پارک ائل گلی
پارک ائل گلی

پارک ائل گلی ، نگین گردشگری تبریز

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

ائل گلی – بهترین پارک آبی تبریز

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با ائل گلی بهترین پارک آبی تبریز آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی بیشتر با این مجموعه آبی با ما باشید.

شهر تبریز با آب و هوای دلچسب و جاذبه‌های گردشگری زیبا از مهم‌ترین نقاط توریستی در ایران شناخته می‌شود. پارک ائل گلی در شمال غرب ایران و تبریز یکی از زیباترین جاذبه‌ها در قلب تبریز شناخته می‌شود و طرفداران زیادی دارد. این پارک از نمادهای اصلی تبریز محسوب می‌شود و محال است گردشگری به تبریز سفر کند و به سراغ پارک ائل گلی نرود. در ادامه به معرفی ائل گلی بهترین پارک آبی تبریز خواهیم پرداخت.

معرفی ائل گلی

در ۷ کیلومتری شهر تبریز یکی از بهترین و زیباترین پارک‌های کشور به نام پارک ائل گلی واقع شده است. این مکان دارای امکانات تفریحی و رفاهی گوناگون بوده و محل مناسبی برای استراحت و تفریح به شمار می‌رود. گل در زبان ترکی به معنای استخر و ائل نیز به معنای شاه است؛ بنابراین این پارک در زبان فارسی به معنای استخر شاه نامیده می‌شود. از مهم‌ترین دلایل نام‌گذاری این پارک عظمت و وسعت آن است. این محل در زمان آق‌قویونلوها به دستور یکی از حاکمان به‌صورت یک استخر بزرگ ساخته شد. هدف از ساخت این استخر آبیاری زمین‌های شرق تبریز تا دروازه تهران و تپلی باغ بود.

این استخر دارای ۵۵ هزار مترمربع است و می‌تواند ۷۲۰ هزار مترمکعب را در خود جای دهد. همچنین حداکثر عمق آن به ۱۲ متر می‌رسد. آب استخر از طریق یکی از شاخه‌های رودخانه لیقوان تأمین می‌شود که از حوالی روستای چاوان می‌گذرد. در زمان صفویان به این استخر اهمیت زیادی داده شد و شن و ماسه را از داخل آن خارج کردند و دور آن را حصار کشیدند. در دوره قاجار اطراف استخر مسیرهای رفت و آمد ساخته شد. در این دوره به کاشت درخت‌های تبریزی، اطلسی و بید مجنون در اطراف استخر پرداخته شد که جلوه خاصی به آن بخشیدند.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


ائل گلی سرانجام توسط پهلوی به شهرداری تبریز واگذار شد و مردم به‌عنوان محل تفریح از آن استفاده می‌کردند. آقای سید باقر کاظمی به‌عنوان استاندار آذربایجان شرقی دستور به ایجاد فضای سبز اطراف استخر داد و در سال ۱۳۶۷ به گل‌کاری و بازسازی استخر پرداخته شد. این استخر طی بازسازی‌های متعدد کوچک شده و در حال حاضر ابعاد آن به ۲۰۰×۲۰۰ می‌رسد. همچنین حداکثر عمق آن ۶ متر است. پارک ائل گلی به‌عنوان بهترین پارک آبی تبریز ثبت ملی شده است و با آب و هوای مطبوع و چشم‌اندازهای زیبا گردشگران زیادی را از داخل و خارج به خود جذب می‌کند.

پارک ائل گلی تبریز
پارک ائل گلی تبریز

عمارت ائل گلی

مهم‌ترین قسمت پارک ائل گلی استخر آن است؛ اما تنها به این بخش خلاصه نمی‌شود. یکی از زیباترین بخش‌های آن عمارت یا کاخ ائل گلی است. این عمارت در زمان حکومت سلطان یعقوب آق‌قویونلو با خشت ساخته شد و در زمان قاجار به دستور قهرمان میرزا تکمیل گردید. در واقع می‌توان گفت زمان قاجار مهم‌ترین دوره‌ای بود که ائل گلی را به یک تفرجگاه تبدیل کرد و آقازاده‌های قجری در آن به استراحت و تفریح می‌پرداختند. عمارت در سال ۱۳۴۶ به‌خاطر فرسودگی و رطوبت ویران شد. ۳ سال بعد شهرداری تبریز یک بنای ۸ ضلعی جدید با دو طبقه به جای آن ساخت. این عمارت وسط آب‌ها قرار گرفته و مانند یک شبه‌جزیره به نظر می‌رسد. به این بنای جدید عمارت کلاه‌فرنگی گفته می‌شود که برای رسیدن به آن باید از مسیر ضلع جنوبی استخر گذر کرد. در دو طرف این مسیر گل‌های بسیار رنگارنگ و زیبایی به چشم می‌خورند. امروزه در عمارت کلاه‌فرنگی ائل گلی از گردشگران پذیرایی می‌شود.

امکانات پارک ائل گلی

در بهترین پارک آبی تبریز امکانات متفاوتی وجود دارد و گردشگران با خیال راحت می‌توانند در این تفرجگاه به تفریح و سرگرمی مشغول شوند. امکانات پارک ائل گلی عبارت‌اند از:

اینترنت

ائل گلی به‌عنوان اولین پارک در ایران شناخته می‌شود که اینترنت در آن راه‌اندازی شد. مرکز فناوری تبریز چنین پیشنهادی را به مدیریت گردشگری این شهر داد و پس از ۱۰ روز دو فرستنده در ضلع‌های شرقی و جنوبی پارک نصب شدند؛ بنابراین مهمانان می‌توانند به وب‌گردی مجازی در پارک بپردازند. البته پیشنهاد می‌شود برای استفاده از اینترنت در همه جا و هر لحظه وقت خواهید داشت و تا جای ممکن از گشت‌وگذار و زیبایی‌های طبیعت ائل گلی لذت ببرید.

امکانات پارک ائل گلی تبریز
امکانات پارک ائل گلی تبریز

پارکینگ

این پارک دارای دو پارکینگ است که یکی در پایین تپه و یکی در بالای آن قرار دارد. در نتیجه اگر با خودروی شخصی خود سفر می‌کنید، نگرانی برای پارک خودرو نخواهید داشت. مسیر بالای تپه را می‌توانید با ماشین طی کنید. پارکینگ پایین تا پارک ائل گلی تنها دو پله فاصله دارد. اطراف آن نیز برای پارک کردن مناسب است؛ اما پیشنهاد می‌شود برای حفظ امنیت خودروی خود آن را در یکی از پارکینگ‌های پارک قرار دهید.

کیوسک اطلاع‌رسانی

یکی از جدیدترین امکانات، کیوسک اطلاع‌رسانی است که برای اولین‌بار در ائل گلی راه‌اندازی شد. چهار دستگاه کیوسک در داخل یک اتاق شیشه‌ای قرار دارند و اطلاعات مختلفی نظیر جاهای دیدنی تبریز، مراکز خرید، بازارها، موزه‌ها، پارک‌های تفریحی و سایر اطلاعات گردشگری را در اختیار مسافران و گردشگران قرار می‌دهند. علاوه بر آن در اطراف کیوسک‌ها افراد محلی وجود دارند و شما می‌توانید برای گردش از آنها راهنمایی بگیرید.

غذاخوری

در بخش خارجی پارک غذاخوری‌های متنوعی وجود دارند که به سرو انواع غذاهای سنتی تبریز، غذاهای ایرانی و بین‌المللی می‌پردازند. همچنین عمارت ائل گلی به‌عنوان تالار پذیرایی استفاده می‌شود و می‌توانید در آنجا غذای موردنظر خود را نوش جان کنید.

هتل

در اطراف بهترین پارک آبی تبریز هتل‌های متنوعی ساخته شده‌اند که از مهم‌ترین آنها می‌توان هتل ۵ ستاره پارس ائل گلی را نام برد. این هتل دارای ۱۷ طبقه است و یک رستوران گردان دارد. بسیاری از مسافران در هتل‌های اطراف ائل گلی اقامت می‌کنند و از چشم‌انداز پارک نهایت بهره را می‌برند.

هتل های اطراف پارک ائل گلی
هتل های اطراف پارک ائل گلی

تالار اندیشه

یکی دیگر از بخش‌های پارک ائل گلی تالار اندیشه است که ۳۳۰ نفر ظرفیت دارد. این تالار به سیستم‌های صوتی و تصویری پیشرفته مجهز بوده و برای برگزاری انواع همایش‌ها و برنامه‌های فرهنگی و علمی مناسب است. کافی‌شاپ، فروشگاه، غرفه‌های فروش خوراکی، نمازخانه، سرویس بهداشتی، باغ‌وحش، وسایل ورزشی، لونا پارک و… از دیگر امکانات رفاهی این مجموعه هستند.

تفریحات ائل گلی

از مهم‌ترین ویژگی‌های پارک ائل گلی که هر گردشگری را به خود مجذوب می‌کند تفریحات و وسایل بازی متنوع است. این تفریحات عبارت‌اند از:

پیاده‌روی

یکی از رایج‌ترین‌ها و مفیدترین تفریحات بهترین پارک آبی تبریز پیاده‌روی است. دورتادور استخر درخت‌ها و گل‌های بسیار زیبا کاشته شده‌اند و دارای مسیرهای عبور و مرور هستند. با پیاده‌روی در سراسر این پارک می‌توانید از تماشای جوی‌های کوچک آب، آبشارهای دست‌ساز و تصویر عمارت کلاه‌فرنگی در آب لذت ببرید.

دوچرخه‌سواری

یکی از امکانات تفریحی پارک ائل گلی کرایه دوچرخه است. این تفریح در بین کودکان بسیار محبوب بوده و شما می‌توانید به طور کامل در پارک چرخ بزنید.

دوچرخه سواری در پارک ائل گلی
دوچرخه سواری در پارک ائل گلی

درشکه‌سواری

از تفریحات جالب و متفاوت در این پارک می‌توان به درشکه‌سواری اشاره کرد. مخصوصاً بچه‌ها با حیوانات سریع ارتباط می‌گیرند و با سوار شدن بر درشکه روحیه‌شان عوض خواهد شد.

عکاسی

در هر گوشه پارک که نگاه بیندازید سوژه‌ای برای عکاسی پیدا خواهید کرد. مخصوصاً اگر در عکاسی حرفه‌ای هستید پیشنهاد می‌شود در بازدید از ائل گلی دوربین خود را فراموش نکنید.

تماشای ماهی‌ها

از آنجایی که آب استخر از رودخانه تأمین می‌شود ماهی‌های زیادی نیز وارد آن می‌شوند. در فصل‌های گرم سال می‌توانید ماهی‌ها را تماشا کنید؛ اما با شروع زمستان آب استخر یخ می‌زند و امکان تماشای ماهی‌ها وجود نخواهد داشت.

شبگردی

نورپردازی‌های بسیار زیبا و حرفه‌ای و انعکاس تصاویر آنها در آب باعث شده که بهترین پارک آبی تبریز تفرجگاه مناسبی برای شبگردی به شمار رود. حتی مردم محلی شب‌ها این پارک را شلوغ می‌کنند.

شبگردی در پارک ائل گلی
شبگردی در پارک ائل گلی

مینی گلف

در ضلع جنوب شرقی پارک یک زمین گلف کوچک وجود دارد که در هر پارکی دیده نمی‌شود. به‌طوری که می‌توانید با دوستان خود یک دست گلف بازی کنید و به رقابت بپردازید.

باغ پرندگان

یکی از بخش‌های موردعلاقه گردشگران به‌ویژه کودکان بازدید از باغ پرندگان ائل گلی است. در این باغ گونه‌های مختلفی از پرندگان زندگی می‌کنند و با آواز خوش خود هر کسی را به وجد می‌آورند.

شهربازی لونا

از شلوغ‌ترین قسمت‌های پارک ائل گلی می‌توان شهربازی لونا را نام برد که مکان مناسبی برای تخلیه انرژی است. همچنین برای تمام گروه‌های سنی وسایل مختلفی دارد که از جمله آنها می‌توان به چرخ‌وفلک، ترن هوایی، سورتمه‌سواری، ماشین برقی، پیست اسکی و فریزبی اشاره کرد.

پیست اسکی لونا

برای علاقه‌مندان به برف‌بازی یک پیست اسکی به مساحت ۱۵۰۰ مترمربع در ائل گلی در نظر گرفته شده است. همچنین اسکی‌بازان حرفه‌ای می‌توانند در این پیست به ورزش اسکی مشغول شوند.

پیست اسکی لونا
پیست اسکی لونا

قایق پدالی

یکی از بهترین تفریحات آبی این پارک قایق‌سواری است. با کرایه کردن قایق پدالی می‌توانید در دریاچه کوچک ائل گلی قایق‌سواری کنید و از فضای سبز و مناظر اطراف خود لذت ببرید. این بخش دارای غریق نجات است و با خیال راحت می‌توانید قایق‌سواری کنید.

مسیر دسترسی به ائل گلی

ائل گلی در استان آذربایجان شرقی، شهر تبریز و بلوار باکری قرار دارد. برای دسترسی به بهترین پارک آبی تبریز باید از سمت جنوب شرقی به مرکز شهر حرکت کنید. پس از طی ۷ کیلومتر به پارک خواهید رسید. این پارک در بخش اصلی شهر واقع شده؛ بنابراین از طریق وسایل نقلیه عمومی می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد. در جنوب پارک ایستگاه مترو ائل گلی قرار دارد که در صورت عدم تمایل می‌توانید سوار اتوبوس خط ۱۰۱ شوید. برای رفتن به پارک با خودرو شخصی در گوگل مپ یا سایر برنامه‌های مسیریابی نام پارک را جستجو کنید و بدون نیاز به راهنمایی گرفتن از افراد محلی به سمت آن حرکت نمایید.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی بهترین پارک آبی تبریز یعنی ائل گلی پرداخته شد. در سفر به تبریز حتماً بازدید از ائل گلی را در اولویت خود قرار دهید، چراکه پشیمان نخواهید شد. هر امکاناتی که نیاز داشته باشید در این پارک وجود دارد و سفر خاطره‌انگیزی برایتان رقم خواهد خورد.



 الی گشت    

                تور کیش