دیدنی های آق قلا

معرفی مکان های دیدنی آق قلا ، گلستان | Aq Qala

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

دیدنی های آق قلا

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ توریست شما را با دیدنی های آق قلا ، شهری زیبا در استان گلستان آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

آق‌قلا شهری زیبا در شمال استان گلستان و در كنار رودخانه گرگان واقع شده است. این شهرستان از شمال به كشور تركمنستان، از جنوب به شهرستان گرگان و علي آباد از شرق به شهرستان گنبد و از غرب به شهرستان بندر تركمن و گمیشان محدود مي شود. رودخانه اترك درست در حد مرزي ايران و تركمنستان از شمال اين شهرستان عبور مي كند.

بر اساس مستندات تاریخی این شهر توسط شاه عباس در سال 1020 هجری قمری بنا شده است. نام قدیمی این شهر مبارک آباد، اسپی دژ یا دژ سفید (اسپی در زبان مازندرانی (طبری) به معنای سفید می‌باشد) بوده است و در زمان حكومت پهلوی به پهلوی دژ تغییر نام یافت و امروز به نام آق‌قلا که برگرفته از زبان ترکمنی و به معنای قلعه سفید می باشد؛ نام گرفته است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


پل تاریخی آق قلا

پل تاریخی آق قلا در حدود ۱۸ کيلومتری شمال گرگان واقع گرديده و از آثار دوره صفوی است که در دوره اخير تعميرات و مرمت هايی در آن صورت گرفته و اکنون نيز مورد استفاده است.

این پل تاریخی دارای تزیینات آجری زیبایی است و به‌عنوان یکی از بی نظیرترین آثار تاریخی ایران در گرگان شناخته می‌شود.سبک معماری خاص و هوشمندانه این پل تاریخی، از ویژگی های منحصر به فرد پل تاریخی آق قلاست، بنای آن در دوران شکوفایی هنر آجرکاری در ایران آغاز شده.

قدمت و اهمیت تاریخی و فرهنگی این پل باعث شده که این اثر تاریخی در ردیف یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری کشور قرار بگیرد.دیدنی های آق قلا

دیواره سد اسکندر

دیوار دفاعی سد اسکندر که مسافتی ۱۷۰ کیلومتری دارد در منطقه ای بوده که نگهداری درست از آن نشده و خراب فرسوده شده است. این دیوار در گذشته نام های زیادی از قبیل؛ سد انوشیروان، سد اسکندر، سد قزل آلان و سد فیروزه و مار سرخ بوده که طی دوره های مختلف اسم ها نسبت داده شده است.

بعد از گذشتن از شمال آق قلا به طرف گنبد کاووس که از سمت شرق دریای خزر گمیشان می باشد راه ادامه دارد تا شمال شهر کلاله کوه های پیش کمر که منتهی می گردد.دیدنی های آق قلا

طول این دیوار تاریخی که جزو دیدنی های آق قلا می باشد به چیزی حدود ۱۵۵ کیلومتر می رسد. عرض آن به ۱۰ متر که طرف جنوب نزدیک ترین دیوار به آن حد فاصل پنجاه متر بوده و به ده متر هم می رسد.

قلعه ها به شکل مستطیل یا مربع شکل در کنار هم به اندازه های ۱۲۰ در ۱۲۰ و ۲۰۰ در ۲۸۰ هستند که تقریبا ۳۰ تا ۴۰ قلعه در این مکان وجود دارد. در این منطقه وجود دیوار های سفالی که به ۳ دسته تقسیم می شوند به شرح زیر است:

  • سفال قرمز متعلق به زمان اشکانی دارد.
  • سفال خاکستری متعلق به دوره اشکانیان است.
  • سفال قرمز مربوط به زمان ساسانیان می باشد.

دیدنی های آق قلا

تالاب اینچه

از دیدنی‌های طبیعی آق قلا می‌توان به تالاب اینچه که در ۲۳ کیلومتری شمال شهرستان آق قلا قرار دارد، اشاره کرد. در قسمت غرب تالاب، گلفشان اینچه قرار دارد که از جذابیت توریستی بالایی برخوردار است. این تالاب محل زیست پرندگان مهاجر گوناگونی چون فلامینگوها، قوها، غازها، حواصیل و… است.

از ماهیان این تالاب‏ها نیز می‏توان به کولی، اورنج، سیم پرک و شیشه ماهی اشاره کرد که فصل صید آن طبق مجوز اداره محیط زیست گنبد از ۱۵ اردیبهشت تا ۱۵ اسفندماه هر سال می‏باشد.

از آنجا که این مجموعه تالاب‏ها و مرداب‏ها دارای راه‏های دسترسی، محوطه‏ های اطراق، چشم ‏اندازهای دشتی، مرغزارهای وسیع و پرندگان بومی و مهاجر، همچنین استفاده ‏های طبی می‏باشند، قابلیت‏های فوق ‏العاده‏ ای را برای ایجاد یک کانون تویستی فراهم می‏کنند.دیدنی های آق قلا

گل فشان قارنیارق

گل فشان قارنیارق معروف به قارنیارق در ۱۸ کیلومتری شمال غرب شهرستان آق قلا و درحاشیه شرقی روستای سقرتپه قرار دارد علت نام گذاری آن به قارنیارق به این علت است که در زبان  ترکمنی قارن به معنی شکم و یارق به معنی پاره است، این گل فشان به شکم پاره و یا جایی که شکم زمین شکافته و پاره گشته معروف است.

گل فشان قار نیارق به شکل یک برجستگی حلقوی ( مخروط گل فشان ) به قطر بیرونی حداکثر۷۰۰ متر است و یک فروافتادگی در داخل این حلقه به عمق تقریبی۱۰-۱۵ متر وجود دارد که دریاچه گل فشان را در گذشته تشکیل می داده است.دیدنی های آق قلا

سد وشمگیر

پنجشنبه بازار آق قلا

از مراكز اقتصادی جالب توجه آق قلا ، پنجشنبه بازار را می توان نام برد در این بازار محلی و دیدنی مردم ار هر قشر و صنفی كالاهای خودرا عرضه می كنند . بی تردید صنایع دستی مردم تركمن مانندقالی، قالیچه و پشتی های زیبا زینت پنجشنبه بازار است.

دیدنی های آق قلا
دیدنی های آق قلا


 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)