باغ موزه نادری مشهد ، آرامگاه نادرشاه افشار | Mashhad

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

باغ موزه نادری مشهد

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره باغ موزه نادری مشهد صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با این مکان دیدنی در مشهد در ادامه با ما همراه باشید.

مشهد کلان‌شهری در شمال شرقی ایران و مرکز استان خراسان رضوی است. مشهد دومین شهر پرجمعیت ایران و سالانه پذیرای بیش از ۲۷ میلیون زائر از داخل و دو میلیون زائر از خارج از کشور است. اقتصاد مشهد متکی به گردشگری مذهبی با تمرکز بر حرم امام رضا است. در کنار آن، وجود مراکز تجاری بزرگ و امکانات پزشکی قابل توجه، موجب رونق گردشگری تفریحی و گردشگری سلامت در این شهر نیز شده‌ است. همچنین این شهر مکان های تفریحی و بوستان های زیادی دارد.

باغ موزه نادری یکی از آثار ملی ایران است که در جوار آرامگاه نادرشاه افشار (Tomb of Nader Shah) و به پاس قدردانی از خدمات ارزنده این پادشاه بزرگ تاریخ ایران، ساخته شده است. باغ نادری یکی از این آثار به جا مانده و پرافتخار است که با حدود 14 هزار مترمربع مساحت، آرامگاه نادرشاه افشار، بزرگ‌ترین پادشاه پس از اسلام ایران با طراحی هوشنگ سیحون را در آغوش گرفته است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


این مجموعه باغ علاوه بر زیبایی، جذابیت و آرامشی که در فضای باغ و جویبارهای آن وجود دارد، رامش بنایی بزرگ دارد که شامل آرامگاه و دو تالار موزه است. این بنا بر روی سکویی دوازده پله‌ای با ارتفاع دو متر، در جوار برج بلندی که مجسمه باشکوه نادرشاه و یارانش بر روی آن قرار گرفته اند، بنا شده است.

تاریخچه باغ موزه نادری

یکی از جذابیت‌های باغ نادری مشهد، در اعماق تاریخچه ساخت آن نهفته است. داستان به این صورت بود که نادرشاه در سال 1145 هجری قمری، در زمان حیاتش دستور ساخت آرامگاهی را داد که آن را روبروی حرم امام رضا (ع)، از خشت و گل ساختند. اما پس از پایان حکومت نادر و جانشینانش، وارثان او زمین‌های اطراف آرامگاه، که وقف این مکان بودند را فروختند.

به این دلیل به تدریج آرامگاه رو به ویرانی رفت. در همین میان، آقا محمدخان قاجار هم که از هر فرصتی برای اهانت به نادرشاه استفاده می‌کرد، پس از به سلطنت رسیدن، بقایای جسد او را به تهران منتقل کرد.

باغ موزه نادری مشهد
باغ موزه نادری مشهد

در سال 1294 خورشیدی، به پاس قدردانی از خدمات این پادشاه بزرگ، مجلس، قانونی برای بازسازی آرامگاه او تصویب کرد. دو سال بعد، قوام السلطنه، والی خراسان با اتکا به این قانون، آرامگاهی برای نادرشاه ساخت و استخوان‌هایش را از تهران به آرامگاه جدید، که همان باغ موزه نادری فعلی است، منتقل کرد.

این آرامگاه تا سال 1335 هجری شمسی برپا بود تا این که انجمن آثار ملی ایران، تصمیم گرفت که آرامگاهی باشکوه‌تر، در همان محل مقبره ساخته شده توسط قوام السلطنه، برای نادرشاه بسازد. این کار از سال 1336 آغاز شد و در سال 1342 به پایان رسید و در 12 فروردین همان سال هم برای بازدید عموم بازگشایی شد.

در باغ نادری مشهد چه می‌بینیم ؟

باغ نادری مشهد با 14400 مترمربع مساحت، در شهر مشهد و در ضلع شمال غربی چهارراه شهدا واقع شده است که بعد از حرم امام رضا (ع)، مهمترین مکان تاریخی توریستی است که در دل شهر قرار دارد. این باغ از چهار طرف با چهار خیابان همسایه است که دور تا دور آن با دیواری از جنس سنگ گرانیت و نرده‌های آهنی به نقش تبرزین محصور شده تا آن را از خیابان جدا کند.

به محض ورود به باغ بنایی می‌بینیم با مساحت 12 هزار مترمربع که شامل مجسمه و آرامگاه نادرشاه است. این مجسمه برنزی و باشکوه که نادرشاه سوار بر اسب است، به همراه چند تن از یارانش بر روی برج بلندی است که چشم هر بیننده‌ای را خیره و بازدیدکنندگان را در همان نگاه اول مجذوب خود می‌کند.

قسمت اصلی بنای یادبود از یک بخش مرکزی که محل تدفین است و دو تالار موزه تشکیل شده است که یکی از آن‌ها موزه اسلحه دوره‌‌های مختلف تاریخ ایران و دیگری موزه اسلحه و آثار مربوط به دوران نادرشاه را نمایش می‌دهد.

در جوار برج آرامگاه، لوله توپ جنگی قرار دارد که توسط دلیر مردان ایرانی از متجاوزان پرتغالی به غنیمت گرفته شده است و در موزه این باغ نگهداری می‌شود. این توپ از نظر هنری اثری ممتاز است که در زمان سلطنت فیلیپ دوم، پادشاه اسپانیا و پرتغال در سال 1591 میلادی ساخته شده است.

در گوشه شمالی باغ نادری، یعنی سمت راست آرامگاه نادر، مزاری وجود دارد که از آن کلنل محمدتقی خان پسیان، سردار خراسان است. او از نظامیان اواخر دوره قاجاریه و اولین ایرانی بود که دوره آموزش را خلبانی دید. معماری مزار او را هم مهندس سیحون به عهده گرفت.

محوطه باغ نادری مشهد از آبریزها، حوض‌ها و جویبارهایی تشکیل شده که همه بر پایه باغ‌های ایرانی طراحی شده‌اند. در گوشه‌ای از باغ هم بناهای فرعی برای تالارهای اجتماع، کتابخانه، گلخانه و سرویس بهداشتی در نظر گرفته شده که در حال هماهنگی با بنای آرامگاه است.

باغ موزه نادری مشهد
باغ موزه نادری مشهد

معماری مجموعه

طراح معماری این بنا مهندس هوشنگ سیحون و مجسمه سازش استاد ابولحسن حان صدیقی بود. این معماری خلاقانه جذابیت خاصی به فضای موزه داده چون در آن نمادها و نمودهای تاریخی به کار رفته و باعث شده یکی از نمونه های فاخر معماری نوین ایران به شمار رود. طرح کلی این آرامگاه به صورت یک ۶ ضلعی است که تداعی گر خیمه نادر است و شکل ستون های آن از کلاه سربازان قزلباش الهام گرفته شده است.

تالار آرامگاه به شکل مربع است که از دو دیوار باز و بسته تشکیل شده است. دو دیوار قرمز رنگ داریم که به طور کامل بسته هستند و دو دیوار باز داریم که فقط ستون دارند و با فضای بیرون در ارتباطند. سنگ مزار نادرشاه در گوشه این مربع و در پناه دیوار جا خوش کرده است و مانند این است که به بیرون نگاه می‌کند.

دیوارهای قرمز رنگ از سنگ‌های مرمر اُخرایی رنگ مراغه انتخاب شده‌اند تا با ترکیب دو دیوار باز و بسته، قتل نادرشاه در چادر را بهتر تصویر کنند. همچنین این زاویه، پناه و باز بودن تالار صحنه جنگ و دفاع و حمله را تداعی می‌کند که رنگ قرمز دیوارها هم این سناریو را قوت می‌دهد. برجستگی‌های سنگی با ابعاد متفاوت از دو دیوار بیرون آمده‌اند که نیروهای مختلف نادرشاه را نشان می‌دهند. سنگ قبر هم بر اساس طرح و شکل الماس دریای نور، یادگار گرانبهای نادرشاه از فتح هندوستان، حجاری شده است.

و اما به سراغ زیباترین بخش این باغ می‌رویم که همان مجسمه برنزی و باشکوه نادرشاه و یاران اوست. این مجسمه که با الهام از اندیشه اتحاد ایرانیان ساخته شده، بر روی برجی با ارتفاع 12 متر قرار گرفته است و به گونه‌ای طراحی شده که حالت حمله و یورش را مجسم می‌کند.

به این ترتیب که در پیشاپیش، نادرشاه سوار بر اسبی سرکش و در قامت رهبری مقتدر در حال حمله است و سه سرباز با لباس اقوام ایرانی که هر یک سلاح‌های متداول آن دوران را به دست گرفته‌اند، در پشت سر او هستند. وزن این مجسمه 14100 کیلوگرم است که با نظارت استاد ابوالحسن صدیقی در محل کارخانه ریخته‌گری برونی ایتالیا ساخته شد.

باغ موزه نادری مشهد
باغ موزه نادری مشهد

چرا بازدید از موزه نادری پیشنهاد می شود ؟

آثار تاریخی ارزشمندی در این موزه نگهداری می شوند.
مجسه بزرگ نادرشاه در ایتالیا ساخته شده است.
اشیا متعلق به دوران صفویه و افشاریه در این موزه به نمایش گذاشته شده اند.
محوطه سرسبز و باغ این موزه جای خوبی برای فرار از شلوغی شهر است.

جاذبه های نزدیک 

حرم امام رضا (ع): ۹۰۰ متر
مسجد گوهرشاد: ۹۰۰ متر
موزه مردم شناسی مشهد: ۱ کیلومتر
خانه تاریخی داروغه: ۲ کیلومتر
مجتمع گردشگری بابا قدرت: ۳ کیلومتر

چطور به باغ موزه نادری برویم ؟

با قرار گرفتن موزه نادری در حوالی حرم امام رضا (ع)، دسترسی به آن از هر نقطه شهر راحت خواهد بود. می توانید با مترو، اتوبوس و یا تاکسی خود را به ایستگاه شهدا برسانید و از آنجا تا چهارراه شهدا پیاده بروید، از موزه نادری تا ایستگاه حدود ۵ دقیقه پیاده روی است.

آدرس: استان خراسان رضوی، مشهد، خیابان شیرازی، ضلع شمال غربی چهارراه شهدا، باغ موزه نادری

ساعت کاری: همه روزه از ساعت 09:00 الی 17:00 (اول فروردین و ایام تعطیل رسمی بسته است).

هزینه بازدید: بهای بلیط این موزه در سال 1400، مبلغ 3000 تومان است. (بازدید از باغ نادری مشهد در روز 28 اردیبهشت، که روز جهانی موزه است، برای عموم رایگان است).

شماره تماس: 05132224888

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨