جنگل بلیران آمل ، مازندران | Mazandaran

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

جنگل بلیران آمل

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره جنگل بلیران آمل صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با این جنگل زیبا در مازندران در ادامه با ما همراه باشید.

استان مازندران یکی از زیباترین استان های شمالی کشور است که جز مقاصد محبوب سفر در بین گردشگران است. گوشه و کنار این استان جاذبه های دیدنی بسیاری وجود دارد و سرسبزی و آب و هوای عالی نیز به محبوبیت آن می افزاید. یکی از جاهای دیدنی بسیار زیبا و بکر در این استان جنگل الیمستان است که در ادامه با آن آشنا می شویم.

جنگل بلیران (Baliran) در روستای بلیران در بخش دشت سر در ۱۵ کیلومتری شهر آمل، در مسیر جاده ‌قدیم آمل-بابل قرار دارد. این جاده ی روستایی زیبا که از روبرو دارای نمای کوه و جنگل می باشد و از طرفین دیگر نمای شالیزار و مزارع و باغات دارد، چشم هر بیننده‌ای را نوازش می‌کند.

پس از عبور از چند روستا، در انتهای جاده به روستای بلیران می‌رسیم. این جنگل دارای طبیعتی بکر و زیباست که همه ساله گردشگران زیادی را در سطح منطقه ملی به سمت خود می‌کشاند.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


در سال ۱۳۸۷ جنگل بلیران به‌عنوان منطقه شماره دو نمونه گردشگری، انتخاب شده است. از جذابیت‌های این منطقه می‌توان به طبیعت بکر، رودخانه زیبا و چشمه‌های آبگرمی که کنار این رودخانه قرار دارند نام برد.

جنگل بلیران آمل
جنگل بلیران آمل

در این جنگل رودخانه زیبای «گرمارود» یا «گرمرو» جاری است که زیبایی این منطقه را دو چندان کرده است و افراد زیادی را در تابستان به این منطقه زیبا می‌کشاند. گرمارود حدود ۵۰ کیلومتر طول دارد و از ارتفاعات شمالی رشته‌کوه البرز به نام «هلی‌یار» سرچشمه می‌گیرد. اطراف این رودخانه دو چشمه آب معدنی اصلی به نام «گرو» و «لاله‌زار» و ده‌ها چشمه دیگر وجود دارد.

بهترین فصل سفر

بهترین زمان بازدید و گردش از این منطقه، فصل بهار تا اوایل پاییز است. بهتر است در این سفر، لباس اضافه برای شنا در حوضچه‌های رودخانه و چشمه آبگرم، همراه خود داشته باشید. از آنجا که در طول مسیر هیچ آبادی یا روستایی وجود ندارد، حتما برای اقامت چادر مسافرتی و آب برای نوشیدن همراه داشته باشید.

جنگل بلیران آمل
جنگل بلیران آمل

جاذبه های گردشگری بلیران

چشمه آبگرم

اکثر افرادی که برای تفریح و گردش به این منطقه زیبا وارد می‌شوند، از وجود چشمه‌های آبگرمی که در مسیر این رودخانه وجود دارند، بی‌اطلاع هستند. جالب است بدانید، مدتی است به چشمه بلیران لقب خواهرخواندگی با چشمه‌ای در ایتالیا را دادند.

برای رسیدن به چشمه آبگرم، انتهای جاده آسفالته جنگل بلیران، کنار پل پارک کنید. نزدیک یک ساعت و نیم تا دو ساعت (حدود هشت کیلومتر) در جنگل (خلاف مسیر رودخانه) پیاده‌روی کنید؛ مسیر پاکوب راه را به شما نشان می‌دهد. در راه کم‌کم بوی گوگرد به مشام‌تان خواهد رسید که نشان از نزدیک شدن شما به چشمه است.

برای رسیدن به این چشمه باید از یک مسیر جنگلی بکر بگذرید که حتما از دیدن اسب‌هایی که آزاد و رها در اطراف شما در حال چرا و گردش هستند، لذت خواهید برد. در طول مسیر میوه‌های وحشی جنگلی مثل ازگیل، زالزالک و آلوجنگلی را مشاهده خواهید کرد.

آثار باستانی

از جاذبه های گردشگری دیگر روستای بلیران می توان به کشف آثار باستانی پیش از اسلام اشاره نمود که در جدید ترین یافته های باستان شناسی توسط پژوهشگران ایرانی و فرانسوی نشان داده شده است. در منطقه بلیران در حدود سی هزار سال پیش انسان های پیش از تاریخ با شیوه جمع آوری غذا از محیط آشنا بودند و از ابزار های ساده سنگی استفاده می کردند.

از مناطق توریستی و گردشگری روستا می توان به قلعه هلیا، تپه قلعه تسکا سرا و قلعه اردشیرون، قلعه خشت سی چشمه و مرتع ییلاقی کال چنگوم و امام زاده ولی اشاره نمود.

جنگل بلیران آمل
جنگل بلیران آمل

اقامت در بلیران

اگر قصد ماندن در روستای بلیران را داشتید می توانید از خانه های محلی با هزینه بسیار اندک برای سکونت استفاده کنید و یا دست به جیب شوید و ویلاهای آنچنانی در این منطقه را اجاره کنید.

دسترسی به جنگل بلیران

این مسیر چندان شناخته شده نیست، از کنار مجتمع نارنجستان در جاده هراز شروع میشود و چند کیلومتر بعد در روستای جنگلی بلیران به انتها میرسد. اگر از سمت تهران راهی شده اید باید وارد جاده هراز شوید و حدود بیست کیلومتر مانده به آمل منتظر دیدن مجتمع رفاهی نارنجستان هراز شوید، دقت کنید جاده فرعی که باید از آنجا به سمت شرق و روستای بلیران بپیچید پیش از رسیدن به رزکه قرار دارد.

نشانی جاده فرعی همان پمپ بنزین نارنجستان است، دقیقا روبروی این پمپ بنزین یک جاده فرعی دیده می شود که شما را وارد راه فرعی و پرپیچ و خم بلیران می کند.
در کنار رودخانه هراز و روبروی مجتمع نارنجستان پل هایی برای عبور خودرو های سنگین معادن شن ماسه وجود دارد، میتوانید با کمک آنها از رودخانه رد شوید. اگر با خودروی شخصی این مسیر را طی کنید بعد از حدود 25 کیلومتر به ابتدای جنگل بلیران خواهد رسید.

این مسیر مناسب دوچرخه سواری کوهستان نیز هست. پنج کیلومتر مانده به انتهای مسیر دوچرخه سواری با  مسیر فرعی میتوانید راه را کوتاه تر کنید و پس از طی بیست کیلومتر در ابتدای روستای بلیران مسیر را به انتها برسانید. مسیر سوم را باید حتما با بلد های محلی طی کنید.

جنگل بلیران آمل
جنگل بلیران آمل

آدرس: ایران، مازندران، آمل، دشت سر، بلیران

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:

 



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨