محله گرگانپارس گرگان | Gorgan

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

محله گرگانپارس گرگان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با محله گرگانپارس گرگان آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این محله محبوب در گرگان در ادامه با ما همراه باشید.

گرگان از شهرهای شمالی ایران و مرکز استان گلستان است، آب و هوای معتدل دارد. هرچند تابستان‌های آن نسبتا گرم و شرجی است. اقلیم منطقه بسیار گوناگون و متنوع است. این شهر زیبا یکی از مقاصد پرطرفدار برای سفر در میان مردم به خصوص در ایام تعطیلات و نوروز است. گرگان محله های بسیاری دارد که برخی از این محله ها محبوبیت بیشتری دارند و پرطرفدارتر هستند. یکی از این محله ها گرگانپارس است که در ادامه بیشتر با آن آشنا می شویم.

گرگانپارس یکی از محله‌های قدیمی شهر گرگان در استان گلستان ایران می‌باشد. خیابان گرگانپارس کوچه هایی نسبتا پهن و پردرخت دارد و در دهه‌های ۴۰ تا ۸۰ خورشیدی از محلات اعیان‌نشین شهر گرگان به ‌شمار می‌آمد.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


خیابان گرگانپارس در امتداد شرق خیابان شالیکوبی و در جنوب شرقی میدان کاخ واقع شده ‌است. خیابان‌های اصلی این محله دی و مهر نام دارند و میدانی به نام میدان گرگانپارس نیز خیابان عدالت ۳۶ را به ولی‌عصر وصل می‌کند.

محله گرگانپارس گرگان
محله گرگانپارس گرگان

پیشینه

در کوچه‌های پیچ در پیچ و درهمش، در خانه‌های ویلایی و بزرگی که عطر شکوفه‌های نارنج، هر بهار از پس دیوارهایش عبور می‌کرد و محل را لبریز از عطر بهار می‌کرد خانواده‌های شناخته‌شده‌ای که یا پست و مقام‌های مهم دولتی داشتند یا از بازاریان معروف بودند زندگی می‌کردند. البته به غیر از خانواده‌های ثروتمند گرگانی، برخی ادارات و مراکز مهم گرگان نیز در همین حوالی قرار داشت و به همین دلیل محله گرگانپارس یکی از مهم‌ترین مناطقشهر گرگان بود.

از آغاز دهه ۱۳۴۰ که جمعیت شهر گرگان با شتابی بیش از پیش رو به فزونی گذاشت و سیل مهاجران از روستاهای اطراف شهر و از مناطق دور و نزدیک مانند سمنان و دامغان و شاهرود یا خراسان و سیستان و بلوچستان و سایر نقاط به منطقه و شهر گرگان هجوم آورد نیاز به توسعه شهر و احداث محله‌ها و خیابان‌های جدید به شدت افزایش یافت.

محله گرگانپارس گرگان
محله گرگانپارس گرگان

شماری از خانواده‌های گرگانی به محله‌های جدید در ناحیه‌های موسوم به گرگانپارس و شالیکوبی و خیابان ناهارخوران کوچ کردند و ساختمان‌های ویلایی جدیدتر به سبک امروزی ساختند. این محلات در مسیر شهر به سوی جنگل‌های کوهستانی و منطقه تفریحی ناهارخوران قرار دارد و در آغاز نسبت به بقیه شهر فضای بازتر و هوای بهتری داشت.

خیابان‌هایی که امروزه محل زندگی افراد متمول شده‌اند، در آن زمان خارج شهر و اکثرا مناطق جنگلی محسوب می‌شدند. خیابان ولیعصر و بلوار ناهارخوران که امروزه نسبت به محله گرگانپارس اعتبار بیشتری دارند، در آن زمان مسیرهایی خاکی و سخت‌عبور بودند، در نتیجه بزرگ‌ترین و زیباترین خانه‌های شهر در محله گرگانپارس پیدا می‌شد.

محله گرگانپارس گرگان
محله گرگانپارس گرگان

اما رفته‌رفته، با مهاجرت روستاییان به شهر و افزایش جمعیت شهری، منطقه شهری نیز گسترده‌تر شد و مناطق جنگلی و کمتر دست‌خورده طبیعت اطراف شهر تبدیل شد به محلی برای سکونت شهروندان گرگان. مسیر رفت و آمد به خیابان‌های ولیعصر و بلوار ناهارخوران از محله گرگانپارس عبور می‌کرد و به این ترتیب، این منطقه تبدیل به پلی ارتباطی به بخش‌های جدید شهر شد. اگرچه این محله امروزه به شکل سابق محبوب‌ترین منطقه برای زندگی گرگانی‌ها نیست، اما همچنان دارای اهمیت ویژه‌ای است و از جمله گذرهای اصلی مرکز شهر گرگان محسوب می‌شود.

محله گرگانپارس گرگان
محله گرگانپارس گرگان

پیاده روی در گرگانپارس

از هر قسمت که وارد این محله شوید نخستین چیزی که توجه شما را به خود جلب می‌کند سرسبزی و حس طراوت محله است، بخصوص در فصل بهار. در تمام خیابان‌ها و کوچه‌های گرگانپارس درختان چنار سر به فلک کشیده را می‌توان دید که زیبایی ویژه‌ای به این بخش از شهر بخشیده‌اند، اصلا وجه تمایز محله گرگانپارس با سایر بخش‌های گرگان همین تعداد زیاد درختان چنار تنومندی است که از سال‌های دور در اینجا مانده‌ و شکلی مسحور‌کننده به فضای این کوچه‌ها و خیابان‌ها داده‌اند.

اگر برخلاف عادت بسیاری از مردم این شهر، کمتر اهل رفت و آمد با ماشین باشید و هرازگاهی پای پیاده به شهر بزنید و بی‌هدف پیش بروید و سر از کوچه‌هایی دربیاورید که قبلا آن‌ها را ندیده‌اید، با رسیدن بهمحله گرگانپارس می‌توانید تمام این حس‌های خوب به جا مانده در خانه‌های این محل را احساس کنید. در نزدیکی گرگانپارس و غرب این محله پارکی به نام پارک چاله‌باغ قرار دارد.

محله گرگانپارس گرگان
محله گرگانپارس گرگان

کافه گردی در گرگانپارس

علاوه بر خانه‌هایی با حس‌های خوب و درختان تنومند چنار، در این محل تعداد زیادی کافه نیز وجود دارد، کافه‌هایی که بر سر کیفیت با یکدیگر رقابت دارند و به سادگی نمی‌توان انتخاب کرد کدام یکی بهتر از دیگری است.

در هر کوچه و خیابان محله گرگانپارس حداقل یک یا دو کافه وجود دارد که هر کدام دارای فضا و حسی کاملا متفاوت هستند و شما با هر سلیقه یا هر حس و حالی می‌توانید یکی از آن‌ها را برای نشستن انتخاب کنید.

محله گرگانپارس گرگان
محله گرگانپارس گرگان

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨