آرامگاه کاشف السلطنه و موزه چای ایران | Lahijan

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

موزه چای ایران

در این مطلب از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با موزه چای ایران آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با آرامگاه کاشف السلطنه و موزه چای ایران در ادامه مطلب همراه ما باشید.

آرامگاه محمد میرزا قوانلو ملقب به کاشف السلطنه یا همان موزه چای ایران مربوط به دوره معاصر است و در لاهیجان، خیابان کاشف شرقی نرسیده به سه راه کشاورزی واقع شده ‌است. این اثر به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است. موزه لاهیجان یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان لاهیجان و استان گیلان است.

این مکان که ابتدا به عنوان مقبره کاشف السلطنه مورد بازدید قرار می‌گرفت، با تکمیل ساختمان نیمه کاره مجاور آرامگاه و از سال ۱۳۷۵ به عنوان موزه تاریخ چای ایران مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


لاهيجان يکي از قديمي ‌ترين و زيباترين شهرهاي استان گيلان است که به “شهر چاي” شهرت دارد زيرا چايکاري در ايران براي نخستين ‌بار به همت “حاج محمد ميرزا کاشف‌السلطنه چايکار” در سال 1319 هـ.ق در لاهيجان آغاز شد و به ‌سرعت در اين شهر و ديگر مناطق سواحل جنوبي درياي مازندران توسعه يافت.

موزه چای ایران
موزه چای ایران

مزار کاشف ‌السلطنه روي تپه‌اي از چاي که توسط وي در سال 1307 شمسي خريداري شده بود جاي دارد، ابتدا بنا به وصيت کاشف‌السلطنه مزار وي که از مرمر سياه بود بدون سقف و حفاظ و در ميان بوته‌هاي چاي قرار داشت اما اندکي بعد مقرر شد که دو درصد درآمد چاي به ساخت مقبره‌اي درخور شأن او اختصاص يابد.

بناي مزار “پدر چاي ايران” به سبک معماري غربي طراحي و ساخته شده است بدين ترتيب از سال 1335 شمسي بناي فعلي به سبک معماري غربي تهيه و به همت ” انجمن آثار ملي” به شکل کنوني با اسکلتي از بتن مسلح و نماي سنگ تيشه‌اي طوسي ‌رنگ با زيربناي 512 مترمربع ساخته شد.

در سال 1371 سالن مستطیل شکلی به این بنا اضافه و به عنوان موزه چای لاهیجان مورد استفاده قرار گرفت. درون این موزه وسایلی نظیر سماور، قلیان، چپق، سرویس های چای و قهوه خوری، جعبه و پیمانه های چای، دست نوشته های کاشف السلطنه و تعداد زیادی وسیله دیگر نگهداری می شود.

این موزه از یک سالن اصلی دو طبقه، یک برج و دو فضای اداری شمالی و جنوبی تشکیل شده‌است. طبقه همکف از سالن اصلی بنا، به اسناد و مدارک مرحوم کاشف السلطنه و وسایل مربوط به چای و چاینوشی اختصاص داده شده و طبقه دوم بنا را ویترین‌ها و اقلام مردم‌شناسی تشکیل می‌دهند. نماي بيروني موزه به ‌طور کامل با سنگ تيشه‌اي خاکستري پوشيده و کف سالن اصلي و محوطه مقبره نيز با سنگ مرمر فرش شده است.

موزه چای ایران
موزه چای ایران

جاذبه های دیدنی اطراف

آدرس: استان گیلان، شهر لاهیجان، انتهای خیابان کاشف شرقی، بعد از میدان دکتر حشمت، انتهای خیابان کاشف شرقی

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 08:00 الی 18:00 (جمعه ها تعطیل است).

هزینه ورودی: برای هر نفر 3000 تومان ، اتباع خارجی 20.000 تومان

شماره تماس: 42241003 (013)

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨