پل هفت چشمه اردبیل | Ardabil

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

پل هفت چشمه اردبیل

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره پل هفت چشمه اردبیل صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با این پل تاریخی در اردبیل در ادامه با ما همراه باشید.

استان اردبیل از نظر جاذبه های تاریخی و گردشگری بی مثال است طبیعت زیبا و مردم خونگرم و مهمان نواز و آب و هوای خنک بخصوص در فصل تابستان مسافران بسیاری را به سمت خود جذب می کند. شهری که متوسط دمایش در تابستان به ۱۹ درجه سانتی گراد می‌رسد و این یعنی برای فرار از گرما میتوان به آن پناه برد. اردبیل، جدا از هوای خنک و بهاری‌اش در دل روزهای گرم تابستان، سرزمین دشت‌های سرسبز، دریاچه ها و آبهای گرم و گردنه حیران هم هست و علاوه بر این عسل و آش دوغش نیز بسیار محبوب است. اردبیل به جز اینکه در تابستان مورد استقبال قرار می گیرد همچنین در نوروز نیز به علت داشتن یکی از نوروزهای دیدنی کهن، گردشگران بهاری را جذب خود می کند.

اردبیل از مکان های زیبای ایران است که بیش از 1500 اثر تاریخی و باستانی در کنار صدها فرصت چشمه گردی سرد و گرم دارد که این شهر را به یکی از پایتخت های پر رونق گردشگری تبدیل کرده است. در ادامه پل هفت چشمه اردبیل را به شما معرفی می کنیم.

پل هفت چشمه (Yeddi goz Bridge) که با نام‌های پل ججین، پل یدی گوزلی، کورپی قرمزی و پل داش کسن نیز شناخته می‌شود، مربوط به دوره صفوی است و در اردبیل، روی رودخانه لیقلو چای واقع شده است. این اثر در تاریخ ۲۸ مرداد ۱۳۴۸ با شمارهٔ ثبت ۸۷۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


پل زیبا و تاریخی داش کسن که بر فراز این رودخانه، در عهد صفوی بنا شده است، از جمله شاهکارهای مهندسی در دوران طلایی معماری در عصر صفویه محسوب می‌شده است. موج شکن‌های قوی این بنای کهن همگی از سنگ هستند.

پل هفت چشمه اردبیل
پل هفت چشمه اردبیل

رودخانه “بالیقلو چای” که بعضی‌های دیگر به آن رودخانه‌ ماهی‌دار نیز می‌گویند، در شهر اردبیل روان است و از چشمه سارها و برف‌های دامنه جنوبی کوه سبلان و دامنه‌های شمال غربی رشته کوه‌های بزغوش سرچشمه می‌گیرد و به اردبیل می‌رسد.

رودخانه بالیقلو چایی با گذر از میانه‌ شهر اردبیل، این شهر را به لطافت و ظرافت شهرهای اروپائی درآورده است. هم به لحاظ شهرسازی و هم به لحاظ اقلیم جغرافیایی و هم به لحاظ آب و هوایی، رودخانه بالیقو چایی به شهر اردبیل طراوتی دلپذیر بخشیده است. طراوتی که در تابستان‌ها یک گونه روی خود را به شهر نشان می‌دهد و در زمستان‌ها، وقتی برف اردبیل را سپیدپوش کرده، یک طور دیگر.

پل هفت چشمه اردبیل
پل هفت چشمه اردبیل

این پل را با هفت دهانه‌ی آجری همراه با قوس پنج و هفت و موج‌شکن‌های سنگی ساخته‌اند. از عمده مصالحی که در احداث پل استفاده شده است، می‌توان به گچ و آهک اشاره کرد. قدمت پل هفت‌ چشمه به دوران حکومت صفویان بازمی‌گردد که پس از آسیب‌هایی که بر اثر گذشت زمان به آن وارد شده بود، در سال ۱۳۷۴ هجری شمسی، اقدامات مرمت و بازسازی آن شروع شد.

آدرس پل هفت چشمه اردبیل: استان اردبیل، شهر اردبیل، میدان پانزده خرداد، ابتدای خیابان ساحلی، روی رودخانه‌ی لیقو چای

هزینه بازدید: بازدید از این جاذبه رایگان است.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨