شهرک سینمایی غزالی
شهرک سینمایی غزالی

شهرک سینمایی غزالی ، تهران

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

شهرک سینمایی غزالی

شهرکی است در غرب تهران، که به همت علی حاتمی برای ساختن فیلم و سریال های تاریخی و قدیمی در سال ۱۳۵۸ ساخته شد. از مکان های فضاسازی شده در این شهرک می توان به میدان توپخانه، ساختمان شهرداری، ساختمان عدلیه،ساختمان سینما تابان، جواهر فروشی قازاریان، گراند هتل، ساختمان شاه آباد، کافه پارس تهران قدیم، نماهایی از خیابان اکباتان و لاله زار و… اشاره کرد. در ادامه مطلب همراه تاپ توریست باشید تا با شهرک سینمایی غزالی بیشتر آشنا شوید.

تاریخچه شهرک سینمایی غزالی

شهرک سینمایی غزالی سال ۱۳۵۸ به دست علی حاتمی و همکار او ولی‌الله خاکدان طراحی و تأسیس شد. البته ناگفته نماند که این احداث در پی تلاش حاتمی برای ساختن مجموعه‌ای بود که دوران کوتاهی از اوایل دوره رضاشاه را در برمی‌گرفت. مجموعه‌ای بانام هزاردستان که در ابتدا با عنوان «جاده ابریشم» خوانده می‌شد و پس از گذشت زمان تغییرات اساسی در آن پدید آمد. مجموعه‌ای که به روایت قدرت‌های سیاسی پنهانی می‌پرداخت که با تشکیل کمیته مجازات، اقدام به ترور و حذف اشخاص سیاسی سران مملکتی می‌کردند.شهرک سینمایی غزالی

از همین رو و برای ساخت این مجموعه در اواخر سال ۱۳۵۸، ۱۰ هکتار مساحت برای ساخت و بازسازی تهران قدیم و ساخت لوکیشن مورد نظر این مجموعه در برنامه کار قرار گرفت. ساخت مجموعه هزاردستان و مجموعه تهران قدیم ۸ سال طول کشید، شهرکی که به گفتهٔ خود علی حاتمی، زمان شروعش جوان بود و وقتی تمام شد پیرمردی از شهرک غزالی بیرون آمد.

خیابان لاله زار از قدیمی ترین خیابان های تهران است، که در قدیم از میدان توپ خانه (سپه) شروع و به چهارراه اسلامبول ختم می شد که در قدیم دشت سرسبزی بود و لاله های فراوان در آن می رویید. آخر خط واگن اسبی که از چهارراه شاهپور و حسن آباد و میدان توپ خانه می گذشت در انتهای خیابان لاله زار قرار داشت. لاله زار در اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی نماد نوگرایی و هنر ایران بود و «شانزه لیزه تهران» لقب گرفته بود. بسیاری از تئاترها، رستوران ها، تجارتخانه ها، کاباره ها، پیاله فروشی ها، خیاط خانه ها، سینماها و فروشگاه های معروف ایران در این خیابان قرار داشتند.شهرک سینمایی غزالی

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


از دیگر مکان‌های مجموعه هزاردستان که امروزه در این شهرک نیز وجود دارند می‌توان به میدان توپخانه، ساختمان شهرداری، ساختمان عدلیه، خیابان اکباتان، جواهرفروشی قازاریان، گراند هتل، ساختمان شاه‌آباد و کافه پارس تهران قدیم اشاره کرد. یکی دیگر از بناهای مهم سریال هزاردستان، ساختمان سینما تابان است که نبش خیابان لاله‌زار واقع‌شده و جزو اولین سینماهای تهران است که اولین فیلم ناطق ایرانی نیز به نام دختر لر، ساخته  عبدالحسین سپنتا، در آن اکران شد.

روبروی سینما، «گراند هتل» را خواهید دید که با ظاهری قدیمی، اما باطنی کمابیش امروزی پذیرای بازدیدکنندگان گرسنه است. در کنار آن نیز سفره‌خانه‌ای وجود دارد که در آن می‌توانید چای و قلیان سفارش دهید.شهرک سینمایی غزالی

همه چیز برای گذراندن اوقات فراغت شما فراهم‌شده است. یک آبمیوه گیری کمی پایین‌تر وجود دارد که علاوه بر آبمیوه با انواع ترشیجات، چیپس و پفک پذیرای علاقه‌مندان است. عنوان کاباره مولن روژ هم از دور دیده می‌شود به‌علاوه مغازه‌های فرنگی هم قرار بود عطر و ساعت بفروشند، لباس بدوزند، لباس اتو بزنند و نوید ظاهری شیک و آراسته بدهند.

البته تنها این زندگی مدرن، فرنگی و تجملاتی نبود که در تهران قدیم و به‌خصوص خیابان لاله‌زار شکلی عینی به خود می‌گرفت، در دوران مشروطیت این منطقه شاهد وقایع ادبی و سیاسی بسیاری بود، به‌طوری‌که در هر گوشه از این منطقه عده‌ای مشغول چاپ روزنامه‌ای بودند. نهادهایی چون «انجمن اُخُوَت» که در آن نخستین کنسرت موسیقی برگزار شد، دفتر حزب توده، دفتر مجله صبا و دفاتر روزنامه مرد امروز، فرمان، شفق صبح، باختر و کیهان، بخش‌هایی از این منطقه به شمار می‌رفتند.

شهرک سینمایی غزالی
شهرک سینمایی غزالی

بااینکه این روزها شهرک غزالی بسیاری از مکان‌های تاریخی دیگر همچون اورشلیم در مجموعه حضرت مریم و مکان‌های دیگری همچون کوفه و مدینه را شامل می‌شود اما بازدید آن به علت امکان تخریب برای بینندگان ممکن نیست، بااین‌حال شهرک غزالی، نمایشی از این بخش تهران قدیم است که علی‌رغم تمام بی‌توجهی‌ها و تخریب‌ها، تمامی توجه مخاطب عام و خاص را به خود جلب می‌کند. به‌هرحال بیهوده نیست که زنده‌ یاد علی حاتمی دست به چنین انتخابی زده و چنین خیابان و محدوده‌های مهمی را از زندگی تاریخی ایرانیان برای بازسازی گزینش کرده است.

آدرس: تهران ، میدان آزادی ، کیلومتر ۱۵ جاده مخصوص کرج ، بعد از کارخانه سایپا، خیابان ۵۵ ، شهرک سینمایی غزالی

تلفن تماس : 44195580

ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۹ الی ۱۹



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)