بهترین هواپیماهای مسافربری ایران
بهترین هواپیماهای مسافربری ایران

بهترین هواپیماهای مسافربری ایران را بشناسید!

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

بهترین هواپیماهای مسافربری ایران

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با بهترین هواپیماهای مسافربری ایران بیشتر آشنا می کنیم. برای آشنایی بیشتر با بهترین هواپیماها با ما باشید.

سفر با هواپیما از بهترین راه‌های مسافرت به‌خصوص به دورترین نقاط است. هواپیماهای مسافربری انواع گوناگونی دارند و در کیفیت سفر تأثیرگذار هستند. خوشبختانه شرکت‌های هوایی ایران مجهز به هواپیماهای باکیفیت بوده که امنیت را برای مسافران تضمین می‌کنند. شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که کدام مدل هواپیما برای سفرتان بهتر است؛ بنابراین در ادامه بهترین هواپیماهای مسافربری ایران بررسی و معرفی شده‌اند.

معرفی بهترین هواپیماهای مسافربری ایران

ایرباس A300

این ایرباس از بهترین هواپیماهای پهن‌پیکر مسافربری است که در سال‌های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۷ توسط فرانسه ساخته شد. همچنین بیشترین هواپیماهای مسافربری ایران از نوع ایرباس هستند. این هواپیما از طراحی و عملکرد بسیار بالایی برخوردار بوده و در بسیاری از خطوط هوایی سراسر جهان به کار می‌رود. دارای دو بخش کلاس پرواز اکونومی و بیزینس است و به طور معمول حدود ۲۶۶ صندلی دارد. این هواپیما دارای ۵۳.۶۱ متر طول، ۱۶.۷۲ متر ارتفاع بوده و فاصله نوک دو بال آن ۴۴.۸۳ متر است.

حداقل سرعت این هواپیمای ایرباس حدود ۸۹۵ کیلومتر بر ساعت تخمین زده شده است. برای پروازهای طولانی مناسب بوده و دارای امکاناتی مانند ترابری و تغییر کاربری است. این نوع هواپیما توسط شرکت‌های هواپیمایی ماهان، ایران ایر، معراج، قشم ایر و ایران ایرتور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


ایرباس A300
ایرباس A300

ایرباس A310

هواپیمای ایرباس A310 پس از ایرباس A300 معرفی شد و می‌توان آن را نمونه کوچکی از این هواپیما به شمار آورد. شعاع عمل این ایرباس مهم‌ترین ویژگی آن است و حتی عملکرد آن از مدل‌های A300 بهتر است. ایران در کنار کشورهای آمریکا، کانادا، پاکستان، آلمان و سوئیس از مهم‌ترین خریداران این ایرباس محسوب می‌شود و در حال حاضر ۱۱۳ فروند از آن در دنیا وجود دارد.

ظرفیت این هواپیما ۲۲۰ صندلی است و دارای ۴۶.۶۶ متر طول، ۱۵.۸ متر ارتفاع و ۴۳.۹۰ متر فاصله نوک دو بال است. شرکت‌های هواپیمایی ایران ایر، ماهان و تابان این هواپیما را در ناوگان خود مورد استفاده قرار می‌دهند.

ایرباس A320

یکی از بهترین هواپیماهای مسافربری ایران ایرباس A320 است که نسبت به دو مدل قبلی پیکر باریک‌تری دارد. این ایرباس در سال ۱۹۸۷ پس از بوئینگ ۷۳۷ بیشترین فروش را در بین انواع هواپیماها داشت. این مدل از ایرباس ۱۵۰ صندلی دارد و دارای ۳۷.۵۷ متر طول، ۱۱.۷۶ متر ارتفاع و ۳۵.۸۰ متر فاصله نوک دو بال است. کاهش مسیر طی شده در زمان فرود که باعث کاهش مصرف سوخت و افت تولید میزان دی‌اکسید‌کربن می‌شود از ویژگی‌های شاخص این هواپیما به‌شمار می‌رود.

در حال حاضر شرکت‌های هواپیمایی معراج، ایران ایر، قشم ایر، کیش ایر، آسمان و آتا از این ایرباس در خطوط هوایی خود استفاده می‌کنند. یکی از جدیدترین مدل‌های آن در ایران شامل ایرباس A320 neo است که در زیر بال‌های خود دو موتور توربوفن دارد.

ایرباس A321

این مدل از ایرباس به‌عنوان بزرگ‌ترین عضو خانواده A320 به شمار می‌رود و از لحاظ قیمت بهترین هواپیما در بین ایرلاین‌های بین‌المللی شناخته می‌شود. نسبت به ایرباس A300 کشیده‌تر است و مسافران بیشتری را می‌تواند جابجا کند. همچنین از جدیدترین نسل هواپیماهای تک راهرو شناخته می‌شود. در دو کلاس پروازی بیزینس و اکونومی دارای ۱۸۵ نفر ظرفیت است و برای پروازهای ارزان قیمت می‌توان چینش آن را به ۲۲۰ صندلی رساند.

این ایرباس دارای ۴۴.۵۱ متر طول و ۳۴ متر فاصله بین بال‌هایش است. در بهترین حالت با سرعت ۸۰۷۱ کیلومتر در ساعت پرواز می‌کند. این ایرباس توسط شرکت‌های هواپیمایی ایران ایر، کیش ایر و زاگرس به پرواز در می‌آید.

ایرباس A321
ایرباس A321

بوئینگ ۷۳۷

انواع بوئینگ از بهترین هواپیماهای مسافربری ایران هستند و مدل‌های مختلفی از آن در کشور به پرواز در می‌آیند. بوئینگ ۷۳۷ از بهترین مدل‌های هواپیما شناخته می‌شود که در سال ۱۹۶۷ برای اولین‌بار معرفی شد. به‌طوری‌که تا به امروز از پرکاربردترین هواپیماهای تجاری در دنیا شناخت می‌شود. این هواپیما دارای بدنه‌ای باریک و کوتاه است و ۲۱۵ مسافر را می‌تواند جابه‌جا کند. امکانات قابل توجهی دارد و در طول این سال‌ها ارتقا یافته است.

این هواپیما علاوه بر شهرهای ایران به کشورهای خاورمیانه، آسیا و اروپا نیز پرواز می‌کند. همچنین از انواع هواپیماهای تک راهرو محسوب می‌شود و دارای دو موتور توربوفن است. یکی از محبوب‌ترین هواپیماها در ایرلاین‌های بین‌المللی به شمار می‌آید و دارای ۳۶.۵ متر طول و ۲۸.۸۸ متر فاصله بین دو بال است. این هواپیما در ناوگان هوایی شرکت‌های هواپیمایی ایران ایر، کاسپین، تابان، آسمان، کارون، فلای پرشیا، سپهران و آتا وجود دارد.

بوئینگ ۷۴۷

از بوئینگ‌های پهن‌پیکر است که دارای چهار موتور بوده و عنوان ملکه آسمان‌های ایران به آن نسبت داده شده است. این مدل بوئینگ به‌عنوان دومین هواپیمای بزرگ مسافربری پس از ایرباس  A380شناخته می‌شود. ظرفیت آن بیشتر از ۵۵۰ نفر است و از لحاظ ایمنی و کارایی در سطح بسیار بالایی قرار دارد. طول آن بیشتر از ۷۰ متر است به طوری که از یک ساختمان شش طبقه بلندتر به نظر می‌رسد. ب

وئینگ ۷۴۷ توسط شرکت‌های هواپیمایی قشم ایر و ایران ایر وارد ایران شدند؛ اما اکنون از آنها استفاده نمی‌شوند. شرکت هواپیمایی ماهان ایر تنها شرکتی است که در حال حاضر در ناوگان خود بوئینگ ۷۴۷ دارد. پروازهای این هواپیما نیز در مدل‌های فرست کلاس، بیزینس و اکونومیک ارائه می‌شود.

بوئینگ ۷۴۷
بوئینگ ۷۴۷

فوکر ۱۰۰

از بهترین هواپیماهای مسافربری ایران با سایز متوسط و دو موتور توربو فن است. این هواپیما در دهه ۸۰ میلادی توسط کشور هلند ساخته شد و به دلیل پایین بودن هزینه اجرایی یکی از رقابتی‌ترین هواپیماها شناخته می‌شد. در بین هواپیماهای کوچک اقتصادی رقیب ندارد و همچنان در بسیاری از کشورها از جمله ایران مورد استفاده واقع می‌شود. این هواپیما دارای ۱۰۰ نفر ظرفیت بوده و تنها کلاس پروازی آن اکونومیک است.

فوکر 100 در ایران و استرالیا به‌عنوان اصلی‌ترین هواپیمای مسافربری استفاده می‌شود. این هواپیما دارای ۳۵.۵۳ متر طول و ۲۸.۰۸ فاصله بین بال‌هایش است. حداکثر سرعت آن ۸۴۵ کیلومتر بر ساعت برآورد شده و شرکت‌های هواپیمایی نفت ایر، قشم ایر، کیش ایر و آسمان از فوکر ۱۰۰ در ناوگان خود استفاده می‌کنند.

فوکر ۵۰

یکی از بهترین هواپیماهای مسافربری ایران که برای پروازهای کوتاه مناسب بوده فوکر ۵۰ است. این هواپیما می‌تواند حداکثر ۲۰۰۰ کیلومتر با سرعت ۵۳۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند و ۶۰ مسافر را جابه‌جا نماید. فاقد کلاس پروازی بوده و علاوه بر مسافربری برای باربری نیز به کار می‌رود. شرکت‌های هواپیمایی قشم ایر، کارون و تفتان در ناوگان خود از فوکر ۵۰ استفاده می‌کند.

مک دانل داگلاس ام-دی ۸۰

از هواپیماهای کوتاه تا میان‌برد با پیکر باریک می‌توان مک دانل داگلاس مدل ام-دی ۸۰ را نام برد. این هواپیما اولین‌بار با هدف مسافربری و تجاری توسط سوئیس ایر به پرواز درآمد. تاکنون ۱۱۹۱ فروند از این هواپیما تولید شده‌ که دارای دو موتور هستند. از امن‌ترین هواپیماهای مسافربری ایران شناخته می‌شود و رضایت مسافران زیادی را به دنبال داشته است. در دو کلاس پروازی بیزینس و اکونومی می‌تواند حدود ۱۷۸ نفر مسافر را در خود جای دهد.

سرعت این هواپیما به طور متوسط بین ۸۱۱ تا ۹۲۵ کیلومتر بر ساعت برآورد شده است. این هواپیما دارای ۴۲.۱ متر طول و ۳۲.۸ متر فاصله بین بال‌ها است. شرکت‌های هواپیمایی کاسپین، زاگرس، کیش ایر، آتا، چابهار و تابان در ناوگان هوایی خود از این هواپیما استفاده می‌کنند.

مک دانل داگلاس ام-دی ۸۰
مک دانل داگلاس ام-دی ۸۰

مک دانل داگلاس ام-دی ۸۲

این هواپیما در بین هواپیماهای کوتاه تا میان‌برد و با پیکر باریک قرار می‌گیرد و یکی از بهترین اعضای خانواده مک دانل داگلاس ام-دی ۸۰ به شمار می‌رود. امکان جابه‌جایی۱۷۲ مسافر در یک کلاس پروازی و ۱۵۵نفر در دو کلاس پروازی را دارد. نسبت به مدل‌های دیگر عملکرد بهتری دارد و ظرفیت حمل سوخت آن بیشتر است.

بیشترین سرعت آن ۸۱۱ کیلومتر در ساعت ثبت شده و نسبت به سایر مدل‌های مک دانل داگلاس موتور قوی‌تری دارد. همین امر باعث شده در فرودگاه‌های مرتفع و نقاط گرمسیر مناسب به نظر برسد. این هواپیما دارای ۴۵.۱ متر طول و ۳۲.۸۲ فاصله میان دو بال‌ها است. این هواپیما در ناوگان هوایی شرکت‌های هواپیمایی ایران ایرتور، کیش ایر و زاگرس وجود دارد.

سایر بهترین هواپیماهای مسافربری ایران

ای تی آر ۷۲

از بهترین هواپیماها برای پروازهای منطقه‌ای هواپیمای ای تی آر ۷۲ است. این هواپیما دارای ۶۸ تا ۷۸ نفر گنجایش بوده و محصول مشترک فرانسه و ایتالیا به شمار می‌رود. همچنین سرعت آن حدود ۵۰۹ کیلومتر بر ساعت برآورد شده است. این هواپیما علاوه بر مسافربری دارای کاربرد تجاری و گشت دریایی است.

بی ای ئی ۱۴۶

این هواپیمای مسافربری دارای اندازه متوسط و ۴ موتور بوده و توسط انگلیس ساخته شده است. دارای ۱۱۲ نفر ظرفیت بوده و حداکثر سرعت آن ۸۰۱ کیلومتر بر ساعت ثبت شده است. به فرودگاه‌هایی با باند کوتاه نیاز دارد، برای همین در فرودگاه‌های شهری از آن استفاده می‌شود. همچنین نسبت به دیگر هواپیماها هنگام فرود و صعود سروصدای کمتر تولید می‌کند.

بی ای ئی ۱۴۶
بی ای ئی ۱۴۶

امبرائر ERJ-145

یکی دیگر از جدیدترین و بهترین هواپیماهای مسافربری ایران امبرائر ERJ-145 است که توسط یک شرکت هواپیماسازی برزیلی ساخته می‌شود. دارای دو موتور بوده و بدنه‌ای باریک دارد و برای پروازهای کوتاه تا متوسط به کار می‌رود. می‌تواند ۵۰ مسافر را جابه‌جا کند و از هزینه‌های عملیاتی پایینی برخوردار است. شرکت‌های هواپیمایی آتا ایر، پویا و آساجت از این مدل هواپیما استفاده می‌کنند.

سخن پایانی

راحتی مسافران و امنیت سفر از مهم‌ترین عواملی هستند که با هواپیمای باکیفیت امکان‌پذیر خواهند بود؛ بنابراین در این مقاله به معرفی بهترین هواپیماهای مسافربری ایران پرداخته شد که  بر اساس آن شما می‌توانید با خیال راحت به هر نقطه از کشور و دنیا سفر کنید.



 الی گشت    

                تور کیش