شیرینی های سنتی و معروف کرمان ، از کلمپه تا قطاب | Kerman

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

شیرینی های سنتی کرمان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با شیرینی های سنتی کرمان آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با شیرینی های معروف شهر کرمان در ادامه با ما همراه باشید.

استان کرمان با دارا بودن جاذبه‌های گردشگری و سوغات‌های گوناگون در جنوب ایران واقع‌شده است. این استان ازجمله استان‌های وسیع و باستانی کشور ایران به شمار می‌آید و ازلحاظ جغرافیایی در جنوب شرقی ایران واقع‌ شده است.

استان کرمان از بزرگترین استان های کشور با جاذبه های تفریحی، تاریخی، گردشگری و مذهبی بسیار می باشد که نه تنها به دلیل وجود این جاذبه ها بلکه به خاطر داشتن صنایع بزرگ و با اهمیت و همچنین داشتن محصولات کشاورزی که مایحتاج سایر استان ها را تامین می کنند و به خارج از مرزها نیز صادر می شود، از استان های با اهمیت کشور به شمار می آید.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


علاوه بر دیدنی های بسیار زیاد و جاذبه های تاریخی و طبیعی زیبا و منحصر به فرد در کرمان که نشان از اهمیت این شهر دارد، کرمان غذاها و خوراکی های بسیار لذیذ و مخصوص خود را دارد. در ادامه همراه تاپ توریست باشید تا با بهترین شیرینی های سنتی و خوراکی های محلی کرمان آشنا شوید. همچنین برای آشنایی با غذاهای محلی معروف کرمان می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

کلمپه

کلمپه یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی های کرمان محسوب می‌شود که در بین گردشگران بسیار پرطرفدار است. این شیرینی در واقع کلوچه‌ای سنتی محسوب می‌شود که درون آن را با ترکیبی از خرما و گردوی چرخ شده پر می‌کند. هل، گلاب و دارچین از طعم‌دهنده‌های اصلی این شیرینی سنتی به شمار می‌روند و از پسته و کنجد نیز برای تزئین آن استفاده می‌شود. کلمپه را می‌توانید در طعم‌های زعفرانی و ساده و یا با روغن حیوانی در جای‌جای کرمان پیدا کنید.

شیرینی های سنتی کرمان
شیرینی های سنتی کرمان

قطاب

قطاب یکی از خوش مزه ترین و اصیل ترین شیرینی های ایرانی هاست که بادامی است در پخت این شیرینی از خاکه قند و بادام استفاده می شود و انواع مختلفی دارد. نوع یزدی آن هم بسیار معروف است در سفر به کرمان مسلما باید نوع کرمانی آن را به عنوان یکی از بهترین سوغاتی های کرمان خریداری کنید. نوع کرمانی این شیرینی، پسته ای یا گردویی است و در لایه ی بیرونی آن هم از خاکه قند برای تزیین استفاده می شود جالب است بدانید این شیرینی قدمت طولانی ای دارد و قدمت پخت آن به دوران هخامنشیان برمی گردد.

کماچ سهن

یکی دیگر از شیرینی‌های سنتی کرمان کماچ سهن نام دارد که در تهیه خمیر آن از جوانه گندم استفاده می‌کنند و به خاطر استفاده از ادویه‌های مخصوص و گیاهان معطر دارویی، طعم منحصر به فردی دارد. مدت ماندگاری این شیرینی بالاست و پیشنهاد می‌کنیم در سفر به کرمان کماچ سهن بخرید و به عنوان سوغاتی خوشمزه به همراه خود ببرید.

شیرینی های سنتی کرمان
شیرینی های سنتی کرمان

قاووت

شاید بتوان قاووت یا به لهجه کرمانی‌ها “قووتو” را معروف‌ترین سوغات و خوراکی کرمان دانست. این خوراکی خوشمزه و مقوی، به صورت پودر است و برای تهیه آن سیاه‌دانه، خشخاش، دارچین، گیاهان دارویی، ادویه‌های معطر، بذر برخی گیاهان، هل، شکر، انواع مغزها مانند پسته، بادام، فندق و غیره را آسیاب می‌کنند. این معجون همچنین به عنوان داروی انرژی‌بخش و تقویت‌کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد و به کشورهای دیگر نیز صادر می‌شود. قاووت پای ثابت پذیرایی در خانه‌های کرمانی‌هاست. این شیرینی را می توان به صورت پودری و یا در شیر و یا آب حل کرد.

سوهان زرند

از دیگر خوراکی‌هایی که در کرمان می‌توانید پیدا کنید، سوهان زرند است که همان‌طور که از نامش پیداست در شهر زرند تهیه می‌شود اما می‌توانید نمونه‌هایی از آن‌ها را در کرمان هم پیدا کنید. این سوهان بسیار لطیف‌تر و نازک‌تر از سوهان قم است و از جوانه گندم در مواد تشکیل‌دهنده آن استفاده می‌شود.

شیرینی های سنتی کرمان
شیرینی های سنتی کرمان

حلوای پسته

پسته یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی کرمان است و در انواع خوراکی‌ها و شیرینی‌های این شهر نقش پررنگی دارد. حلوای پسته یکی از همین خوراکی‌هاست که با ترکیبی از پودر پسته، آرد، کره، پودر قند، زعفران، گلاب و هل تهیه می‌شود.

فالوده کرمانی

علاوه بر شیراز و یزد، کرمان هم فالوده مخصوص به خودش را دارد که با فالوده شیرازی تفاوت دارد، فالوده شیرازی رشته‌رشته است و درون خود شکر دارد اما فالوده کرمانی تکه‌تکه است و زیر آن شربت می‌ریزند و سپس فالوده و آب که هنگام خوردن می‌بایست آن‌ها را با هم مخلوط کنیم. نوع کرمانی فالوده که به آن پالوده هم می گویند با نوع شیرازی اش متفاوتی است و در نوع کرمانی آن از عرق نعنا و عرق بیدمشک هم به عنوان چاشنی استفاده می شود و برای تزیین آن از تخم شربتی استفاده می شود.

شیرینی های سنتی کرمان
شیرینی های سنتی کرمان

نان پر

این شیرینی خوشمزه یکی از شیرینی‌های اصیل و قدیمی کرمان محسوب می‌شود و در گذشته بانوان کرمانی با ابزاری که در اختیار داشتند طرح و نقشی بر روی آن ایجاد می‌کردند. پر هم یکی از وسایلی بود که با قسمت محکم آن روی شیرینی ها نقش می‌انداختند و به همین دلیل این شیرینی به نان پر معروف شده است.

برشتو

شاید نام برشتو قبلا به گوشتان خورده باشد. این شیرینی معمولا فرم لوزی شکل دارد و با ترکیب آرد سرخ‌شده در روغن، پودر هل، آرد نخودچی و شکر یا خرما تهیه می‌گردد.

شیرینی های سنتی کرمان
شیرینی های سنتی کرمان

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨