دشت مغان اردبیل | Ardabil

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

دشت مغان اردبیل

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره دشت مغان اردبیل صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با این دشت زیبا در اردبیل در ادامه با ما همراه باشید.

استان اردبیل از نظر جاذبه های تاریخی و گردشگری بی مثال است طبیعت زیبا و مردم خونگرم و مهمان نواز و آب و هوای خنک بخصوص در فصل تابستان مسافران بسیاری را به سمت خود جذب می کند. شهری که متوسط دمایش در تابستان به ۱۹ درجه سانتی گراد می‌رسد و این یعنی برای فرار از گرما میتوان به آن پناه برد. اردبیل، جدا از هوای خنک و بهاری‌اش در دل روزهای گرم تابستان، سرزمین دشت‌های سرسبز، دریاچه ها و آبهای گرم و گردنه حیران هم هست و علاوه بر این عسل و آش دوغش نیز بسیار محبوب است. اردبیل به جز اینکه در تابستان مورد استقبال قرار می گیرد همچنین در نوروز نیز به علت داشتن یکی از نوروزهای دیدنی کهن، گردشگران بهاری را جذب خود می کند.

اردبیل از مکان های زیبای ایران است که بیش از 1500 اثر تاریخی و باستانی در کنار صدها فرصت چشمه گردی سرد و گرم دارد که این شهر را به یکی از پایتخت های پر رونق گردشگری تبدیل کرده است. در ادامه دشت مغان اردبیل را به شما معرفی می کنیم.

دشت مُغان (Mugan plain) (در اصل جلگه مغان) نام جلگه‌ای است در شمالی‌ترین قسمت استان اردبیل در شمال باختری ایران. مغان جلگه‌ای است در ساحل جنوبی رود ارس و غرب دریای خزر که قسمت عمده آن در جمهوری آذربایجان و بخشی نیز در شمالی‌ترین قسمت استان اردبیل در شمال غربی ایران واقع است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


این دشت از طرف شمال و شرق به جمهوری آذربایجان، از جنوب به شهرستان مشکین شهر و از غرب به ارسباران محدود شده است. به‌طور کلی چهره طبیعی دشت مغان به سه قسمت کوهستانی، کوهپایه‌ای و جلگه‌ای تقسیم می‌شود

دشت مغان اردبیل
دشت مغان اردبیل

دشت مغان از نظر تاریخی به یکی از تمدن های ایران شهرت دارد، تمدن شش هزار ساله ی دشت مغان که در دل خود چندین سلسله و حکومت و تاج گذاری را نهان کرده است به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری در فصل تابستان شناخته می شود.

تصورش را بکنید این جلگه زیستگاه انسان‌های نخستین بوده و تاریخش به دوران نوح و به قوم عاد و ثمود می‌رسد. اگر کمی تاریخ را به جلو ورق بزنیم علاوه بر این­‌ها می­‌توانیم حوادث و وقایع بزرگی را مشاهده کنیم که دشت مغان شاهد آن بوده است. برای مثال حدود سه قرن پیش این سرزمین محل تاج گذاری نادر شاه افشار بوده است. نادر در دشت مغان شورای حکومتی را تشکیل داد که به همین اسم “شورای مغان” خوانده می­‌شد.

قسمت شمالی دشت مغان به دشت همیشه بهار ایران معروف است. دشت مغان از قطبهای مهم دامپروری و کشاورزی ایران است. مغان به دلیل خاک حاصلخیز، هوای مناسب و باران کافی و همچنین رود ارس از جمله مناطق کاشت و برداشت محصولات کشور محسوب می شود. هلو، شلیل، زردالو، آلو، سیب، گلابی، به، انگور، گیلاس، آلبالو، انار، انجیر، ازگیل، توت، تمشک، هندوانه و خربزه از جمله میوه های این منطقه است.

دشت مغان اردبیل
دشت مغان اردبیل

بنابراین چه طبیعت­‌گرد باشید و چه به آثار تاریخی علاقمند باشید فرقی نمی­‌کند چون دشت مغان با تعداد زیادی آثار تاریخی و مکان­‌های طبیعی می­‌تواند تا ساعت­‌ها شما را سرگرم کند و خاطرات ماندگاری را برایتان رقم بزند.

دیدنی های دشت مغان

  • جنگل­‌های کنار رود ارس
  • چشمه طبیعی مازافا
  • قلعه ورثان یا اولتان قالاسی
  • تپه نادری
  • گورستان بران عليا
  • تپه گوزللي
  • قربان تپه سي
  • تپه غيبعلي (اسلام آباد قديم) و …

بهترین فصل سفر

از آنجا که زمستان­‌های شمال غرب کشور به خصوص اردبیل سرد و پربرف است معمولا کسی این محل را در این فصل برای تفریح و سفر انتخاب نمی­‌کند. آب و هوای خنک و سرزمین­‌های سرسبز، جنگل‌های کنار رود ارس و تماشای زندگی عشایری همه و همه از جاذبه­‌های دشت مغان است که در تابستان تماشایی می‌شود.

آدرس دشت مغان اردبیل: شمالی ترین بخش استان اردبیل، دشت مغان

ساعت بازدید: همه روزه 24 ساعته

هزینه بازدید: رایگان

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨