آشنایی با بهترین غذاهای سنتی کشور یونان | Greece

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

غذاهای سنتی یونان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره اینکه غذاهای سنتی یونان صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با غذاهای کشور یونان در ادامه با ما همراه باشید.

یونان کشوری با قدمت طولانی و دارای صدها جزیره است که مهم ترین جزیره های یونان، مقاصد اصلی گردشگری در جهان به شمار می روند و سالانه میلیون ها توریست به جزایر زیبای یونان سفر می کنند. یونان سرزمینی کهن و دارای تاریخی بسیار غنی است که از جنوب و شرق به دریای اژه و از غرب به دریای یونان می رسد. آتن (Athens)، بزرگترین شهر و پایتخت اساطیری کشور یونان در نزدیکی خلیج سالونیک در دشت آتیک قرار دارد که بزرگترین آثار معماری باستانی این کشور را در دل خود جای داده است. آکروپولیس که مهمترین منطقه باستانی دنیای غرب و البته مشهورترین دیدنی آتن است، شاهکاری از معماری یونان باستان است که گردشگران را از سراسر دنیا به سمت خود می کشاند.

علاوه بر دیدنی ها و شاهکارهای معماری یونان که دلیلی بر سفر شماست، این کشور زیبا خوردنی ها و غذاهای بسیار لذیذی دارد، بسیاری از غذاهای این کشور به فرهنگ غذایی ترکیه نزدیک است اما بعضی رستوران های یونان غذاهایی بسیار لذیذ سرو می کنند که دستورالعمل و راز خوش طعم بودن آن را به کسی نمیگویند تا فقط مختص به خودشان باشد. در ادامه با بهترین غذاهای سنتی کشور یونان آشنا می شوید.

کوفته یونانی | Keftedes

همان طور که در ابتدای مقاله گفتیم آشپزی یونانی بسیار تحت تاثیر آشپزی ترکی است و به همین دلیل گوشت در آشپزی و طبخ غذاهای یونانی بسیار نقش مهمی را ایفا می کند، اگر به گوشت علاقه دارید بدانید که تعداد غذاهای گوشتی در یونان بسیار زیاد و متنوع است و کوفته یونانی یکی از همین غذاهای خوشمزه گوشتی است، کوفته یونانی را در اندازه های کوچک می پزند و این غذای خوشمزه یونانی بیشتر به عنوان پیش غذا به همراه سس گوجه یا کچاپ سرو می شود، اگر به برنج علاقه دارید، می توانید به همراه این غذا سفارش دهید و میل کنید.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


غذاهای سنتی یونان
غذاهای سنتی یونان

کباب سوولاکی | Souvlaki

یکی دیگر از غذاهای خوشمزه یونانی سوولاکی است که نوعی کباب است و بدون شک در سفر هوس کباب خواهید کرد، در این صورت حتما سولاکی را امتحان کنید، این غذای خوشمزه در خود یونان بسیار محبوب است و در رستوران ها و همچینن اغذیه فروشی های سراسر یونان می توانید آن را پیدا کنید، سسی که در این غذا به کار برده می شود همان ماست و خیار خودمان به همراه نعنا است، این غذا از ترکیب گوشت با ادویه و سبزیجات معطر تهیه می شود، کباب سوولاکی با نان پیتا، سالاد یا برنج سرو و خورده می شود، سوولاکی را از گوشت های مختلف مرغ، بره و گاو تهیه می کنند.

دلمه برگ مو | Dolmades

نه تنها در یونان که در ایران هم دلمه برگ مو یکی از لذیذ ترین و محبوب ترین غذاها به شمار می رود و کم تر کسی پیدا می شود که این غذا را دوست نداشته باشد، دلمه یونانی هم تقریبا به مانند دلمه های خودمان است با این تفاوت که سبزیجاتی که داخل آن استفاده می شود کمی متفاوت است، در تهیه دلمه در یونان در برخی مواقع از ترکیب گوشت و مرغ به جای گوشت خالی استفاده می شود، یونانی ها دلمه را هم به عنوان غذای اصلی و هم پیش غذا می خورند، به عنوان مزه مشروب هم از آن استفاده می کنند.

غذاهای سنتی یونان
غذاهای سنتی یونان

موساکا  | Moussaka

موساکا محبوب‌ترین غذای یونانی است. این غذا شباهت زیادی به لازانیا دارد، فقط به جای پاستا از لایه‌های بادمجان استفاده می‌شود. گوشتی که در موساکا می‌ریزند، معمولا گوشت بره است که با دارچین و سیر مزه‌دار ‌شده. لایه آخر موساکا با سس بشامل پوشیده می‌شود تا طعم این غذای افسانه‌‌ای را کامل کند.

کلفتیکو بره | Lamb Kleftiko

یکی از غذاهای یونانی که ریشه در فرهنگ روستایی این کشور دارد کلفتیکو بره است. برای تهیه این غذا گوشت بره را ابتدا با سیر، روغن زیتون و آب لیموی تازه مزه دار می کنند و بعد آن را با حرارت کم و به مدت طولانی می پزند تا گوشت کاملا مغزپخت شود. راز طعم لذیذ این غذا در زمان طولانی پخت گوشت است، گوشت را ساعت ها با حرارت بسیار کم می پزند تا گوشت کاملا نرم و پخته شود.در یونان کلفتیکو بره را معمولا داخل کاغذ و همراه با سبزیجات و سس سرو می شود.

غذاهای سنتی یونان
غذاهای سنتی یونان

جیرو | Gyro

اگر باز هم به دنبال یک غذای گوشتی و کبابی می گردید جیرو را به شما پیشنهاد می کنیم. یکی دیگر از خوشمزه ترین غذاهای یونانی یک کباب خوش طعم به نام جیرو است. جیرو تقریبا مشابه دنر کباب ترکی است و از کباب کردن گوشت مرغ، بره یا گاو روی سیخ های بزرگ و عمودی تهیه می شود. کباب ها را پس از آماده شدن به میزان دلخواه می برند و با پیاز، سالاد و انواع سس و نان پیتا سرو می کنند.

تیروپیتا | Tiropita

تیروپیتا یا پای پنیر یک میان وعده محبوب و رایج در یونان است. برای درست کردن آن، پنیر فتا، کره ذوب شده و روغن زیتون را بین لایه‌های خمیر می‌ریزند و داخل فر می‌گذارند. مردم محلی پای پنیر را برای صبحانه یا به عنوان میان وعده قبل از ناهار می‌خورند.

غذاهای سنتی یونان
غذاهای سنتی یونان

پای اسفناج | Spanikopita

این غذا که معمولا به صورت اسنک و یا پیش‌غذا خورده می‌شود از اسفناج، پنیر فتا، پیاز، تخم مرغ و لایه های خمیر فیلو تهیه می‌شود. این غذا در فر پخته می‌شود و هر زمانی که رنگ خمیر طلایی شد غذا آماده است و می‌توانید آن را در هر وعده‌ای از صبحانه، نهار و یا شام مصرف کنید.

هشت پا کبابی

اختاپوس کبابی مختص یونان نیست، اما یونانیان نسخه خاصی از آن را درست می‌کنند. رستوران‌های یونانی هشت پا را با عنوان  “از دریا به میز غذا” سرو می‌کنند، به این معنی که صید هشت‌پای همان روز را به مشتریان می‌دهند. یادتان باشد اگر در جزایر یونان، با بند رختی پر از اختاپوس‌ صید شده آویزان مواجه شدید، نترسید. این منظره در یونان خیلی طبیعی است!

غذاهای سنتی یونان
غذاهای سنتی یونان

شیرینی های لذیذ کشور یونان

باقلوا | Baklava

یک شیرینی اشتهاآور دیگر با خمیر فیلو که از دانه‌هایی مثل بادام و گردو  تهیه می‌شود که البته رویش دارچین می‌پاشند. یک شیرینی بی‌نقص که رویش شربت زیادی می‌ریزند و همراه با خامه سرو می‌کنند. چیزی فراتر از خوشمزه به نظر می‌رسد. هرجایی در یونان که این باقلواها را بخورید اشتباه نکرده‌اید. مطمئن باشید.

کولوری | Koulouri

کولوری همان سیمیت در کشور ترکیه است که در هر مغازه نان فروشی و غرفه‌های غذا پیدا می‌شود. طعم این نان در کنار چاشنی‌های مختلف فوق‌العاده است و در کنار چای بسیار لذتبخش است.

ملوماکارونا | Melomakarona

این کلوچه‌های کوچک و خوشمزه به علاقه‌مندان شیرینی توصیه می‌شود که وقتی آن را در دهان می‌گذارند بافت نرم آن و طعم عسل و گردویی که در تهیه آن استفاده شده است حس می‌شود. هر کافه و نانوایی در آتن این کلوچه‌ها را طبخ می‌کند و با یک چای یا نوشیدنی گرم لذت خوردن این کلوچه‌ها دو چندان خواهد شد.

گالاتابورکو | Galaktoboureko

اگر یک بار این پای را که با کاسترد و خمیر فیلو تهیه می‌شود امتحان کنید عاشقش می‌شوید. یک شیرینی مقوی، نرم و کرمی. برایش سر و دشت می‌شکنند. مطمئن باشید با یک عدد راضی نخواهید شد. نانوایی‌های محلی یونان بهترین جایی هستند که می‌توانید برای خوردن این شیرینی خوشمزه رویشان حساب باز کنید.

لوکومادس | Loukomades

لوکومادس از خمیر مخصوص، دارچین، گردو و عسل درست می‌شود. این غذا که امروزه آن را در دسته شیرینی‌ها می‌گذاریم، دو ظاهر متفاوت دارد. در مدل سنتی آن را به شکل توپ‌های کوچک درست می‌کنند اما شکل مدرن‌تر آن شبیه دونات است. این شیرینی‌ معمولاً با پودر قند یا شربت غلیظ شده سرو می‌شود. ترکیب قهوه و لوکومادس می‌تواند یکی از خوشمزه‌ترین صبحانه‌های دنیا باشد!

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨