حمام گپ خرم آباد ، بنایی زیبا از دوران صفویه | Khorramabad

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

حمام گپ خرم آباد

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره حمام گپ خرم آباد صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با این بنای به جا مانده از عصر صفوی در خرم آباد استان لرستان در ادامه با ما همراه باشید.

از بناهای مهم ایرانی حمام های عمومی هستند که اوج ساخت آن ها دوره ی صفویه و اوایل دوره قاجار بود. در گوشه گوشه ی ایران حمام های تاریخی زیادی به جای مانده که امروز بازسازی های بر روی آن ها انجام و به موزه تبدیل شده اند. تعدادی از این حمام ها معماری زیبایی دارند و طراحی خاصشان گردشگران زیادی را به دیدن آن ها می کشاند. در ادامه با حمام گپ خرم آباد آشنا می شویم.

حمام گپ (Gap Bathroom) یا حمام آسیا مربوط به دوره صفویه است. این حمام را «علی مردان خان والی» ساخته است و مرمت و بازسازی آن را در دوره قاجار «حسین خان ساکی» انجام داده است. این بنا در خرم‌آباد، میدان گپ، در مجاورت خیابان حافظ واقع شده و در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۷۸ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


حمام گپ خرم آباد
حمام گپ خرم آباد

«گپ» در زبان لری به ‌معنی «بزرگ» است، چراکه بزرگی فضا توجه شما را به خود جلب می‌کند. در زمان قدیم، به این حمام «حمام بازار» هم می‌گفتند، چون نزدیک به بازار و هسته مرکزی شهر بود. همچنین به «حمام حسین خان» هم معروف بوده است.

معماری و ساختار بنا

بزرگی حمام گپ ۷۰۹ متر مربع است و برای ورود به آن باید در خیابان حافظ از چند پله پایین بروید تا وارد سربینه شوید. در سمت شمال شرقی ورودی جایی بین حمام گرم و حمام سرد فضایی را می بینید که دلاک ها و نظافت چی ها در آنجا می مانند. وجود این فضاها در حمام های عمومی برای این بود تا افراد بعد از اینکه از حمام گرم خارج می شوند ناگهان وارد فضای سرد نشوند و این تغییر هوای ناگهانی مشکلاتی را برایشان به وجود نیاورد.

در سربینه حمام، گنبد بزرگی به ارتفاع 5/6 متر وجود دارد که روی چهار ستون سنگی قرار گرفته است. کف سربینه را حوض سنگی زیبایی زینت بخشیده و کنارش، آفتابه مسی کوچکی دلبری می‌کند.

در زمان قدیم، در سربینه‌ها حوضچه‌هایی می‌ساختند تا مردم قبل از ورود به قسمت اصلی حمام، پاهای خود را در آن بشویند؛ درست مثل استخر‌های امروزی که در ورود، حوضچه‌ای حاوی کلر برای ضدعفونی‌کردن پاها می‌گذارند. دورتادور سربینه سکویی وجود دارد که زیر آن طاقچه‌های مثلثی‌شکل تعبیه شده است. این‌ها کفش‌کن حمام هستند. در زمان قدیم، مردم کفش‌هایشان را درون این سوراخ‌ها قرار می‌دادند.

حمام گپ خرم آباد
حمام گپ خرم آباد

مهم‌ترین و اصلی‌ترین قسمت حمام «گرمخانه» نام دارد. این قسمت محل زدودن چرک و آلودگی است. قبل از ورود به گرمخانه، حوضچه سنگی برای شست‌وشو قرار دارد. معماری این قسمت مانند گرمخانه است و گنبدی، بر چهار ستون سنگی، در آن قرار دارد دارد. از نظر تزئینات معماری گچ بری های ساده ای را در زیر گنبد حمام می بینید و با این که در آن اثری از نقاشی های دوران صفوی نیست اما باز هم طراحی و معماری زیبایی دارد.

به گرمخانه که وارد شوید، میز و صندلی‌های غذاخوری را خواهید دید. از کاربری‌های حمام گپ می‌توان به فضای رستورانی آن نیز اشاره کرد. اگر به سمت چپ گرمخانه حرکت کنید، سجاده و مهری از سنگ را می‌توانید ببینید که جالب‌توجه است.

اگر به حمام گپ رفتید، پیشنهاد می کنیم حتما به بام حمام هم سری بزنید. برای دسترسی به بام از طریق پله‌هایی که کنار چاه قرار دارند به آنجا بروید. وقتی به بام می‌رسید، خواهید دید که روی بام را آجرفرش کرده‌اند تا از ورود رطوبت از راه سقف جلوگیری کنند. همین‌طور طاق‌های کوچکی روی طاق‌های اصلی زده‌اند که به آن‌ها «کانه» می‌گویند.

کاربری بنا

از حمام گپ خرم‌آباد به‌عنوان رستوران، قهوه‌سرا، و دمنوش‌خانه استفاده می‌شود. حمام گپ در 17 خرداد 1378 با شماره 2357 به ثبت ملی رسید. در سال 1394 به بخش خصوصی واگذار شد، که پس از شش ماه، از مخروبه به مجموعه تاریخی و فرهنگی و پذیرایی تبدیل شد.

حمام گپ خرم آباد
حمام گپ خرم آباد

آدرس: ایران، لرستان، خرم آباد، خیابان حافظ، نبش میدان گپ، جنب مسجد توتونچی، بازار سنتی، مجموعه تاریخی حمام گپ خرم آباد

ساعت کاری: همه روزه از ساعت 10:00 الی 23:30

شماره تماس: 9999 3333 066

وبسایت رسمی: gapcomplex.ir

صفحه اینستاگرام: مجموعه تاريخی حمام گپ خرم آباد

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨