پارک ملی گلستان ، اولین پارک ملی ایران | Golestan

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

پارک ملی گلستان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با پارک ملی گلستان آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این جنگل زیبا در استان گلستان در ادامه با ما همراه باشید.

گرگان از شهرهای شمالی ایران و مرکز استان گلستان است، آب و هوای معتدل دارد. هرچند تابستان‌های آن نسبتا گرم و شرجی است. اقلیم منطقه بسیار گوناگون و متنوع است. این شهر زیبا یکی از مقاصد پرطرفدار برای سفر در میان مردم به خصوص در ایام تعطیلات و نوروز است. گرگان جاهای دیدنی بسیاری دارد که بدون شک باید حتما در سفر به این شهر زیبا و سرسبز از آنها دیدن کنید. برای آشنایی بیشتر با پارک ملی گلستان در ادامه با ما باشید.

پارک ملی گلستان (Golestan National Park) یا جنگل گلستان، منطقه حفاظت شده‌ای در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی است. این منطقه قدیمی‌ترین پارک ملی ثبت شده در کشور ایران و پناهگاهی کم‌نظیر برای حیات‌وحش است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


جنگل گلستان، بزرگ‌ترین پارک طبیعی ایران است. مساحت آن در برخی منابع بیش از ۹۱ هزار هکتار و در برخی منابع ۸۷،۴۰۲ هکتار ذکر شده‌ است. محیط پارک حدود ۱۹۸ کیلومتر است. حد غربی پارک ملی گلستان از روستای تنگراه در استان گلستان شروع می‌شود و حد شرقی آن در روستای رباط قره‌بیل واقع در استان خراسان شمالی پایان می‌یابد. بیشتر پارک در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد.

پارک ملی گلستان
پارک ملی گلستان

این منطقه ۱۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری، از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع مساحت خود جای داده‌ است و به همین دلیل از سوی یونسکو به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌ است.

جنگل گلستان بدون تردید ارزشمندترین منطقه ایران چه از لحاظ کمیت و چه از نظر تنوع حیات جانوری و گیاهی است. تنوع زیستی پارک ملی گلستان حتی فراتر از برخی کشورهای اروپایی است که صدها برابر این پارک وسعت دارند. نام استان گلستان هم از روی این منطقه انتخاب شده‌ است.

پارک ملی گلستان از بهترین زیستگاه‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز است و به ویژه به خاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است. یکی از مناظری که فقط در این پارک می توانید ببینید تعداد زیادی گراز در کنار جاده ا ی است که از مرکز پارک می گذرد. این گرازها به هیچ وجه از انسان ها نمی ترسند و حتی از دست برخی از گردشگران غذا می خورند.

پارک ملی گلستان
پارک ملی گلستان

اقلیم های مختلف در این پارک باعث شده که گیاهان مختلفی در این پارک وجود داشته باشد گیاهانی مثل بلوط، زبان گنجشگ، خارشتر، گون، پلت، انجیری، افرا و … از پوشش گیاهی این ناحیه هستند. در این پارک رودخانه های مختلفی جریان دارد و گشت و گذار در آن علاوه بر این که یک طبیعت گردی خاص و منحصربفرد را برای شما به ارمغان می آورد شانس دیدن حیوانات و گیاهان متنوع را هم به شما می دهد. به غیر از این در این پارک می توانید بلندترین آبشار فصلی به ارتفاع ۱۱۰ متر را ببینید.

بهترین فصل سفر

در هر فصلی که بخواهید از این پارک دیدن کنید به زیبایی وصف ناپذیری از طبیعت روبرو خواهید شد . اگر در فصل بهار به آن جا بروید می توانید طبیعت تازه و گل های خوش رنگ را تماشا کنید. اگر در فصل تابستان به آنجا سفر کنید ، حیات مختلفی مثل مرال ها را خواهید دید و در فصل پاییز هم قارچ ها در این منطقه رشد می کنند و فصل زمستان هم زیبایی های خود را دارد.

دسترسی

در 115 کیلومتری غرب بجنورد و 30 کیلومتری شرق شهر گالکیش از توابع مینودشت این پارک به عنوان گلوگاه استان گلستان محسوب می شود. در واقع شما تکه ای از بهشت روی زمین را در پارک ملی گلستان با چهار فصل می توانید نظاره گر باشید که در تمامی روزها میزبان میهمانان و طبیعت گردان خوش ذوق می باشد.

پارک ملی گلستان
پارک ملی گلستان

آدرس پارک ملی گلستان: استان گلستان، گرگان، 15 کیلومتری شهر گالیکش

هزینه بازدید: رایگان

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨