معبد پانتئون رم
معبد پانتئون رم

معبد پانتئون در رم ، ایتالیا | Pantheon

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

معبد پانتئون رم

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره معبد پانتئون رم صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با این معبد رومی بی نظیر با معماری منحصر به فردش در شهر رم در ادامه با ما باشید.

معبد پانتئون رم به عنوان یکی از بزرگترین گنبدهای جهان جزو شگفتی‌های دنیای معماری در ایتالیا است. این معبد یکی از پرآوزه‌ترین و پر نفوذترین بناها در تاریخ معماری است. این معبد در حدود ۱۲۵ میلادی ساخته شد.

پانتئون معبدی گرد و گنبد دار است، در جلویش رواقی مستطیلی دارد که به نظر می‌رسد آنچنان که باید و شاید با ساخت گردوار اولیه آن تناسبی ندارد و احتمالاً بعدها برآن افزوده شده‌است. حتی امروز با اینکه ۲۰۰۰ سال از ساخت معبد پانتئون ایتالیا می‌گذرد، شکوه این بنا به طرز عجیبی تعجب بازدیدکنندگان را بر خواهد انگیخت. طراحی فوق‌العاده، شکوه و جلال، هماهنگی و تناسب این سازه عظیم، همگی یادآور معماری پر عظمت و خیره کننده امپراطوری روم هستند. زمانی که میکل آنژ برای اولین بار پانتئون را دید، اذعان داشت که این کار بیشتر شبیه به کار فرشتگان است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


معبد پانتئون رم
معبد پانتئون رم

با رفتن به این معبد می‌توانید از یکی از حفظ شده‌ترین ساختمان‌های روم باستان دیدن کنید. بنایی که قدمت آن به زمان پادشاهی Hardian بر می‌گردد و از تماشایی‌ترین دیدنی های ایتالیا به شمار می‌آید. ناگفته نماند که با ورود به معبد پانتئون گنبدی تحسین برانگیز را می‌بینید که شاهد رشد و تکامل معاری‌های رومی بوده است.

معبد پانتئون رم
معبد پانتئون رم

حیرت انگیزترین بخش پانتئون گنبد عظیم آن است که به خاطر حفره‌ای در مرکز شهرت دارد. به این سوراخ، چشم پانتئون یا «اوکولوس» (oculus) نیز می‌گویند. این گنبد به مدت ۱۳۰۰ سال بزرگ‌ترین گنبد جهان بود و حتی امروز نیز بزرگ‌ترین گنبد بدون حمایت جهان به شمار می‌رود! قطر این گنبد ۴۳/۳۰ متر بوده و به خاطر برابری فاصله زمین تا سقف و این قطر، یک تناسب عالی برقرار می‌شود.

معبد پانتئون رم
معبد پانتئون رم

۱۶ ستون عظیمی که ایوان را حمایت می‌کنند، هر کدام ۶۰ تن وزن دارند و ارتفاعشان ۱۱/۸ متر است. این ستون‌ها بیش از ۱۰۰ کیلومتر روی رود نیل سفر کردند تا از مصر به اینجا برسند. کتیبه مثلثی بالای ستون‌ها نوشته‌ای مبنی بر ساخته شدن این بنا توسط «مارکوس آگریپا» (Marcos Agrippa) دارد.

معبد پانتئون رم
معبد پانتئون رم

روبه‌روی پانتئون آب‌نمای زیبایی به همین نام را می‌بینید. این آب‌نما توسط معمار مشهوری به نام «جاکومو دلا پورتا» (Giacomo Della Porta) در سال ۱۵۷۵ طراحی شد. در سال ۱۷۱۱ پاپ دستور اصلاح و تغییراتی روی این اثر زیبا را داد و خروجی این کار چیزی است که امروزه شاهدش هستید.

معبد پانتئون رم
معبد پانتئون رم

آدرس پانتئون رم: Piazza della Rotonda, 00186 Roma RM, Italy

ساعت بازدید پانتئون رم: همه روزه از ساعت 08:30 تا ساعت 19:30 – شنبه ها از ساعت 09:00 تا 18:00

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨