دریاچه نئور اردبیل ، دریاچه ای زیبا در مرز استان اردبیل و گیلان | Ardabil

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

دریاچه نئور اردبیل

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره دریاچه نئور اردبیل صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با این دریاچه زیبا در اردبیل در ادامه با ما همراه باشید.

استان اردبیل از نظر جاذبه های تاریخی و گردشگری بی مثال است طبیعت زیبا و مردم خونگرم و مهمان نواز و آب و هوای خنک بخصوص در فصل تابستان مسافران بسیاری را به سمت خود جذب می کند. شهری که متوسط دمایش در تابستان به ۱۹ درجه سانتی گراد می‌رسد و این یعنی برای فرار از گرما میتوان به آن پناه برد. اردبیل، جدا از هوای خنک و بهاری‌اش در دل روزهای گرم تابستان، سرزمین دشت‌های سرسبز، دریاچه ها و آبهای گرم و گردنه حیران هم هست و علاوه بر این عسل و آش دوغش نیز بسیار محبوب است. اردبیل به جز اینکه در تابستان مورد استقبال قرار می گیرد همچنین در نوروز نیز به علت داشتن یکی از نوروزهای دیدنی کهن، گردشگران بهاری را جذب خود می کند.

اردبیل از مکان های زیبای ایران است که بیش از 1500 اثر تاریخی و باستانی در کنار صدها فرصت چشمه گردی سرد و گرم دارد که این شهر را به یکی از پایتخت های پر رونق گردشگری تبدیل کرده است. در ادامه دریاچه نئور اردبیل را به شما معرفی می کنیم.

دریاچه نئور (Neor Lake) دریاچه ای مابین شهرستان تالش و شهر اردبیل و خلخال در در مرز بین استان اردبیل و استان گیلان قرار دارد. ریشه اسم نئور کلمه‌ای مغولی است در زبان مغولی به دریاچه نئور می‌گویند و در ترکی آذربایجانی به دریاچه کوچکی که رودخانه‌ای به آن نمی‌ریزد نئور گفته می‌شود.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


این دریاچه در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل به‌طرف خلخال در یکی از دره‌های کوهستان باغرو و در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا با مساحتی بالغ بر ۲۱۰ هکتار مشتمل بر دو دریاچه کوچک و بزرگ است که در فصل بهار به هم می‌پیوندند و دریاچه واحد را به وجود می‌آورند و دارای عمق متوسط ۵ متر است. این دشت با لاله‌های وحشی و دریاچه‌ای با پنج متر عمق، دقیقا وسط کوه‌هایی که هرچه نگاه کنیم از رنگ سبزشان کم نمی‌شود، بهترین نقطه برای یک سفر چندروزه در روزهای گرم تابستان است.

دریاچه نئور اردبیل
دریاچه نئور اردبیل

محدوده این دریاچه به دلیل برخورداری از اکوسیستمی جالب و کم نظیر به عنوان یک منطقه حفاظت شده زیست محیطی، تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست است و به سبب برخورداری از ارزش های زیستگاهی، اکوتوریستی، زنبورداری، کشاورزی و دامداری، ارزش و اهمیت بسیاری دارد. برای بهره مندی از آب این دریاچه و استفاده از آن در کشاورزی، سدی نیز در تنها خروجی آن به نام قانلی دره احداث شده و از آن بهره برداری می شود.

وجود بارندگی های مناسب و چشمه های فراوان در این منطقه باعش شده که آب دریاچه همیشه پرآب باشد. در فصل گرم سال گردشگران زیادی به  کنار دریاچه می روند تا از هوای مطبوع آن استفاده کنند و در طبیعت بکر اطراف دریاچه مدتی را استراحت کنند. گیاهان متنوعی اطراف دریاچه رشد کرده‌اند، بومادران، آلاله و نعناع از جمله گیاهان دارویی هستند که در کنار دریاچه می‌رویند و فضا را عطرآگین کرده‌اند.

کسانی که علاقه به دشت و طبیعت دارند هر سال در فصل بهار در مسیر نئور به سوباتان را که از معروف ترین مسیرهای طبیعت گردی شمال کشور است را کوهنوردی می کنند و غرق در طبیعت وصف ناپذیر این منطقه می شوند. ییلاق سوباتان که از زیباترین مناطق ییلاقی کشور است در ۱۹ کیلومتری جنوب شرقی دریاچه نئور قرار دارد پس اگر به دیدن این دریاچه زیبا رفتید این ییلاق سبز را از دست ندهید و سری هم به آنجا بزنید.

دریاچه نئور اردبیل
دریاچه نئور اردبیل

تفریحات

  • ماهیگیری
  • پیک نیک و عکاسی
  • تماشای دشت و اسب ها
  • جمع آوری گیاهان دارویی
  • قایق سواری

  • کوهنوردی
دریاچه نئور اردبیل
دریاچه نئور اردبیل
  • آفرود
  • پیاده روی و دوچرخه سواری

بهترین فصل سفر

اواسط بهار تا اواخر تابستان، بهترین زمان برای بازدید از نئور است. در پاییز و زمستان و با سرد شدن هوا دما به شدن کاهش می یابد و در اواخر پاییز و اوایل زمستان دریاچه کاملا یخ می زند.

اقامت

در نزدیکی دریاچه نئور مکان اقامتی رسمی وجود ندارد. شاید برخی از روستایان خانه‌های خود را به عنوان بوم‌گردی به شما کرایه دهند که هیچ تضمینی در یافتن چنین خانه‌هایی وجود ندارد. اما شما می‌توانید کمی مسیر خود را کج کرده و به سمت سوباتان بروید.

دریاچه نئور اردبیل
دریاچه نئور اردبیل

سوباتان یک مکان گردشگری بسیار زیبا محسوب می‌شود که در نزدیکی همین دریاچه قرار دارد. در سوباتان که یک منطقه ییلاقی است، شما می‌توانید در دو مکان اقامتی یک یا چند شب بمانید و از طبیعت بکر لذت ببرید. در غیر این صورت شما می‌توانید خودتان را به اسالم، خلخال، تالش و یا اردبیل برسانید و آنجا را برای اقامت انتخاب کنید.

دسترسی

برای دسترسی به این دریاچه باید 35 کیلومتر از شهر اردبیل به سمت خلخال بروید و زمانی که به روستای بودالالو که رسیدید، 13 کیلومتر به بالای کوه بروید تا از روستای عباس بگذرید و چشم‌انداز زیبای نئور را پیش رویتان ببینید.

آدرس دریاچه نئور اردبیل: شمال غربی شهرستان تالش، ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل به‌ طرف خلخال

ساعت بازدید: همه روزه 24 ساعته

هزینه بازدید: رایگان

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨