گنبد نمکی جاشک ، بوشهر | Bushehr

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

گنبد نمکی جاشک

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با گنبد نمکی جاشک آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با کوه نمک دشتی در بوشهر در ادامه با ما باشید.

بندر بوشهر شهری بندری و مرکز استان بوشهر از استان‌های جنوب غربی ایران است. این بندر زیبا پر از جاهای دیدنی و تاریخی و همینطور سواحل بسیار زیبا است. سفر به بوشهر قطعا یکی از بهترین سفرهای شما خواهد بود. یکی از مکان هایی که حتما باید به آن سر بزنید و از شگفتی های طبیعی و دیدنی بوشهر است، گنبد نمکی جاشک می باشد. در ادامه این کوه نمک را به شما معرفی می کنیم.

گنبد نمکی جاشک یا کوه نمکی دشتی (Jashak salt dome) یکی از بزرگ‌ترین و فعالترین و زیباترین گنبدهای نمکی ایران و خاورمیانه و از جاذبه‌های طبیعی استان بوشهر است. این ناحیه وسیع و مرتفع شمالی کوه جاشک منتهی‌الیه جنوبی رشته کوه زاگرس، در حدفاصل شهرستان دیر و دشتی در استان بوشهر قرار گرفته است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


از مهم‌ترین خصوصیات بارز و متفاوت کوه نمکی جاشک به نوع نمک‌های این کوه نمکی، گنبدها، غارهای منحصربه‌فرد، آبشارها، بلورها و… می‌توان اشاره کرد. مناظری که در جای جای این منطقه وجود دارند به گونه ای هستند که شاید مانندشان در هیچ جای دیگری نبینید. این گنبد نمکی یکی از فعال ترین و زیباترین گنبدهای نمکی ایران می باشد و به عنوان یک سرمایه ی ملی با قدمت ۶۰۰ میلیون سال بسیار حائز اهمیت است.

گنبد نمکی جاشک
گنبد نمکی جاشک

شکل ظاهری عجیب این گنبد موجب شده از قدیم  افسانه های زیادی در مورد آن در بین مردم منطقه نقل شود، برخی می گویند این پدیده ناشی از یک نفرین افسانه ای است و این گنبد نمکی در اثر یک نفرین بزرگ شکل گرفته و یا این گنبد محل حکومت و زندگی دیو بوده و وی را از آسیب در امان نگه می داشته است.

گنبد نمکی جاشک
گنبد نمکی جاشک

شاید بتوان تخت دیو یا دودکش جن را زیباترین پدیده فرسایشی گنبد جاشک دانست. این پدیده به صورت ستون هایی دیده می شود که به دلیل شکل شان نام خاص خود را دارند و ستون انگشت خدا یا کلاه به سر از نام های آنها هستند. برخی معتقدند این ستون ها همچون نگهبانانی استوار و همیشگی از گنبد محافظت می کنند. ستون ها و قله ها در جای جای منطقه رو به آسمان رفته اند؛ ستون هایی که گاه قسمت بالایی شان از بدنه آنها پهن تر است و از 10 سانتی متر تا چند ده متر ارتفاع دارند.

کوه نمک با دارا بودن چشم‌اندازهای زیبای زمین‌شناسی، انواع سنگ‌های مختلف، غارهای طبیعی و طبیعت بکر درون آن‌ها، آبشارکوه‌ها و آویزه‌های نمکی نه تنها چشم هر بیننده‌ای را برای تفریح و کوهنوردی به طرف خود جلب کرده، بلکه بهترین محل مطالعه برای محققان علاقه‌مند به علم زمین‌شناسی است.

گنبد نمکی جاشک
گنبد نمکی جاشک

به دلیل اهمیت گنبد نمکی جاشک، این اثر از بهمن سال ۱۳۸۶ به عنوان اثر طبیعی ملیِ فسیلی تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد. نام این اثر به عنوان هشتاد و هشتمین اثر طبیعی توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده است. هرگز بلورها و قندیل های نمکی را جدا نکنید و آنها را به خانه نبرید. با این کارتان مرگ این اثر را رقم می زنید.

دسترسی

وارد جاده بوشهر – بندرعباس شوید و در مسیر خورموج به بندر دیر قرار گیرید. در حدفاصل روستای گنخک از شهرستان دشتی و جاشک از شهرستان دیر، جاده ای خاکی به چشم می خورد که مربوط به معدن قدیمی سنگ نمکی ست که زمانی در منطقه فعال بود. در ابتدای این جاده محیط بانی آن ساخته شده است و با ورود به آن و ادامه مسیر می توانید از سمت غرب وارد جاشک شوید.

برای دسترسی از شرق جاشک نیز در همان جاده اصلی بعد از پل روستای کردلان از شهرستان دشتی وارد یک جاده خاکی شوید که به کوهپایه‌های گنبد نمکی می رسد.

آدرس گنبد نمکی جاشک: ایران، استان بوشهر، 144 کیلومتری شهر بوشهر، مابین شهرهای دیر و خورموج

ساعت بازدید: همه روزه 24 ساعته

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:

 



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨