مجسمه کارتلیس ددا

کارتلیس ددا (مجسمه مادر گرجستان)

"اجاره
رزرو تور
تور تابستان 1403
 

مجسمه کارتلیس ددا

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ توریست شما را با مجسمه کارتلیس ددا (مجسمه مادر) در گرجستان آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

کارتلیس دِدا (Kartlis Deda) به معنای مادر کارتلی (گرجستان) و یک اثر تاریخی در شهر تفلیس است. کاترلیس دِدا مجسمه ای در فراز بلندی های اطراف شهر تفلیس پایتخت گرجستان است که تقریبا از همه نقاط شهر قابل رویت است. امروز «مادر گرجستان» به نمادی برای تفلیس تبدیل شده است.

مجسمه کارتلیس ددا

این تندیس 20 متری لباس ملی گرجستان را به تن دارد و با فلز آلومینیوم ساخته شده است. شما در دست راست این مجسمه ، شمشیری را مشاهده می‌کنید که معنای سلحشوری و تهدید دشمنان این سرزمین را نشان می‌دهد، و در دست چپش نیز جامی از نوشیدنی وجود دارد که حکایت از مهمان‌نوازی مردم گرجستان دارد. و همانطور که در تصاویر مشاهده می کنید لبخندی که بر صورت این تندیس است نشانی از مهربانی مادرانه دارد.

مجسمه کارتلیس ددا

این مجسمه در سال 1958 و به مناسبت 1500 سالگی شهر تفلیس، از سوی مجسمه ساز گرجی به نام «الگوجا آماشوکلی» ساخته شده است. این مجسمه در سال 1958 در بالای تپه سولولاکی قرار گرفت، که این تاریخ، جشن هراز و پانصدمین سال تاسیس شهر تفلیس بود.

جالب است بدانید که بانویی که مجسمه کارتیس ددا از روی او ساخته شده، در قید حیات است. در سمت راست مجسمه مادر گرجستان، کوه مقدس تفلیس را می‌بینید که یکی از قدیمی ترین کلیساهای گرجستان (سوتیتسخولی) را در خود جای می‌دهد. در داخل این کلیسا آرامگاه نویسندگان، دانشمندان، اشخاص معروف و همچنین آرامگاه نخستین رئیس جمهور گرجستان وجود دارد.

مجسمه کارتلیس ددا

دسترسی

مجسمه محافظ شهر تقریبا از تمام تفلیس قابل مشاهده است ولی اگر اهل پیاده روی هستید از سمت حمام گوگرد می توانید خود را به این مجسمه برسانید.اما اگر علاقمند هیجان هستید می توانید با تله کابین از کنار آن و میدان اروپا گذر کنید.

مسیر اتومبیل هم خیابان سولالاکی است که انتهای آن به مجسمه مادر گرجستان ختم می شود و هم می توانید پس از بازدید از ناریکالا، از خروجی آن به سمت غرب رفته و پس از طی کمی مسافت به مجسمه کارتلیس ددا برسید.

مجسمه کارتلیس ددا

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)