معبد بوروبودور اندونزی
معبد بوروبودور اندونزی

معبد بوروبودور اندونزی ، بزرگ ترین معبد بودایی جهان | Indonesia

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

معبد بوروبودور اندونزی

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ توریست شما را با معبد بوروبودور اندونزی ، بزرگ ترین معبد بودایی در جهان آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

معبد بوروبودور (Borobudur Temple) یک معبد مهایانه آیین بودایی واقع در ماگلانگ، جاوه مرکزی، اندونزی است که به عنوان بزرگ‌ترین پرستشگاه و بنای تاریخی بودایی در جهان به شمار می‌رود. این معبد بزرگ و شگفت انگیز ترکیبی از یک گنبد اصلی و 72 گنبد در اطراف آن میباشد که هر بیننده‌ای را به خود خیره میکند، در تمام قسمتهای این معبد شگفت انگیز طرح‌ها و نقش‌های بسیار زیبایی از زندگی بودا بر دیوار‌های سنگی آن نقش بسته است که بسیار دیدنی میباشند.

معبد بوروبودور اندونزی

معماری معبد بوروبودور ترکیبی از معماری هندی و بودایی میباشد که این بنای شگفت انگیز را به وجود آورده است. معبد بوروبودور در مکانی دور از شهر و بر فراز تپه ای سر سبز قرار گرفته است، این معبد با جنگل های سرسبز و حلقه ای از کوه های آتش فشان احاطه شده است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


از دیدنی‌های خیره کننده این معبد زیبا میشه به ۵۰۰ مجسمه بودایی که در اطراف این معبد قرار دارد اشاره کرد که همه را به خود جذب و خیره میکنند. تراس پایینی معبد با نرده هایی احاطه شده که دید را محدود می کند و در همین قسمت نزدیک به ۳۰۰۰ حجاری و نقوش برجسته از زندگی و آموزه های بودا وجود دارد که تمام این نقوش در کنار هم، مجموعه ای عظیم از مجسمه های بودایی در دنیا را پدید آورده است.

معبد بوروبودور اندونزی

این بنا از 3 قسمت تشکیل شده است که پایه ای هرمی با پنج تراس مربعی هم مرکز دارد، در قسمت بدنه سه صفحه دایره ای به چشم می خورد و در قسمت بالا به گنبدی عظیم مزین است.  در اطراف صفحه های دایره ای، ۷۲ گنبد وجود دارد که بر بالای هر کدام یک مجسمه بودا قرار دارد.

معبد بوروبودور در طول 75 سال در طی قرن های هشتم و نهم میلادی به دستور حکومت پادشاهی سالندرا ساخته شد. محققان تخمین زده اند که تقریبا دو میلیون بلوک سنگی در ساخت این بنا بکار رفته است. بنا به دلایلی که امروزه نیز اسرارآمیز و پنهان مانده است، معبد بوروبودور از قرن 14 میلادی متروکه گشت و در طول قرن ها در زیر خاکستر های آتشفشانی در جنگل پنهان ماند. بخش بزرگی از معبد زیر نظر سازمان یونسکو مورد بازسازی قرار گرفت و هم اکنون این معبد باشکوه در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

بوروبودور هنوز نیز به عنوان مرکز مذهبی مورد استفاده قرار می گیرد. سالی یکبار مراسم وساک (Vesak) در این بنا انجام می پذیرد و در بین تمام جاذبه های اندونزی، این بنا به عنوان پربازدید ترین بنای توریستی شناخته می شود.

معبد بوروبودور اندونزی

مجسمه‌های بودا در معبد بوروبودور

همانطور که در بالا گفته شد، در گنبدهای کوچک اطراف گنبد اصلی مجسمه‌هایی از بودا وجود دارند. افزون بر آن مجسمه‌ها، در پلتفرم‌های مربعی نیز یک سری مجسمه از بودا قرار گرفته‌اند. ضمناً برخی از مجسمه‌های قدیمی بودا نیز سر از موزه‌های مختلف جهان از جمله بانکوک و آمستردام و پاریس و لندن درآورده‌اند.

مجسمه‌های بودا در معبد بوروبودور اندونزی در نگاه اول بسیار به هم شبیه هستند، اما چون دقیق به آن‌ها نگریسته شود دریافته خواهد شد که حالت دستان آن‌ها و به طور کلی مودراهای آن‌ها متفاوت است (مودرا دلالت بر معانی بسیاری در شرق و جنوب آسیا دارد ولی در کل نشان‌گر حالت دستان و چشمان و به طور کلی پوزیشن بدن است).

در حالت کلی ۵ گروه مودرا در میان مجسمه‌های بودا قابل تشخیص هستند:

  • شمال
  • شرق
  • جنوب
  • غرب
  • زنیت (تمامی مجسمه‌های بودا که در گنبدها قرار گرفته‌اند از این نوع مودرا برخوردار هستند.)

معبد بوروبودور اندونزی

دسترسی

این معبد واقع در جزیره‌ی جاوا در نزدیکی شهرهای Semarang و Yogyakarta است؛ اما یوگیکارتا فاصله‌ی کمتری تا بوروبودور دارد (۴۰ کیلومتر). از جاکارتا پایتخت اندونزی می‌توانید به راحتی از طریق هواپیما به یوگیکارتا بیایید و در این شهر نیز سواری‌های زیادی برای رفتن به بوروبودور وجود دارند. ضمناً در اطراف بوروبودور نیز طبیعتی فوق‌العاده وجود دارد و به همین دلیل تورهای زیادی برای این منطقه در اندونزی هستند که می‌توانید از هر یک از آن‌ها نیز استفاده کنید.



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)