جنگل جهان­ نما ، منطقه ای زیبا در استان گلستان

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

جنگل جهان­ نما

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با جنگل جهان­ نما آشنا خواهیم کرد. برای اطلاعات راجع به این منطقه زیبا تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

جنگل جهان نما منطقه ای در یک دشت سرسبز در استان گلستان و در جنوب شرقی کردکوی است که به‌دلیل برخورداری از ارتفاع بسیار زیاد، به بام گلستان شهرت دارد. این جنگل از لحاظ وسعت رتبه دوم را پس از جنگل گلستان به خود اختصاص داد. جهان نما یکی از معدود جنگل‌هایی در ایران است که برای زیست ببرها مکان مناسبی به شمار می‌رود.

حدودا ۶۰۷ گیاه در این نواحی یافت شده‌اند. اغلب مردم این ناحیه به زراعت و دامداری مشغول هستند. این جنگل مملو از گل‌های زیبا و متنوعی است که افراد محلی‌‌ را به فکر پرورش زنبور عسل و تهیه عسل انداخت. مردم روستای جهان ‌نما از غذاهای حاصل از دام‌های خود مانند ماست، کره و پنیر محلی تغذیه می‌کنند.

جنگل جهان­ نما
جنگل جهان­ نما      

پوشش گیاهی و جانوری جنگل جهان‌ نما

در جنگل جهان‌ نما به‌دلیل وجود آب‌وهوایی مرطوب، گونه‌های متنوع جانوری و گیاهی یافت می‌شوند. در این منطقه حیواناتی نظیر خرس قهوه‌ای و پلنگ مشاهده شده‌اند. این جنگل دارای حیوانات دیگری همچون روباه، گراز، گرگ و خارپشت است. البته در ییلاق منطقه جهان نما پرندگانی همچون کورکور، سارگپه جنگلی، دلیجه، بلدرچین، فاخته و… نیز مشاهده گردیده‌اند.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


در خصوص پوشش گیاهی، بخش قابل توجهی از این جنگل، مانند جنگل‌های هیرکانی است؛ همچنین یکی از بهترین مناطق برای رشد ارس خواهد بود. انواع درختان این جنگل شامل تمشک، ممرز، مازو و… می‌شوند. در این ناحیه داروهای گیاهی مانند گل ‌گاو‌زبان، درمنه و مریم گلی نیز می‌رویند.

زبان محلی مردم روستای جهان نما

مردم روستای جهان نما به زبان کتولی و مازندرانی سخن می‌گویند و عده کمی از محلی‌ها به زبان فارسی صحبت می‌کنند.

آداب و رسوم مردم جهان نما

در این ناحیه، مردم در عید نوروز، عید فطر و سایر اعیاد مذهبی آداب‌ورسوم ویژه‌ای دارند. در جشن‌های مختلفی همچون عروسی‌ها و… ساز و آواز و موسیقی محلی نواخته می‌شود.

اقتصاد، محصولات و سوغات محلی

مردم این نواحی از محصولات لبنی و محلی خوشمزه‌ای برخوردار هستند. سوغات ویژه این ناحیه، عسل کوهی است. محصولات کشاورزی همچون گندم، سیب زمینی، سبزیجات و… از منابع اقتصادی این روستا به شمار می‌روند.

پوشش شبکه

در روستای جهان نما اینترنت و شبکه تلفن همراه و همچنین برق وجود ندارد.

جاذبه های طبیعی

در دهکده جهان ­نما آثار طبیعی و تاریخی بسیاری همچون چکل جهان ­نما، چشمه­های خروشان، کوه­های سربه‌فلک کشیده و… به چشم می‌خورند.

رادکان و میل تاریخی رادکان

هنگام گذر از روستای رادکان بنای آجری را بالای تپه خواهید دید که برای راهنمایی مسافران ساخته شد؛ اما اکنون به عنوان نمادی از یک آرامگاه شناخته می‌شود. میل رادکان از گنبد مخروطی شکل و بدنه‌ای تشکیل شده که روی آن یک دریچه قرار گرفته است. این بنا نمایی آجر چینی داشته و قسمت‌هایی از آن دارای تزئینات گچ‌کاری است.

جنگل جهان­ نما
جنگل جهان­ نما

چکل جهان‌ نما

چکل جهان نما پرتگاهی در این منطقه بوده که به منطقه‌ای برای پرواز مسافران با پاراگلایدر مبدل شده است.

چشمه‌های منطقه

در این منطقه چشمه‌های بسیاری وجود دارند که سرسبزی این منطقه گویای این مطلب است؛ چشمه‌های زیبایی همچون آبگرم زیارت، سوته، نخود چشمه امام‌وردی و… از چشمه‌های این منطقه بکر به شمار می‌روند. اطراف چشمه‌ها رویش گزنه را مشاهده خواهید کرد که داروی فوق‌العاده‌ای برای درمان دیابت است؛ اما این گیاه باعث خارش شدید پوستی می‌شود که در کنار آن پادزهرش نیز می‌روید که می‌توانید در صورت نیاز از آن استفاده نمایید.

رودخانه‌های منطقه

این منطقه دارای رودخانه‌های مسحورکننده‌ای همچون رودخانه سفیدرود و رودخانه مغزی است که بعضا جزء رودهای اصلی هستند و به روستاها و شهرهای مختلف سرازیر می‌شوند. آب این رودخانه‌ها باعث ادامه حیات پوشش‌های جانوری و گیاهی در این مناطق شده است.

کوه‌های منطقه

کوه‌های این نواحی حفاظت ‌شده‌اند که عبارتند از لنده کوه، چلستان، دوکالی و… که برای ورزش کوهنوردی مناسب هستند.

تفریحات روستای جهان‌ نما چیست؟

این ناحیه به‌دلیل کوهستانی بودن و وجود ارتفاعات فراوان، منطقه خوبی برای عاشقان ورزش کوهنوردی است و همچنین دو راه برای طبیعت‌گردی از جنگل شصت کلا به جنگل جهان‌ نما یا مسیر دهکده درازنو به جنگل جهان‌ نما وجود دارد.

آثار تاریخی دهکده

جهان‌ نما دارای آثار تاریخی زیبایی همچون امامزاده روشن آباد، چهارکوه، پارک جنگلی امام رضا و… است.

اقامت در جهان‌ نما

برای اقامت در دهکده جهان‌ نما می‌توانید یکی از گزینه‌های زیر را برگزینید؛

۱. اقامت در بوم‌گردی: می‌توانید برای استراحت در بوم‌گردی جهان‌ نما اقامت داشته باشید؛ برای این منظور لازم است تا با تورهای مسافرتی سفر کنید که در این صورت به‌واسطه تورها اتاق‌ها رزرو خواهند شد.

۲. خانه محلی: در این نواحی کلبه‌های چوبی سنتی زیبایی به چشم می‌خورند که اگر با امکانات رفاهی اندک آن‌ها مشکلی ندارید گزینه خوبی برای اقامت محسوب می‌شوند.

۳. کمپ: به‌دلیل وجود مناطق کوهستانی،‌ اگر سیستم بدنی شما با سرمای هوا سازگار است، امکان برپایی چادر در این ناحیه وجود دارد؛ اما ترجیحا نزدیک دهکده جهان نما اقامت داشته باشید تا از حمله حیوانات وحشی در امان بمانید.

۴. اقامت در کردکوی: در صورت عدم وجود مکان مناسبی برای استراحت، می‌توانید شب‌ها جهت استراحت، سوئیتی اجاره کنید و شب را در کردکوی اقامت داشته باشید.

جنگل جهان­ نما
جنگل جهان­ نما

بهترین زمان سفر

این نواحی حتی در فصل تابستان نیز سرد است؛ به همین دلیل پیشنهاد می‌شود تا در فصول بهار و تابستان به این منطقه سفر کنید. همچنین به‌دلیل نامساعد بودن شرایط آب‌وهوایی در پاییز و زمستان بهتر است تا در این بازه زمانی از سفر به جنگل جهان‌ نما اجتناب ورزید.

نکاتی که در سفر به جهان‌ نما باید در نظر داشته بگیرید:

  • برای رفتن به جنگل جهان‌ نما به‌دلیل وجود جاده خاکی و امکان بارش باران و گِل‌ولای زیاد در این منطقه، می‌بایست از ماشین‌های شاسی بلند استفاده کرد.
  • به‌دلیل نبود آب لوله‌کشی و برق و گاز، سفر سختی را در پیش خواهید داشت.
  • در این ناحیه هیچ فروشگاهی برای خرید وجود ندارد؛ در نتیجه وسایل مورد نیاز و خوراکی‌ها را با خود به همراه داشته باشید.
  • دسترسی به اینترنت و شبکه تلفن همراه در این مناطق وجود ندارد.
  • در صورت سفر در فصل زمستان از زنجیر چرخ استفاده کنید.
  • پر کردن باک بنزین خودرو را فراموش نکنید.

سخن پایانی

جهان نما جنگلی در جنوب شرقی کردکوی استان گلستان همچون نگینی سرسبز می درخشد. در این ناحیه به‌دلیل عدم وجود امکانات ارتباطی همچون اینترنت و شبکه تلفن همراه، امکان رهایی از فضای غیرواقعی فراهم بوده که در نتیجه تقویت‌کننده روابط انسان‌ها با طبیعت است.

آداب‌ورسوم مردم محلی، گویش و زبان آن‌ها، جاذبه‌های گردشگری دیگر آن، سوغات محلی و… همگی از زیبایی‌های این منطقه به شمار می‌روند. همچنین در این منطقه می‌توانید به تفریحات مفرحی همچون کوهنوردی، صخره‌نوردی و جنگل پیمایی بپردازید.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨