیاز شالیزارها حفر کرده‌اند.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


این تالاب تماشایی، که موهبتی طبیعی است؛ همچون بهشتی کوچک در گوشه‌ای از شهر لاهیجان خودنمایی می‌کند و مشاهده‌ی طبیعت دل‌انگیز و زیبای آن بسیار روح‌نواز است. تالاب سوستان یکی از تالاب‌های آب شیرین ایران است. به دلیل بارش فراوان باران در فصول پاییز و زمستان، سطح آب تالاب بالا می‌آید و در فصول گرم‌تر، یعنی بهار و تابستان که بارندگی کمتر است، حجم آب تالاب کاهش می‌یابد. آب این تالاب از طریق باران و رودی از منطقه‌ی کتشال تأمین می‌شود.

درختانی که در اطراف این تالاب رشد کرده است، از نوع توسکا، بید و ماز هستند. البته‌ بیشتر درختانِ این ناحیه از نوع توسکا است. گیاه بومی نی نیز در بخش‌هایی از این تالاب به چشم می‌خورد.  تالاب سوستان در فصل پاییز میزبان پرندگان مهاجری همچون چنگر و خوتکا است.

از جمله تفریحاتی که می توان از آنها لذت برد اول از همه تماشای گل‌های نیلوفر آبی است، البته نباید این گل‌ها را بچینید؛ زیرا این کار آسیب جدی به اکوسیستم تالاب می‌زند و اگر هر گردشگری هنگام بازدید از تالاب به این گل‌ها آسیب بزنند، زمینه نابودی همیشگی آن‌ها فراهم می‌شود. پرنده نگری و ماهیگیری نیز از سرگرمی های دیگر این تالاب است اما توصیه می‌کنیم به ‌منظور حفظ ماهیان، ماهی‌گیری را به‌صورت محدود انجام دهید.

بهترین زمان سفر

این تالاب در تمام روزهای سال زیبایی خود را داشته اما معمولا از ابتدای اردیبهشت تا پایان شهریور به دلیل رویش نیلوفرهای آبی بر سطح تالاب به زیبایی آن افزوده می شود. اوج زیبایی و شکوفایی نیلوفرهای آبی تالاب، مرداد و شهریور بوده و وجود همین گل بر روی سطح آب تالاب، یکی از دلایل جذب گردشگران بشمار می آید.

عکس: مهسا مقدم
عکس: مهسا مقدم

اطراف این تالاب بسیار سرسبز بوده و نیزار و درختان زیبا آن را در برگرفته‌اند. بخش‌هایی از کوه‌های لاهیجان نیز از این منطقه قابل مشاهده است که این ویژگی، زیبایی‌های تالاب را چند برابر کرده است.

اقامت در نزدیکی تالاب سوستان

در اطراف لاهیجان ویلاها، هتل‌ها خانه‌های روستایی و اقامتگاه‌های بوم گردی زیادی وجود دارد. پس اگر قصد اقامت در این سفر را دارید می توانید با طی کردن مسافت های کوتاهی به اقامتگاههای زیبا و مقرون به صرفه ای در نزدیکی لاهیجان بروید.

امکانات

متأسفانه تالاب سوستان فاقد امکانات رفاهی است و محل کاملا مناسبی برای کمپ‌زدن وجود ندارد، اما توصیه می‌کنیم حتما بازدید کوتاه و چندساعته‌ای از آن داشته باشید. متاسفانه در این تالاب امکان قایق‌رانی وجود ندارد.

دسترسی

برای رسیدن به تالاب خوش منظره و زیبای سوستان، مسیرهای متفاوتی وجود دارد. نزدیکترین و کوتاه‌ترین راه آن است که از میدان دانشگاه آزاد لاهیجان که در انتهای خیابان شقایق قرار دارد به این تالاب برویم. از میدان تربیت معلم نیز جاده‌ای به سمت سوستان وجود دارد که به تالاب می‌رسد.

وجود راه دسترسی آسان، در کنار منظره ها و چشم انداز های زیبا و بکر سبب شده تا این تالاب به یکی از بهترین مقاقد برای علاقه مندان به طبیعت گردی و گردشگران بدل شود.

تالاب سوستان لاهیجان
تالاب سوستان لاهیجان

آدرس: ایران، استان گیلان، پنج کیلومتری جنوب شرقی لاهیجان، نزدیکی روستای سوستان

هزینه بازدید: رایگان

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨