دیدنی های والتا ، پایتخت زیبای کشور مالت | Valletta

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

دیدنی های والتا

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با دیدنی های والتا آشنا خواهیم کرد. اگر قصد سفر به پایتخت زیبای کشور اروپایی مالت را دارید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

والِتا (Valletta) پایتخت کشور اروپایی مالت است. شهر والتا در میان مردم مالت ایل بلت نامیده می‌شود که معنی شهر را می‌دهد. شهر والتا آثار زیادی از قرن شانزدهم در خود دارد و از سوی یونسکو به عنوان میراث جهانی برگزیده شده است. یونسکو درباره کشور مالت و پایتخت آن به این مورد اشاره کرده است که این شهر یکی از متمرکزترین مناطق تاریخی در جهان است.

والتا اولین شهر اروپاست که طرح آن نخست روی کاغذ شکل گرفت و بعد ساخته شد. این شهر از ویژگی­ های متنوعی از قبیل معماری و جذابیت قرون وسطایی برخوردار است. شهر والتا به دلیل وجود بنا‌های تاریخی، کاخ‌های مجلل، باغ‌های زیبا،کلیساهای باروک و کوچه‌پس‌کوچه‌های رمانتیک بسیار مشهور است. در ادامه بیشتر با جاذبه های گردشگری والتا آشنا می شویم.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


والتا در سال ۲۰۱۸ پایتخت فرهنگی اروپا بود. ساخت این شهر بر شبه جزیره به دست شوالیه‌های هوسپیتالر تا سال ۱۵۲۴ میلادی پیشنهاد شده بود و تا قبل از آن تنها ساختمان موجود بر روی شبه جزیره یک برج دیدبانی کوچک بود که در سال ۱۴۸۸ میلادی ساخته شده بود. در سال ۱۵۵۲ میلادی برج دیدبانی ویران شد و به جای آن قلعه سنت المو ساخته شد. در سال ۱۵۵۶ میلادی با محاصره بزرگ مالت، قلعه سنت المو به دست امپراتوری عثمانی سقوط کرد اما شوالیه‌ها با کمک نیروهای سیسلیایی و اسپانیایی سرانجام پیروز شدند. استاد بزرگ، ژان پاریزو دو ولت به سرعت تصمیم به ساخت یک شهر مستحکم بر روی شبه جزیره گرفت و نام این شهر را  والتا گذاشت.

جاذبه های دیدنی والتا

میدان جمهوری –  (Piazza Regina) Republic Square

میدان زیبای رجینا در کنار کاخ ریاست‌جمهوری شهر والتا واقع است. این میدان پر است از کافه‌ها و رستوران‌های گوناگون که نه تنها گردشگران که خود ساکنان پایتخت را نیز جذب می‌کند. در این کافه‌ها می‌توان طعم خوراکی‌های بومی مالت را چشید؛ استراحتی کوتاه کرد و سپس سراغ دیدنی‌ دیگری در والتا رفت.

کاخ بزرگ والتا – Grandmaster Palace

باشکوه ترین ساختمان شهر والتا که در مرکز شهر و در میدان شهر واقع شده است، کاخ گرند مستر است. این کاخ در قرن 16 ‏بعنوان محل سکونت شوالیه های مالتا مورد استفاده قرار می گرفت که در قرن های پس از آن وسیع تر شد. بخشی ازاین کاخ ‏امروزه خانه پارلمان و دفتر رییس جمهور مالتا است. اما سایر قسمت های این ساختمان بعنوان یک موزه برای بازدید عموم باز ‏است.‏‏ ‏ ‏

کاخ کازا روکا پیکولا – ‏‏‏‏‏‏‎Casa Rocca Piccola

این ساختمان قدیمی مربوط به یکی از خانواده های اشرافی شهر است که در قرن 16 ساخته شده است. روزانه تورهایی برای ‏بازدید از این کاخ قدیمی برگزار می شود و بازدیدکنندگان می توانند با نحوه زندگی اشراف زادگان مالتایی در گذشته آشنا شوند. این کاخ دارای یک رستوران به نام La Giara Restaurant نیز می باشد.

دیدنی های والتا
دیدنی های والتا

کلیسای جامع سنت جان – St. John’s Co-Cathedral

این کلیسا که در والتا، پایتخت مالتا، واقع شده است، نمونه ی فوق العاده ای از معماری سبک باروک است. نمای بیرونی این کلیسا ترسناک و گول زننده است و بیشتر شبیه یک قلعه است ولی در داخل آن با تزئینات پر زرق و برق و انواع هنرهای ارزشمند رو به رو خواهید شد. مشهورترین اثر اینجا تابلوی گردن زدن سنت جان غسل تعمید دهنده است.

بندر بزرگ ‏والتا – Grand Harbor

‏شهر والتا بخش عظیمی از موفقیت های نظامی خود را مدیون وجود موقعیت استراتژیکش در بندرگاه بزرگ خود بوده است.بندر ‏عظیم این شهر، مانعی برای ورود مهاجمین به شهر بود. دور تا دور بندر توسط دیوارهای بلند ، برج های دفاعی و سنگرها ‏احاطه شده است. این چیدمان در سال 1565 باعث بوجود آمدن رویدادی مهم در تاریخ کشور مالتا شده است. شوالیه های شهر ‏توانستند از این طریق جلوی ورود مهاجمان ترک عثمانی را به شهر بگیرند و آنها را شکست بدهند. ‏ ‏ ‏‏

دروازه شهر – Valletta City Gate

در والتا می‌توان شاهد رویارویی معماری تاریخی و معماری مدرن بود. برای نمونه می‌توان از دروازه‌ی جدید شهر به طراحی رنزو پیانو، معمار ایتالیایی یاد کرد که کار احداث آن در سال ۲۰۱۴ میلادی به اتمام رسید. تئاتر سرباز که بر خرابه‌های اپرای قدیمی بنا شده و همچنین ساختمان جدید پارلمان مالت از بناهایی مدرن در والتا به شمار می‌روند.

دیدنی های والتا
دیدنی های والتا

قلعه سنت المو – St. Elmo Fort

سنت المو یک قلعه در والتا، کشور مالت است. این قلعه در ساحل دریای شبه جزیره اسکیبراس قرار دارد که بندر مارسامکت را از بندر بزرگ والتا جدا می کند و ورودی هر دو بندر را همراه با قلعه تیگن و قلعه ریکاسولی فرمان می دهد. این قلعه بیشتر به خاطر نقشش در محاصره بزرگ مالت در سال 1565 شناخته شده است.

موزه ملی هنرهای زیبا – National Museum of Fine Arts

موزه هنرهای زیبای شهر والتا داخل یک کاخ زیبا می باشد که زمانی اقامتگاه شوالیه های مالتا بود. به همین دلیل ساختمان این ‏موزه به خودی خود برای بازدیدکنندگان جذابیت هایی دارد که از آنها می توان به پلکان با شکوه آن اشاره کرد. در این موزه آثار ‏متعدد و مهمی از هنرمندان مالتایی از قرن 12 تا 20 به نمایش گذاشته شده است.

موزه ملی باستان‌شناسی – National Museum Of Archaeology

تاریخ مالت تا به عصر سنگ برمی‌گردد. در این جزیره معابد و گورهای تاریخی گوناگونی در دل صخره‌ها وجود دارد و عموم می‌توانند از آن‌ها دیدن کنند. موزه ملی باستان‌شناسی در والتا پر است از اشیاء تاریخی. یکی از آنها مجسمه‌ای است به نام “زنی در خواب” که به بیش از ۴ هزار سال پیش برمی‌گردد.

دیدنی های والتا
دیدنی های والتا

تئاتر مانوئل – Manoel Theatre

تئاتر مانوئل در والتا که به سبب روکوکو ساخته شده، یکی از قدیمی‌ترین تئاترهای اروپا محسوب می‌شود. این تئاتر در سال ۱۷۳۱ میلادی افتتاح شد. تالار این تئاتر به خودی خود جذاب است و بیننده را مجذوب می‌کند. گردشگردان همچنین می‌توانند از موزه این تئاتر تاریخی دیدن کنند. در این موزه لباس‌ها، آلات و وسایل قدیمی که در طی سده‌ها در نمایش‌های این تئاتر استفاده شده‌اند، به معرض نمایش گذاشته شده‌اند. ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏

باغ باراکا – Barrakka Gardens

این باغ ها در شهر والتا، باغ باراک بالا و باغ باراک پایین نیز نامیده می­شود. باغ پایین بسیار کوچک است اما دارای یک معبد فوتوژنیک است. قسمت فوقانی بزرگتر است، با ستون­ های زیبا و منظره ­ای شگفت انگیز از 3 شهر معروف مالت. در زیر آن می توانید Saluting Battery را مشاهده کنید، یک باتری توپخانه ­ای که در گذشته برای سلام کردن کشتی ­های خارجی مورد استفاده قرار می­ گرفت. این روزها هنوز هم کار می­ کند و هر روز ظهر آتش می ­گیرد.

بالکن‌های چوبی شهر – Balconies of Valletta

والتا شهری است رنگارنگ و یکی از جذابیت‌های آن گشت و گذار در کوچه‌پس‌کوچه‌های تنگ پایتخت است. از جمله ویژگی‌های خانه‌های قدیمی در مالت بالکن‌های چوبی کوچکی است که به شهر چهره‌ای رنگین می‌بخشند. در گذشته زنان از این بالکن‌ها به تماشای آنچه در کوچه‌ها می‌گذشت، می‌نشستند، بی‌آنکه خود دیده شوند. این بالکن ها آنچنان محبوب بودند که حتی در خارج از کشور نیز این نوع بالکن ها با نام La Maltijja (مالتی) شناخته شدند.

دیدنی های والتا
دیدنی های والتا

خیابان استریت – Strait Street

این خیابان یکی دیگر از خیابان های معروف شهر والتا است. این خیابان یک خیابان باریک و مستقیم است پر از کافه ها، بارها و رستوران ها. زندگی شبانه در این خیابان پرشور بسیار عالی است. اگر عاشق خیابان های شلوغ و شاد هستید حتما به این خیابان سر بزنید.

خیابان سنت لوسی – St Lucy Street

این خیابان جدا از داشتن چند مغازه که می توانید از آنها دیدن کنید، بیشتر به عنوان یکی از اینستاگرامی ترین خیابان های والتا شناخته می شود. والتا به شکل یک شبکه ساخته شده است، بنابراین اکثر خیابان ها ممکن است کم و بیش یکسان به نظر برسند. اما این خیابان از بقیه متمایز است، با داشتن پله های زیبا ، مطمئنا این خیابان بهترین مکان برای عکس گرفتن است.

خیابان مرچنت – Merchant Street

این خیابان نیز یکی از خیابان های مهم و پرطرفدار والتا به خصوص برای خرید کردن است. خیابان مرچنت دارای رستوران ها و غذاخوری های بسیاری است. همچنین یک فروشگاه شیرینی بسیار محبوب برای هر کسی که عاشق شیرینی است در این خیابان وجود دارد.

دیدنی های والتا
دیدنی های والتا

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:

 



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨