پارک های تهران

3 تا از جذاب ترین پارک های تهران را بشناسید

تهران در ورای آلودگی هوای آن، دارای بوستان‌هایی است که خستگی پایتخت نشینی را از تن خارج می‌کنند. آب و هوای معتدل و رطوبت هوای ملایم تهران باعث شده که بسیاری از درختان اقاقیا، سرو و کاج به‌خوبی در این شهر قد بکشند و در پارک‌ های تهران زیبایی بیافرینند. در تهران بیش از هزاران پارک به‌منظور پیاده روی، تفریح و دورهمی وجود دارند که برجسته‌ترین آن‌ها پارک‌ های ملت، آب و آتش و ژوراسیک هستند. دلیل این موضوع امکانات و خلاقیتی است که در ساخت پارک‌ های تهران اجرا شده است. نفس کشیدن در این پارک‌ها روزمرگی‌ها را زدوده و بهترین خاطره تهران گردی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

پارک های تهران

درباره شهر تهران

شهر تهران، مرکز استان تهران در میانه آب و هوای کویری سمنان و رطوبت شمال کشور قرار گرفته است. همین موضوع باعث شده که تعادل آب و هوایی در تهران به‌وجود آید و تهران شهری چهار فصل در نظر گرفته شود. اگر بخواهیم بخش‌های مختلف تهران را بررسی کنیم باید بگوییم که این شهر از 22 منطقه تشکیل شده که در هرکدام بوستان‌هایی متناسب با طبیعت و پوشش گیاهی آن ایجاد شده‌اند. یکی از اهدافی که باعث می‌شود بوستان سازی در تهران رشد پیدا کند،‌ هوای آلوده‌ای است که در همه فصل‌های سال مهمان پایتخت نشینان است. تهران در شب و روز زیبایی‌هایی دارد که باعث می‌شود دیدگاه شما در مورد این شهر تغییر کند.

پارک‌های دیدنی تهران

پارک‌ها، بهترین مکان‌ های دیدنی تهران برای فعالیت بدنی، تفریح و گردش به‌شمار می‌روند. پتانسیل غنی تهران از لحاظ آب و هوایی باعث شده که در این شهر باغ‌هایی با طبیعت دلپذیر شکل بگیرد. با وجود تعداد پارک‌ های شهر تهران،‌ یافتن پارکی که بتواند توقعات شما را برآورده کند، کمی مشکل است. اما برخی از پارک‌ها در تهران وجود دارند که به‌دلیل مساحت بالا، فرصت خوبی برای توسعه و ارتقای سطح کیفی خود دارند. پارک‌ های بزرگ تهران فرصت مناسبی برای تفریح کودکان در محیطی بزرگ و خارج از آپارتمان‌های کوچک است. بسیاری از این پارک‌ های لوکس تهران، علاوه‌بر امکانات عمومی تجهیزات ویژه‌ای دارند تا تمایز خود را به همگان ثابت کنند. در ادامه به معرفی بهترین پارک‌ های تهران از نظر گردشگران می‌پردازیم:

پارک ملت تهران

پارک ملت تهران، یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های این شهر محسوب می‌شود که در نزدیکی سازمان صدا و سیما تهران قرار دارد. مساحت ۳۴ هکتاری پارک ملت تهران و قرار گرفتن در بخش خوش آب و هوا، باعث شده که این پارک به یکی از محبوب‌ ترین پارک‌ های تهران تبدیل شود‌. قسمت‌های مختلف این پارک محیطی دلبازی را برای قدم زدن، کمپینگ، تفریح خانوادگی و عکاسی فراهم کرده است. ساخت پارک ملت یا همان پارک شاهنشاهی قدیم در سال ۱۳۵۴  به‌دستور فرح پهلوی در زمینی به‌نام بایر کلید خورد.

طراحی ساخت پارک ملت طی ۲ فاز انجام شد که فاز ۱ در حاشیه خیابان ولیعصر واقع است و مکانی مناسب برای پیاده‌روی محسوب می‌شود. این قسمت در سال ۱۳۴۷ ساخته شده است. فاز ۲ این پارک متشکل از باغ، درختکاری، چمن‌کاری و تندیس‌هایی است که زیبایی آن‌ها را در کمتر بوستانی می‌توان دید. اکثر درختان این پارک را چنار، صنوبر، سدروس، سرو، اقاقیا، بید مجنون، ترون و شمشاد تشکیل می‌دهند. طراح پارک ملت تهران معماری انگلیسی به‌نام پوسن بود که این پارک را مشابه پارک‌های بریتانیایی طراحی کرده است.

آدرس و نحوه دسترسی به پارک ملت تهران

این پارک در منطقه ۳ شمال تهران واقع است و از سمت غرب به سعادت آباد نزدیک است. خیابان آیت آلله هاشمی رفسنجانی در جنوب، خیابان جام جم در شمال، خیابان ولیعصر در شرق و خیابان سئول در غرب پارک ملت قرار دارند. مسیرهای دسترسی به پارک ملت بسیار متنوع‌اند.

  • تاکسی شهری: تاکسی‌های خطی پایانه ونک شما را به میدان ونک که در نزدیکی پارک ملت قرار دارند، می‌رسانند. پس از آن می‌توانید با سوار شدن در اتوبوس یا پیاده خود را به پارک ملت برسانید‌. می‌توانید از ایستگاه‌های فاطمی، جهاد، صدر و میرداماد که در فاصله کمتر از ۱ کیلومتری این بوستان هستند، بهره ببرید‌.
  • مترو: برای رسیدن به پارک ملت تهران می‌توانید از مترو استفاده کنید.
  • بی آر تی: دسترسی به پارک ملت با بی آر تی از طریق خط ۷ امکان‌پذیر است. اتوبوس‌های تندرو تجریش راه‌آهن و چهارراه پارک وی راه‌آهن گزینه‌های مناسب برای رسیدن به پارک ملت تهران هستند‌. ایستگاه پارک ملت و نیایش در نزدیکی این پارک قرار دارند و می‌توانند محلی پیاده شدن شما باشند.
  • ماشین شخصی: برای دسترسی به پارک ملت با ماشین شخصی می‌توانید از اپلیکیشن‌های بلد، نشان و اسنپ استفاده کنید‌. در این مسیر می‌بایست مسیر خیابان ولیعصر را پیش بگیرید.
  • آدرس پارک ملت تهران: تهران، خیابان ولیعصر (عج)، جنب بزرگ‌راه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی (نیایش)

جاهای دیدنی پارک ملت

این بوستان جاهای دیدنی فراوانی دارند که دلایلی را برای افرادی که سوال دارند پارک ملت تهران چی دارد؟ را می‌پرسند، محسوب می‌شود. به عقیده بسیاری از افراد بهترین عکس‌ها از پارک ملت تهران در پاییز به‌دلیل رنگارنگ شدن برگ‌های این بوستان شکار می‌شوند‌. البته دیدن پارک ملت تهران در شب نیز با آبنماهای موزیکال نورانی تصویری بسیار شگفت‌انگیز است. همچنین پارک ملت تهران باغ وحش بزرگی را در ضلع غربی این پارک دارد که حیواناتی مانند عقاب، شاهین، فنچ، قو، گوزن شاخ دار و بز کوهی در آنجا نگهداری می‌شود.

 اگر به تماشای فیلم علاقه‌مندید، می‌توانید از سالن‌های سینما، کافی شاپ و کافه‌ کتاب موجود در پردیس سینمایی پارک ملت لذت ببرید. در بخش غربی پارک ملت قطاری جذاب به‌‌نام قطار دودی وجود دارد که در آن سردیس‌های هنرمندانی مانند نیمایوشیج، فردوسی و سعدی روی آن قرار گرفته‌اند و با حرکت قطار از میان چشم‌ها عبور می‌کنند. از دیگر جاهای دیدنی پارک ملت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دریاچه مصنوعی
  • سازه تعاملی شهری
  • کافه و رستوران
  • کلینیک گل و گیاه

پارک های تهران

پارک آب و آتش تهران

مجسمه‌های پارک آب و آتش اولین چیزی است که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. زمان ساخت پارک آب و آتش به سال ۱۳۸۸ برمی‌گردد و به‌دلیل فضاهای متفاوتی مانند پل ابریشم، گنبد مینا و کبوترخانه‌ در تهران منحصربه‌فرد است. مساحت پارک آب و آتش تهران ۲۴۰۰۰ متر مربع است و تجهیزاتی از جمله چهار برج آتش و چادری ۷۰۰ متری در آن وجود دارد. این بوستان با نام بوستان حضرت ابراهیم نیز شناخته می‌شود.

بوستان آب و آتش کجای تهران است؟

این بوستان در منطقه ۳ تهران و در بخش اراضی عباس آباد نرسیده به چهارراه جهان کودک تهران واقع شده است. منطقه ۳ تهران، یکی از جاهای اعیانی‌نشین تهران محسوب می‌شود و دسترسی مناسبی برای آن وجود دارد. ایستگاه مترو حقانی که در فاصله کمتر از ۱ کیلومتری پارک آب و آتش قرار دارد، شما را به این پارک هیجان‌انگیز می‌رساند. علاوه‌بر این می‌توانید از تاکسی‌های میدان ونک برای دسترسی به پارک آب و آتش استفاده کنید. همچنین در بلوار نلسون ماندلا، ایستگاه اتوبوسی وجود دارد که فاصله بسیار کمی تا این پارک دارد. اگر با ماشین شخصی به منطقه ۳ تهران می‌آیید می‌بایست از خیابان نلسون ماندلا، وارد بزرگراه همت شده و آن را طی کنید. پس از خروج از این بزرگراه به ورودی پارک آب و آتش می‌رسید.

  • آدرس پارک آب و آتش تهران: خیابان آفریقا نرسیده به چهارراه جهان کودک، انتهای کوچه ژوبین

پارک های تهران

تفریحات پارک آب و آتش 

بوستان آب و آتش فهرست متنوعی از تفریحات را در خود جای داده است. سالن آمفی تئاتر با ظرفیت ۳۷۰ نفر، پیست اسکیت و دوچرخه سواری، فوت کورت‌های بخش جنوبی پارک، فانوس دریایی، پل ابریشم و گنبد مینا تنها بخشی از جذابیت‌های پارک آب و آتش تهران محسوب می‌شوند. علاوه‌بر این تفریحات خاطره‌انگیز زیبایی بوستان آب و آتش در شب برای قدم زدن‌های طولانی بسیار دل‌انگیز است. جالب است بدانید که هرسال در بوستان آب و آتش جشنواره آش و مراسم گلابگیری اجرا می‌شود. نقطه عطف این پارک آبنماهای موزیکال و برج‌های آتشی است که در ساعات خاصی از روز روشن می‌شوند و فضای این پارک را هیجان‌انگیز خواهند کرد. از دیگر امکانات بوستان آب و آتش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کالسکه رانی
  • لانه کبوتر
  • آلاچیق
  • پل طبیعت
  • کرپ کافه

پارک ژوراسیک تهران

بازدید از پارک ژوراسیک تهران را می‌توان به تجربه سفری به دوره ژوراسیک زمین شناسی تشبیه کرد. زمانی که هنوز انسان به‌وجود نیامده بود و در جنگل‌ها خزنده‌های غول پیگری مانند دایناسور زندگی می‌کردند. این پارک را می‌توان یکی از جاهای دیدنی در شرق تهران به‌شمار آورد که مجسمه‌های غول پیکر با حرکت پلک و اندام‌های خود باعث تحیر تماشاگران خواهند شد. از مجسمه‌های دایناسور پارک ژوراسیک می‌توان به‌عنوان روشی برای آموزش تکامل خزندگان، نحوه زندگی و غذای آن‌ها برای کودکان نیز استفاده کرد. البته در این پارک علاوه بر خزندگان، حشرات و برخی پستانداران مانند خرس قطبی، گوزن و زرافه نیز برای بازدید وجود دارد.

همه چیز درباره پارک ژوراسیک تهران

پارک ژوراسیک به‌دلیل داشتن مجسمه‌های کوچک و بزرگ دایناسور به‌عنوان اولین تم پارک پایتخت به‌حساب می‌آید. ساخت پارک ژوراسیک تهران در اواخر سال ۱۳۹۲ به اتمام رسید و امروز بخش‌های متنوعی مانند پارک حشرات نیز با حشرات آهنی غول‌‌پیکر به این پارک اضافه شده است. این پارک با مساحت ۳۰ هزار متر مربع بیش از ۶۰ مجسمه‌ و دایناسور متحرک را در خود جای داده است. در کنار هریک از این مجسمه‌ها اطلاعات کاملی از نحوه زندگی، میزان غذا، نحوه تولید مثل و… آن‌ها وجود دارد و می‌توانند به‌عنوان ابزاری آموزشی برای کودکان استفاده شوند.

پارک ژوراسیک تهران ساعت کاری محدودی دارد. روزهای شنبه تا چهارشنبه ۱۰ تا ۲۱ و روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت ۱۰ تا ۲۲ زمان بازدید از پارک ژوراسیک تهران در نظر گرفته شده‌ است. قیمت بلیط پارک ژوراسیک در سال ۱۴۰۲، برای گردشگران داخلی ۷۵ هزار تومان محاسبه شده است. تفریحات پارک ژوراسیک را می‌توان به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

  • تماشای مجسمه‌های متحرک فیل، زرافه، خرس قطبی، تمساح و انواع دایناسور
  • سینمای چهاربعدی
  • آتلیه عکاسی برای عکس با حیوانات پارک
  • فروشگاه‌های متنوع کادو و اسباب بازی
  • کارگاه سفالگری

دسترسی به پارک ژوراسیک

مسیرهای دسترسی به پارک ژوراسیک تهران سعادت آباد فراوانند و شما می‌توانید برحسب سلیقه و فاصله خود تا مقصد یکی از آن‌ها را برگزینید. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به پارک ژوراسیک، ایستگاه شهید دادمان است که در فاصله ۵ کیلومتری از پارک ژوراسیک قرار دارد و شما می‌توانید ادامه مسیر را با اتوبوس طی کنید. علاوه‌بر این ایستگاه اتوبوس شهری در میدان بهرود وجود دارد که کمتر از ۷۰۰ متر با پارک ژوراسیک فاصله دارد. دسترسی با خودرو شخصی به پارک ژوراسیک از طریق میدان بهرود و سپس بلوار شقایق امکان پذیر است.

  • آدرس پارک ژوراسیک تهران: سعادت آباد، انتهای بلوار پاکنژاد، میدان بهروز، بلوار شقایق، پایین‌تر از پارک پرواز

سخن پایانی

تنوع بی‌نظیری که در طراحی و ساخت پارک‌ های تهران وجود دارد، حق انتخاب را به مخاطب خود ارائه می‌دهد. این موضوع اهمیت دارد که هدف شما از بازدید پارک‌ های تهران چیست؟ در پارک‌ های تهران چه کارهایی انجام دهیم؟ خوشبختانه پایتخت ایران برای آن سوال‌ها جواب‌های مناسبی دارد. پارک‌ های جذاب تهران به‌وسیله بهترین مهندسان ایران و کاملاً خلاقانه بنا شده‌اند. پارک ملت با طبیعت سرسبز و پله‌های طولانی، پارک ژوارسیک حیرت‌آور و پارک آب و آتش شگفت‌انگیز همگی بهترین گزینه‌ها برای تهران گردی محسوب می‌شوند. پارک‌ های سرسبز تهران بهترین گزینه برای خروج از زندگی آپارتمانی و حذف روزمرگی‌ها هستند.