جاهای دیدنی سیرجان

بهترین جاهای دیدنی سیرجان کجاست ؟

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

جاهای دیدنی سیرجان

سیرجان شهری در جنوب غربی استان کرمان و مرکز شهرستان سیرجان است. این شهر در ۹۶۰ کیلومتری تهران و ۱۷۵ کیلومتری کرمان قرار دارد و با توجه به قرار گرفتن در تقاطع محورهای مواصلاتی تهران – بندرعباس و کرمان – شیراز از گذشته تا اکنون، مورد توجه بوده‌است.سیرجان یکی از شهرهای صنعتی و اقتصادی کشور به‌شمار می‌رود و منطقه ویژه اقتصادی محسوب می‌شود. شهر سیرجان سرانه فضای سبز خوبی دارد و به دلیل قرارگرفتن سیرجان در دشتی مرتفع، این شهر نسبت به شهرهای نیمه کویری دیگر ایران هوایی معتدل‌تر و ملایم‌تر دارد و یکی از تولیدکنندگان اصلی پسته در استان کرمان است. به لحاظ تاریخی نیز سیرجان جاذبه‌های مهمی را در خود جای داده‌است.در این مقاله همراه مجله تاپ توریست باشید تا با جاذبه های دیدنی سیرجان بیشتر آشنا شوید.

زیگورات ‌سنتر

زیگورات ‌سنتر یکی از بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین مجموعه‌های اقامتی، تفریحی و گردشگری سیرجان است. این مجتمع زیرمجموعه هلدینگ سمگا و گروه مالی گردشگری بوده و با عرضه بهترین برندهای داخلی و خارجی در زمینه‌ پوشاک، زیورآلات، کیف و کفش و… فعالیت خود را آغاز کرده و انتخاب مناسبی برای گردشگرهای مختلف است.

زیگورات ‌سنتر

زیگوزات‌سنتر یک مجموعه تجاری تفریحی کامل است که علاوه بر خرید، می‌توانید از شهربازی آن و فودکورت‌هایی با تنوع و کیفیت بی‌نظیر منو، برای تجدید قوا استفاده کنید. هتل 5 ستاره، هایپراستار و پارکینگ اختصاصی سایر بخش‌های این مجموعه را تشکیل می‌دهند.

تماس : ۰۰۰۰-۳۳۳۲ ۰۲۱

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


ایمیل : info@zigguratcenter.com

ادرس: کرمان، سیرجان، بلوار سیدجمال‌الدین اسدآبادی، نبش خیابان شهید زندی نیا(مشاهده روی نقشه)

بادگیر چپقی

بادگیر چپقی سیرجان یکی از منحصربه‌فردترین بادگیرهای ایران و جهان است که برای خانهٔ مرحوم دکتر سید علی‌اصغر رضوی (اولین پزشک شهرستان سیرجان) ساخته شده‌است. این بادگیر در دوران رضا شاه پهلوی توسط معماری به‌نام سید محمد شجاعی و به تقلید از دودکش‌ها و هواکش‌های کشتی‌های قدیمی ساخته شده‌است. بادگیر چپقی مربوط به دوره پهلوی اول است و در سیرجان، بلوار دکترصادقی، کوچه حاج رشید واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۴۶۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

جاهای دیدنی سیرجان
جاهای دیدنی سیرجان

باغ بمید سیرجان

شهر قدیم سیرجان در محل قلعه سنگ (در فاصله ۹ کیلومتری شهر فعلی سیرجان) قرار دارد و تا سال ۷۹۶ هجری قمری آباد بوده است و در آن تاریخ به وسیله «ایدکو» سردار تیمور که دو سال شهر را در محاصره داشت نابود می‌شود. ساکنان باقی مانده آن به محلی در همان نزدیکی به نام باغ بمید منتقل می‌شوند و شهر جدید در آن موقعیت به‌وجود می‌آید. اما باز در هجوم محمود افغان به کرمان، سیرجان هم مورد حمله و غارت قرار می‌گیرد. سال‌ها بعد در حدود سال ۱۲۰۰ هجری قمری، میرزا سعید کلانتر در جنوب باغ بمید، دهی را آباد نمود که سعیدآباد نامیده شد و این سعید آباد، همین شهر فعلی سیرجان است. از جمله آثار موجود در این باغ می‌توان به یخچال‌های سیرجان که در غرب این باغ واقع شده است، اشاره کرد. قدمت این یخدان‌ها مربوط به دوره قاجار است.

یخدان‌های دوقلوی سیرجان

يخدان‌هاي دوقلو كه از آن‌ها به عنوان منحصر به فردترين يخدان‌هاي دو قلو نام برده مي‌شود، یکی دیگر از جاهای دیدنی سیرجان می باشد. يخدان توسط افراد خير ساخته شده‌اند و در قدیم یخ مصرفی مردم را تامين مي كردند. اين بنا داراي ديوارهاي بلند و مخازن يخ بوده كه از خشت خام و ملات گل ساخته شده است. اهالي سيرجان در فصل زمستان مخزن يخدان‌ها را از يخ پر نموده و با بستن درب‌ها و روزنه‌ها، در فصل تابستان از يخ آن استفاده مي‌كردند.

جاهای دیدنی سیرجان
جاهای دیدنی سیرجان

آرامگاه شاه فیروز سیرجان

آرامگاه شاه فیروز سیرجان در فاصله ۱۴ کیلومتری جنوب شرقی سیرجان بر فراز صخره ای از سنگ سبز تیره به ارتفاع ۳۰ متر واقع شده و در محل به شاه فیروز معروف است . بنای این آرامگاه عبارت است از یک بنای هشت ضلعی که بقایای قبری در کف آن به جا مانده است . با توجه به شیوه معماری به نظر می رسد مه این بنا متعلق به دوره ایلخانی (قرن هشتم و نهم) باشد .جاهای دیدنی سیرجان

آرامگاه میر زبیر

این بنا در شرق روستای شریف آباد از توابع دهستان سعادت آباد سیر جان در کنار قبرستان روستا قرار دارد. آرامگاه به صورت مربعی به ابعاد خارجی ۹ و داخلی ۷ متر با قلوه سنگ و ملاط گچ ساخته شده است. عکس‌هایی که در سال‌های گذشته از محراب بنا گرفته شده نشان می‌دهد در دو طرف محراب، تاریخ ساخت و نام سازنده به صورت گچبری مشخص بوده که امروزه از بین رفته است.

جاهای دیدنی سیرجان
جاهای دیدنی سیرجان

قلعه سنگ

قلعه ای مستحکم و متفاوت با دیگر قلعه ها که برخلاف بقیه دژ ها به جای بنا شدن برروی کوه در دشتی مسطح ساخته شده است.این قلعه که از دور خود را به رنگ سفید نشان می دهد، تنها با خشت خام ساخته و از سه قسمته صخره سنگی میانی و دو حصار تشکیل شده است.جاهای دیدنی سیرجان

باغ سنگی سیرجان

از زیباترین جاهای دیدنی سیرجان باغ سنگی در روستای میاندوآب دهستان بلورد و در کیلومتر ۴۰ جنوب شرقی سیرجان قرار دارد. این باغ  زیبا توسط پیرمردی لال و ناشنوا به نام درویش خان اسفندیارپور بنا شده است. هرچند به دلیل عدم ارتباط کلامی نمی‌توان انگیزه اصلی ساخت این باغ را به‌درستی بیان کرد؛ اما به گفته اهالی، داستان غریبی را از سختی‌ها و ظلم‌هایی که بر پیرمرد گذشته، بیان می‌کند.جاهای دیدنی سیرجان



 الی گشت    

                تور کیش