موزه میراث روستایی گیلان ، اولین اکوموزه کشور | Gilan

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

موزه میراث روستایی گیلان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره موزه میراث روستایی گیلان خواهیم گفت. برای آشنایی بیشتر با اولین اکوموزه کشور در استان گیلان در ادامه با ما همراه باشید.

استان گیلان (Gilan) یکی از استان های شمالی است که در بین مردم ایران بسیار محبوب است. سرتاسر این استان دارای سواحل و جنگل های زیبا است و آب و هوای بسیار عالی آن باعث می شود که مسافران زیادی به خصوص در ایام تعطیلات گیلان را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنند. گیلان به دلیل برخورداری از طبیعت غنی و میراث فرهنگی و تاریخی از قطب‌های گردشگری ایران به‌شمار می‌رود که سالانه بیش از ۵ میلیون گردشگر را از سراسر کشور جذب خود می‌کند.

موزه میراث روستایی گیلان (Gilan Rural Heritage Museum) موزه‌ای در پارک جنگلی سروان رشت در استان گیلان است. این موزه در زمینی به مساحت حدود ۲۶۰ هکتار در پارک جنگلی سراوان، واقع در کیلومتر ۱۸ بزرگراه خلیج فارس (جاده رشت-تهران) ساخته شده است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


این موزه اولین اکوموزه ایران است و فضایی متفاوت نسبت به موزه های دیگر دارد و در فضای باز برپا شده است. بازدید از این موزه فرصت خوبی برای آشنایی با فرهنگ و معماری گیلان به شما می دهد و در آن می توانید صحنه هایی ملموس از زندگی سنتی‌ را ببینید. همچنین به دلیل اینکه در پارک جنگلی سروان رشت واقع شده است، فضایی دلپذیر و آرامش بخش دارد. در اینجا خانه هایی را مشاهده می کنید که از محل اصلی شان به این موزه انتقال یافته و به همان شکل سنتی سرپا شده اند.

موزه میراث روستایی گیلان
موزه میراث روستایی گیلان

قرار است بناهای ۹ روستای اصیل استان که نمادهای معماری اصیل گیلان در آن‌ها نمایان است واچینی شود و سپس در محل این موزه دوباره‌چینی گردد. از این تعداد روستا، یک روستا در جلگه شرقی گیلان یعنی لاهیجان و رودبنه و روستای دوم مربوط به جلگه مرکزی رشت است. روستای سوم مربوط به فومن است. دیرینگی بناهای موجود در سایت موزه از ۶۵ تا ۱۸۰ سال است. در این موزه نوع زندگی، کار، مسکن و صنایع دستی بومی گیلان به نمایش درمی‌آید.

Photo: Saber Monajati
Photo: Saber Monajati

برخی از این خانه ها از کجا به این مکان انتقال داده شده اند:

  • خانه طربی از روستای کیش رودبار از توابع فومن
  • خانه مرادی از روستای نشرودکل از دهستان سنگسر رشت
  • خانه حاجت پور از روستای ایسبی دول از دهستان شاندرمن ماسال
  • خانه موسی زاده از روستای گیلانده تالش
موزه میراث روستایی گیلان
موزه میراث روستایی گیلان

در جای جای این موزه، زنانی با لباس های رنگ و وارنگ محلی مشغول پخت نان های بومی گیلان هستند. طعم این نان ها اینقدر خوشمزه اند که هرگز از خرید آن پشیمان نخواهید شد. پخت آش و برخی دیگر از غذاهای محلی گیلان از جمله باقلا قاتق، کباب ترش، ترشه تره و… هم در این مکان صورت می گیرد که باعث آشنایی شما با نحوه تهیه آن ها خواهد شد.

در بخشی از موزه، لباس های محلی گیلکی اجاره داده می شود. می توانید قبل از بازدید از مناطق مختلف موزه، یکی از این لباس ها را به تن کنید و بعد در فضای سنتی موزه به گشتن بپردازید.

امکانات موزه میراث روستایی گیلان

از جمله امکانات این موزه می توان به سرویس بهداشتی، مسجد، رستوران و چایخانه، فروشگاه های صنایع دستی، فروش غذاها و خوراکی های محلی، کارگاه های آموزش و تولید صنایع دستی همچون سفالگری، مرواربافی، رشتی‌دوزی، گمج سازی و …، محوطه‌ بازی ها و نمایش های سنتی برای برگزاری برنامه هایی همچون کشتی گیله‌مردی، ورزاجنگ، لافندبازی و … و خانه پژوهشگران اشاره کرد.

موزه میراث روستایی گیلان
موزه میراث روستایی گیلان

دسترسی

دسترسی به این موزه بسیار راحت است. کافیست خودتان را به جاده قزوین -رشت برسانید و از آنجا وارد جاده سروان – فومن شوید. تابلوی موزه به شما راه را نشان خواهد داد.

آدرس موزه میراث روستایی گیلان: استان گیلان، کیلومتر ١٨ آزادراه رشت- قزوین، نرسیده به پلیس راه، جاده‌‏ی سراوان- فومن

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 09:00 تا 18:30

هزینه ورودی: برای هر نفر 5000 تومان، اتباع خارجی 50.000 تومان

شماره تلفن: 0970 3369 013

وبسایت موزه: gecomuseum.com

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨