آبشار پونه زار ، طبیعتی بکر و زیبا در نزدیکی اصفهان

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

آبشار پونه زار اصفهان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با آبشار پونه زار اصفهان آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این ییلاق زیبا تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

استان اصفهان یکی از مناطق توریستی ایران است که سالانه بسیاری از مسافران و گردشگران به این نقطه سفر می‌کنند. این استان مکان‌های گردشگری، طبیعی و تاریخی بسیاری را در خود جای داده که اگر به بازدید از جاذبه‌های طبیعی علاقه‌مند هستید، می‌توانید در سفر خود سری به آبشار پونه زار فریدون شهر بزنید.

این آبشار در نزدیکی فریدون شهر واقع شده و شما می‌توانید با وسیله نقلیه شخصی خود را به این آبشار برسانید. از آنجایی که مسیر کوهپیمایی جهت رسیدن به این آبشار چندان زیاد نبوده، بسیاری از افراد می‌توانند پس از طی کردن مسیری کوتاه خود را در کنار این آبشار بیابند و از دیدن آن لذت ببرند. همچنین در مسیر رسیدن به آبشار پونه زار گیاه پونه بسیاری به چشم می‌خورد که اغلب گردشگران را مجذوب خود می‌سازد.

آبشار پونه زار اصفهان
آبشار پونه زار اصفهان

معرفی آبشار پونه زار اصفهان

آبشار پونه زار یکی از زیباترین مناطق طبیعی و تفریحی در فریدون شهر اصفهان است که بسیاری از مسافران و گردشگرانی که به اصفهان سفر می‌کنند، بازدید از این آبشار را در برنامه خود قرار می‌دهند. این آبشار بسیار زیبا از چشمه‌‌سارهای ارتفاعات زاگرس نشأت می‌گیرد و حاصل از ذوب شدن برف و یخچال‌های قله‌های سربه‌فلک کشیده است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


جالب است بدانید که این آبشار پس از طی کردن مسافتی کوتاه خود را به رود وهرگان می‌رساند. آبشار پونه زار جلوه بسیار زیبایی دارد که چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خود می سازد. از آنجایی که در دیوارهای این آبشار خزه‌‌های بسیار زیادی تجمع یافته‌اند، می‌توانید از تعارض بین رنگ آبی آب و سبزی خزه‌های آن نهایت لذت را ببرید.

شاید نام آبشار پونه زار را در لیست زیباترین و مرتفع‌ترین آبشار‌های ایران دیده باشید. این آبشار بسیار مرتفع و بزرگ ارتفاعی در حدود ۷۵ متری دارد. البته برخی از افراد بیان می‌کنند که ارتفاع اصلی آب ۴۰ متر است؛ اما در منابع ارتفاع این آبشار ۷۵ متر ذکر ذکر شده است. برای بسیاری از افراد این سوال مطرح می‌گردد که چرا این آبشار را پونه زار می‌خوانند؟ پاسخ این سوال به جهت رویش گیاهان و گل‌هایی است که در مسیر رسیدن به این آبشار به چشم می‌خورند.

آبشار پونه زار اصفهان
آبشار پونه زار اصفهان

پوشش گیاهی اطراف آبشار

در مسیر رفتن به این آبشار، پونه‌های زیبایی روییده‌اند که همه افراد از دیدن آن‌ها لذت می‌برند. همچنین در در این مسیر می‌توان از گل‌های وحشی و دارویی که در کوه‌های منطقه اطراف آبشار رشد کرده‌اند، استفاده نمود. اگر به درختان زرشک وحشی علاقه‌مند هستید در میانه راه تا آبشار درختان زرشک وحشی بسیار زیادی وجود دارند که توجه بسیاری از گردشگران را به خود جذب می‌کنند.

یکی از نکات جالب این است که سرچشمه‌های بسیار زیادی این آبشار را تشکیل می‌دهند. یکی از اصلی‌ترین سرچشمه‌های این آبشار در فاصله دو تا سه کیلومتری بالادست آن قرار دارد. همچنین در میانه‌های آبشار سرچشمه‌های بسیار زیادی نیز به آن اضافه می‌شوند. سرچشمه‌های ورودی به آبشار پونه ‌زار به همین دو سرچشمه ختم نخواهند شد و در مسیر پاکوب آبشار نیز چشمه مهم دیگری به چشم می‌خورد. شهرت این سرچشمه‌ها به سبب دائمی بودن آن‌ها است و در تمامی فصول سال آب با سرعت چشمگیری از این آبشار سرازیر می‌شود و در فصل زمستان نیز یخ می‌زند.

اگر به صدای دلنشین آب و پیاده‌روی در کنار آن علاقه‌مند هستید، در بالای آبشار فضایی به چشم می‌خورد که محل عبور آب از چشمه‌ها به سمت آبشار است، بنابراین می‌توانید در کنار این آب قدم زده و نهایت لذت را ببرید.

بهترین زمان بازدید

اگر شما نیز به بازدید از آبشار پونه زار اصفهان علاقه‌مند هستید، لازم است تا به زمان سفر و بازدید از این آبشار نهایت توجه را داشته باشید. به‌طور کلی اغلب گردشگران و طبیعت‌گردان ترجیح می‌دهند که در فصول بهار و تابستان به استان اصفهان سفر کرده و به این آبشار زیبا در فریدون شهر سری بزنند؛ اما بازدید از این آبشار زیبا در فصل پاییز نیز خالی از لطف نخواهد بود. زیرا در این فصل شما می‌توانید از رنگ بسیار زیبای گیاهان و درختان مسیر رسیدن به آبشار نهایت لذت را ببرید.

همچنین اگر امکان بازدید از این آبشار در فصل زمستان برای شما وجود دارد، پیشنهاد می‌شود که بازدید از آن را در فصل زمستان از دست ندهید. در این فصل به سبب یخ زدن آب آبشار می‌توانید جلوه بسیار زیبایی از آن را مشاهده کنید. البته اگر قصد بازدید از آبشار در فصل زمستان را دارید، به سبب سردی و برودت هوا وسایل و تجهیزات لازم را به همراه داشته باشید تا در میان راه با هیچ مشکلی مواجه نشوید.

آبشار پونه زار اصفهان
آبشار پونه زار اصفهان

در زمان سفر به این منطقه در کجا اقامت داشته باشیم؟

شاید یکی از سوال‌هایی که برای علاقه‌مندان به طبیعت و طبیعت‌گردی مطرح گردد، اقامت در زمان سفر به آبشار پونه زار باشد. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که متاسفانه در آبشار پونه زار مکانی مناسب برای اقامت وجود ندارد؛ اما در صورت علاقه می‌توانید در کنار آبشار کمپ زده و شب را در این مکان به سر ببرید. توجه نمایید که این مکان‌ طبیعی شب‌هایی بسیار سردی دارد؛ بنابراین لازم است تا کیسه خواب، لباس گرم و پتو را به همراه خود داشته باشید.

اگر علاقه‌مند هستید که مدتی را در کنار این آبشار سپری کنید؛ اما نمی‌توانید شب را در آن‌جا بمانید، پیشنهاد می شود تا به فریدون شهر رفته و شب را در این شهر بگذرانید. مراکز اقامتی همچون مهمانسرا‌‌ها، سوئیت و آپارتمان‌های شخصی بسیاری در فریدون شهر وجود دارند که مسافران و گردشگران می‌توانند در آن‌ها اقامت داشته باشند. به‌طور کلی اغلب مسافران و گردشگران شب را در اقامتگاه‌های این شهر گذرانده و صبح را به بازدید از آبشار پونه زار اختصاص می‌دهند.

آبشار پونه زار اصفهان
آبشار پونه زار اصفهان

آبشار پونه زار در کجا قرار دارد؟

یکی از جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبایی که در استان اصفهان وجود دارد، آبشار پونه زار است. بسیاری از افرادی  که به اصفهان سفر می‌کنند، حتماً به این آبشار بسیار زیبا سری می‌زنند. آبشار پونه زار در فریدون شهر اصفهان و در نزدیکی روستای پشتکوه قرار گرفته است.

مسیر رسیدن و دسترسی به آبشار

آبشار پونه زار اصفهان در فریدون شهر واقع شده؛ بنابراین اگر قصد بازدید از این آبشار زیبا را دارید، لازم است تا در ابتدا به سمت فریدون شهر سفر کنید. برای این منظور می‌توان از شهر اصفهان از سمت شهرکرد، جاده شبان، اسکندری و شهرداران به سمت فریدون شهر حرکت کرد. اگر قصد دارید تا از اصفهان به فریدون شهر بروید، می‌بایست مسافتی در حدود ۱۸۸ کیلومتری را پشت سر بگذارید.

همچنین اگر مسیر شهرکرد را برمی‌گزینید، باید مسیری در حدود ۱۴۵ کیلومتر را طی کنید. پس از پشت سر گذاشتن این مسافت به یک سه راهی می‌رسید که می‌بایست به سمت راست بروید تا به پونه زار و مسیر چشمه لنگان برسید. پس از طی کردن ۱۳ کیلومتر از مسیر پونه زار و مسیر چشمه لنگان آبشار پونه زار مشاهده خواهید کرد و می‌توانید از زیبایی آن نهایت لذت را ببرید.

لازم است بدانید که فاصله فریدون شهر تا آبشار زیاد نبوده و مسافت این دو منطقه در حدود ۲۵ کیلومتر تخمین زده می‌شود؛ اما از آنجایی که مسیر دسترسی به آبشار از فریدون شهر بسیار پرپیچ‌وخم و خطرناک است، افراد قادر خواهند بود این مسیر را در ۳۰ دقیقه طی کنند. پس از طی کردن این مسیر به پارکینگ آبشار خواهید رسید که در ادامه می‌بایست مدتی را به پیاده‌روی بپردازید تا آبشار زیبای پونه زار را مشاهده نمایید. مسیر کوهپیمایی نیز چندان زیاد نبوده و اغلب افراد قادر خواهند بود با ۲۵ الی ۳۰ دقیقه کوهپیمایی خود را به آبشار بی‌نهایت زیبای پونه زار برسانند.

در خصوص مسیر کوهپیمایی برای رسیدن به آبشار باید بدانید که پس از طی کردن مسیر اصلی، به بالای آبشار خواهید رسید و برای دیدن آبشار لازم است تا مسیری که سراشیبی تند و خطرناکی دارد را به سمت پایین طی کنید. بنابراین لازم است تا در این خصوص جوانب احتیاط را در نظر بگیرید و بسیار مراقب باشید.

سخن پایانی

اگر قصد دارید تا به استان اصفهان سفر کنید پیشنهاد می‌شود بازدید از آبشار پونه زار فریدون شهر را به از دست ندهید. شما می‌توانید با طی مسافتی در حدود ۳۰ دقیقه از فریدون شهر خود را به این آبشار بسیار زیبا و دیدنی برسانید. همچنین می‌توانید انواع گیاهان دارویی و پونه‌ها را در مسیر رسیدن به این آبشار مشاهده نمایید. این آبشار جزء مرتفع‌‌ترین و زیباترین آبشار‌های کشور به حساب می‌آید که دسترسی به آن بسیار ساده و راحت است.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨