موزه محلی تاس و کپل دزک گنجین ، سراوان | Saravan

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

موزه محلی تاس و کپل

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با موزه محلی تاس و کپل آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این موزه در شهرستان سراوان در ادامه با ما همراه باشید.

سراوان یکی از شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان ایران است. مرکز این شهرستان، شهر سراوان است. این شهرستان در شرقی‌ترین نقطه کشور واقع است و به زادگاه خورشید ایران شهرت دارد. وجود نخلستان‌های بسیار زیبا و سرسبز و آثار تاریخی مثل مسجد جامع دزک با قدمت هزار ساله و بیش از ۵۰ سنگ نگاره شناسایی‌شده باستانی در شهرستان سراوان باعث شده‌ است که این شهرستان، لقب سرزمین نخل و نگاره را به خود اختصاص دهد.

موزه تاس و کپل دزک گنجین دران از جاهای دیدنی سراوان در منطقه دزک است. این موزه اولین موزه شخصی است که به همت عبدالله سپاهی بنا گردیده است و در باغ شخصی او قرار داشته که به نام باغ عبدالله نیز شهرت دارد. این موزه اولین موزه محلی در کل کشور است که به ثبت رسیده است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


بازدیدکنندگان موزه از طریق راهرویی که دو طرف آن توسط چوب‌های برگ درخت خرما محصور شده است به سمت موزه هدایت می‌شوند. درب ورودی راهرو، درب کوچک چوبی قدیمی است که روی آن منبت‌کاری شده است.

موزه محلی تاس و کپل
موزه محلی تاس و کپل

معماری موزه

این موزه‌ی محلی 118 متر مربع مساحت دارد و مصالح به‌کار رفته در ساخت موزه چوب‌های برگ درخت خرما و طناب‌های بافته شده از برگ درختچه داز می‌باشند. در حقیقت گویی در یک کمپ قدیمی بلوچی هستید. بلوچ‌ها از برگ داز 86 نوع وسیله‌ی زندگی کاربردی و متفاوت تولید می‌کنند و بسیاری از آن‌ها را می‌توانید در این موزه ببینید.

موزه از دو اتاق تشکیل شده که اتاق ابتدایی از طریق دری به اتاق دیگری متصل می‌شود. همچنین از حصیرهای بافته شده از درختچه داز برای پوشش سقف بنا استفاده شده است و برای نفوذ ناپذیر شدن بنا در برابر باران از یک لایه پلاستیکی استفاده شده است.

دور تا دور بنا فضاهایی برای قرار دادن اشیاء موزه در نظر گرفته شده است. در زبان بلوچی به این نوع بنا، کمبی میگویند. پلان بنا حالت مستطیلی بوده و بنا شکل نیم دایره دارد. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این موزه حالت تماما کلاسیک و سنتی بنا می‌باشد، که قرار گرفتن صنایع دستی، چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

موزه محلی تاس و کپل
موزه محلی تاس و کپل

اشیاء موجود در موزه

این موزه به همت استاد عبدالله سپاهی و بدون حمایت‌های دولتی بنا شده و نشان‌دهنده‌ی ذوق و سلیقه و همت این مرد بزرگ است. او خود را عاشق فرهنگ بلوچ می‌داند و کار خود را با یک چادر سیاه و یک آسیاب دستی شروع کرد و توانسته تا کنون بسیاری از اشیای بومی و محلی را در این موزه جمع‌آوری و در معرض دید عموم قرار دهد. از سال 1362 خورشیدی بیش از 5000 قلم کالا که نشان‌دهنده‌ی آداب و رسوم و فرهنگ مردم بلوچ است بوده است در این موزه گرد هم آورده شده است.

زمانی که به این آثار نظر می افکنید، با دنیایی کهن رو به رو می شوید که غبار تاریخ بر چهره تک تک آنان جای گرفته است. بخشی از این آثار به جای مانده از انسان های اولیه، شامل سفالینه های کلپورگان هستند که از گل پخته شده و نقوشی که به شکل تخیلی و برگرفته از روح طبیعت روی آنها نقش بسته و هر کدام از این نقوش فلسفه گویایی برای خویش دارند.

موزه محلی تاس و کپل
موزه محلی تاس و کپل

جاذبه های اطراف

  • مسجد جامع دزک
  • قلعه دزک

چطور به موزه تاس و کپل برویم ؟

موزه‌ی محلی تاس و کپل در روستای دِزَک در شهرستان سراوان در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. برای رفتن و دیدن این موزه کافیست در شهر سراوان سراغ حاج عبدالله را بگیرید تا راهنماییتان کنند. حتما در زمان بازدید از این موزه‌ی خاص و زیبا با خود استاد عبدالله نیز صحبت کنید و از تجربیاتشان در این زمینه بهره ببرید. داستان‌هایی که ایشان در طول این سال‌ها از جمع‌آوری این اشیا تعریف می‌کند بسیار جالب و شنیدنی است.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، سراوان، روستای دزک

شماره تماس: 09155471047

فیلم موزه محلی تاس و کپل

 

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨