جاهای دیدنی زرین شهر
جاهای دیدنی زرین شهر

آشنایی با مکان های دیدنی زرین شهر | اصفهان

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

جاهای دیدنی زرین شهر

زرین شهر در فاصله ۳۲ کیلومتری اصفهان قرار گرفته است که با دارا بودن آب و هوای خشک و فصول نامنظم دارای جاذبه های گردشگری فراوان می باشد. با قرار گیری زاینده رود در مسیر این شهر ساحل زیبا و آرام بخشی از آن رقم خورد که هرساله محل اسکان مسافرین می باشد. وجود این شهر در جاده استراتژیک شمال-جنوب به عنوان چهار راهی برای اتصال شمال، جنوب، شرق، غرب؛ منطقه ای زیبا و شگفت انگیز از خود رقم زده است.

علاوه بر مکان های دیدنی زرین شهر این شهر دارای محصولات مهمی همچون برنج لنجان است که در اطراف این شهر کشت می شود. برنج این منطقه بسیار خوش بو طعم است و نظیر آن در هیچ گوشه از جهان یافت نمی شود. از دیگر محصولات زرین شهر می توان به گندم، چغندر، صیفی جات، انواعی از مرکبات اشاره کرد.در ادامه همراه تاپ توریست باشید تا با جاهای دیدنی زرین شهر بیشتر آشنا شوید.

پارک ساحلی زرین‌شهر

پارک ساحلی زرین شهر در حاشیه شمالی زاینده رود و جنوب شهر واقع شده است و زاینده رود به دلیل گذر از مناطق سبز و دلچسب در این مکان آب و هوایی دلپذیر به وجود آورده است. از جذابیت های این پارک می توان به وجود دریاچه ای با مساحت ۳۰۰۰۰متر مربع اشاره کرد؛ که برای پرورش ماهی و قایق رانی گزینه خوبی به شمار می رود. در مسیر پیاده روی آن انواعی از درخت های سرسبز وجود دارد که باعث آب و هوایی دلپذیر شده است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


استفاده از قایق های این منطقه و ایجاد محیطی هیجانی به دیگر جذابیت های این محیط افزوده است، همچنین پارک ساحلی زرین شهر در فصل بهار به زیباترین شکل ممکن در می آید و قدم زدن در آن حال و هوا تجربه ای جدید با خاطره ای دل انگیز برای شما رقم می زند.جاهای دیدنی زرین شهر

مسجد جامع زرین شهر

این مسجد یکی دیگر از مکان های دیدنی زرین شهر می باشد؛ و از قدیمی ترین بناهای تاریخی این شهرستان به شمار می رود. این مسجد با تمام فنون معماری اسلامی در حدود ۲۰۰ سال  پیش به دست مرحوم حاج رحیم خان ساخته شد. از ویژگی های این مسجد می توان به شبستان جنوبی آن که دارای ۴۰ ستون است و به وسیله گل و خشک ساخته شد، و همچنین صحنی ۴ ضلعی که از ۴ صفحه بزرگ و ۱۲ ایوانچه کوچک که به صورت حسینیه ساخته شده است، اشاره کرد.مسجد جامع دارای ۵ درب است که فقط ۲ درب آن اصلی و دارای سکو و سر درب های هایی با زنجیر ترازو می باشد؛ این ترازو ها در قدیم به معنای در امان بودن هر خطاکاری است که به این مسجد پناه آورده است.جاهای دیدنی زرین شهر

حمام ساحل

حمام حاج رضاقلی سلیمیان ریزی معروف به حمام ساحل زرین‌شهر با مساحتی در حدود ۴۰۰ متر مربع دارای دو بخشی قدیمی و تقریبا نوساز است که در سال ۱۳۱۳ هجری قمری توسط حاج رضاقلی سلیمیان ریزی وقف شده است.قدمت این حمام به دوره قاجاریه باز می‌گردد و بخش قدیمی این حمام شامل سربینه، گرم‌خانه و خزینه بوده که سقف این حمام با استفاده از گنبدهایی پوشیده شده و بخش‌هایی از آن نیز بر روی ستون‌هایی قرار گرفته است.

مسجد صباحی

در جنوب شرقی زرین شهر و در محلی که بنا به باور عمومی زیستگاه اولیه مردم این شهر بوده است مسجدی قراردارد که با توجه به شواهد موجود توسط اسماعیلیان در دوران اقتدار آنان در این منطقه (قرن پنجم هجری) برای بزرگداشت حسن صباح و تکریم از وی احداث گردیده و از همین رو مسجد صباح نام گرفت که درمرور زمان بر اثر کثرت استعمال و تاثیر پذیری از لهجه ها مسجد صباحی خوانده شد.

بنای اولیه این مسجد از خشت های بزرگ و ضخیم مشابه خشت های بکار رفته در ساختمان آتشگاه اصفهان متعلق به دوران ساسانی بنا گردیده است و از همین رو بسیاری از باستان شناسان قدمت بنای مذکور را به دوران پیش ازاسلام مربوط  دانسته و ماهیت اولیه آن را آتشکده ای مربوط  به عصر حاکمیت ساسانیان می دانند و با تکیه بر سنت رایج  دوران اولیه اسلامی در تبدیل آتشکده ها به مساجد و زیارتگاههای اسلامی براین اعتقاد پای میفشارند .

بنای قدیمی مسجد هشت ضلعی و ضخامت دیوارهای آن حدود 2متر و سقف آن گنبدی با ارتفاع متوسط بوده و راهروهایی در شمال و جنوب و یک راه ورودی به پشت بام داشت ولی اینک تنها دارای یک گنبد ودو مناره و یک صحن کوچک است .جاهای دیدنی زرین شهر

مسجد رحیم خان زرین شهر

این مسجد از دیگر مکان های دیدنی زرین شهر است که در آثار ملی ثبت شده است. قدمت این مسجد به زمان قاجاری باز می گردد و به دست مرحوم محمد رحیم خان ریزی با یک شبستان و تعدادی طاق در محوطه حیاط ساخته شده  است. این مسجد در حیاط خود سنگ آب ارزشمندی دارد که هر ساله مورد بازدید عموم قرار می گیرد، و همچنین  اتاق های موجود در این محل مکان دفن کدخدایان و علما و خوانین می باشد.

کبوتر خانه باغ برجی

این محل در دوران صفویه به صورت استوانه ای ساخته شد، که به دلیل نمای زیبا و تاریخی به ثبت ملی رسیده بود اما امروزه به دلیل بی توجهی مسئولین قسمتی از آن به دست مالکین زمین های اطراف ویران شده و تا کنون هیچ عملی جهت بازسازی دوباره آن صورت نگرفته است.

جاهای دیدنی زرین شهر
جاهای دیدنی زرین شهر

برنج لنجان زرین شهر

از جمله محصولات مهم این منطقه برنج لنجان است که از لحاظ کشاورزی نیز یکی از مناطق مهم تولید برنج در سطح استان اصفهان محسوب می‌شود چرا که قسمت عمده اراضی این شهر در هم‌جواری با زاینده‌رود بوده و به کشت برنج اختصاص دارد.

سابقه کاشت برنج در این شهر به دو هزار سال گذشته و دوره ساسانیان باز می‌گردد و در طومار شیخ بهایی نیز که نزدیک به 500 سال پیش نوشته شده است، حق آب لنجانات بیشتر به برنج‌کاری در این منطقه اختصاص یافته که این نشان از وجود برنج‌کاری در این منطقه از گذشته‌های دور است و برنج لنجان نیز منشأ بومی داشته و در بیشتر مناطق کشاورزی و شالی‌کاری به زبان محلی «تولِکی» معروف بوده و هنوز به صورت سنتی و با دست انجام می‌شود.

برنج لنجان شامل گونه‌های ناب مانند سرخه و نوگورانی است و تنها برنج اصیل لنجانی است که دارای طعم و مزه منحصربه فرد بوده که با عطر و طعم خاص خود طرفداران بسیار زیادی را جذب کرده و علاوه بر استان اصفهان آوازه این برنج به شهرهای دیگر ایران نیز رسیده و به عنوان سوغات خواهان بی‌شماری دارد.

جاهای دیدنی زرین شهر
جاهای دیدنی زرین شهر



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)