جاهای دیدنی کشور تاجیکستان | Tajikistan

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

جاهای دیدنی تاجیکستان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست جاهای دیدنی تاجیکستان را خواهیم داشت. برای آشنایی با جاذبه های گردشگری کشور تاجیکستان در ادامه با ما همراه باشید.

تاجیکستان (Tajikistan) با نام رسمی جمهوری تاجیکستان کشوری کوهستانی و دربرگرفته شده در خشکی است که در آسیای میانه جای دارد. تاجیکستان کوچکترین کشور آسیای میانه است و با افغانستان از جنوب، ازبکستان از غرب، قرقیزستان از شمال، و جمهوری خلق چین از شرق، هم مرز است. پایتخت و بزرگترین شهر این کشور، دوشنبه است و زبان رسمی این کشور، زبان تاجیکی است.

اگر قصد سفر به خارج از کشور را دارید و این‌بار سفر به جایی بکر و دور از زرق‌وبرق‌های زندگی شهری مدنظرتان است، تاجیکستان انتخاب خوبی است. کوهستان‌ها، رودخانه‌ها و مناظر طبیعی بکر و دست‌نخورده تاجیکستان چشمان هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند. منطقه‌ی بدخشان در میان کوه‌های پامیر واقع است و به ‌اسم پامیر نیز شناخته می‌شود. این منطقه، معروف به بام دنیا، تقریبا نیمی از مساحت تاجیکستان را به‌ خود اختصاص داده است، به همین دلیل به تاجیکستان بام جهان نیز می گویند. در ادامه مهمترین جاذبه های دیدنی تاجیکستان را به شما معرفی می کنیم.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


مکان های دیدنی تاجیکستان

دوشنبه – Dushanbe

دوشنبه پایتخت و بزرگ‌ترین شهر تاجیکستان است که هنوز هم نشانه‌هایی از دوران حاکمیت اتحاد جماهیر شوروی را یدک می‌کشد (۲۷ سال پیش تاجیکستان پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی اعلام استقلال کرد). خیابان رودکی مهم‌ترین خیابان پایتخت است که از شمال مرکزی تا جنوب شهر امتداد دارد. این خیابان در گذشته خیابان لِنین نام داشت و اکنون محل ساختمان‌های اداری و مراکز فرهنگی دوشنبه است. پارک‌ها، موزه و رستوران‌ها و کافه‌های بسیاری در سطح شهر مستقرند. همچنین در خیابان‌ها شاهد ساختمان‌های پاستلی‌رنگ سبک نئوکلاسیک خواهید بود.

جاهای دیدنی تاجیکستان
جاهای دیدنی تاجیکستان

کاخ ملل دوشنبه – Palace of Nations

کاخ ملل که به کاخ سفید نیز معروف است، محل اقامت رسمی رئیس جمهور تاجیکستان است. رئیس جمهور از بزرگان خارجی در کاخ پذیرایی می کند و غالبا در محل اقامت خود این مراسمات را برگزار می کند. در جلوی کاخ ریاست جمهوری تیرک دوشنبه وجود دارد که دومین تیرک پرچم روی زمین است. 

میله پرچم تاجیکستان – Dushanbe Flagpole

میله پرچم تاجیکسان یا تیرک دوشنبه با ارتفاع ۱۶۵ متر برای بزرگداشت بیستمین سالگرد استقلال تاجیکستان برپا شد. بیرک یکی از دیدنیهای تاجیکستان است که تا سال ۲۰۱۴ بلندترین میل پرچم جهان بود و از سال ۲۰۱۴ به بعد میل پرچم جده با ۱۷۰ متر این عنوان را نصیب خود کرد. این میله در مقابل کاخ ملل تاجیکستان برپا شده است.

کتابخانه‌ی ملی – National Library

شاید تصور کنید که بازدید از کتابخانه‌ی ملی کشوری خارجی مفید و عاقلانه نیست اما کتابخانه‌ی ملی تاجیکستان از این قاعده مستثنی است. کتاب‌های فارسی و تاجیکی زیادی در این مجموعه وجود دارند که می‌توانند برای ایرانیان جالب باشند. این مجموعه در سال 2011 افتتاح شد و بزرگترین کتابخانه در آسیای مرکزی‌ست. کتابخانه‌ی ملی تاجیکستان درست در کنار پارک رودکی قرار دارد و با کمی پیاده‌روی امکان بازدید از این دو جاذبه‌ی ارزشمند برایتان میسر می‌شود.

جاهای دیدنی تاجیکستان
جاهای دیدنی تاجیکستان

پارچان – Parchan

این بنای زیبا یکی از جاهای دیدنی تاجیکستان در شهر دوشنبه است که در محوطه بیرونی کتابخانه ملی، برای بزرگداشت استقلال تاجیکستان ساخته شد. پارچان ستون باریک و سفید سنگ مرمر است که نسخه‌ای طلایی از نشان ملی تاجیکستان روی آن قرار دارد.

موزه ملی تاجیکستان – National Museum of Tajikistan

موزه ملی تاجیکستان در یک ساختمان مدرن چشم‌گیر با سقفی بیضوی و راهرویی غول پیکر قرار دارد. این مجموعه شامل سه بخش اصلی تاریخ طبیعی، باستان شناسی و هنرهای زیبای معاصر است. این موزه لباس‌های زرهی، ابزارآلات موسیقی، درخت معدنی بزرگ، تصاویر پلنگ‌های برفی و گوسفندان مارکوپولو و بسیاری دیگر را شامل می‌شود. از مهم‌ترین بخش‌های نمایشگاه می‌توان به نقاشی دیواری پنجکنت کهن و یک محراب چوبی نفیس قرن ۱۰ میلادی را نام برد.

موزه‌ی قوم‌شناسی تاجیکستان – Ethnography Museum 

موزه مردم نگاری در پایتخت تاجیکستان، دوشنبه، موزه‌ای ملی از آثار باستانی است. این موزه مجموعه‌ای بی‌نظیر از لباس‌های سنتی تاجیکی؛ جواهرات و نمونه‌هایی از پارچه ابریشم به نام اطلس، را شامل می‌شود. بافت پارچه اطلس به طور سنتی توسط آقایان انجام می‌شود و رنگ‌آمیزی آن هم به طور سنتی با رنگدانه‌های طبیعی مثل دانه انار یا نیل و بسیاری رنگدانه‌های طبیعی دیگر انجام می‌گیرد. بافت این پارچه هنر خاصی می‌طلبد که متاسفانه حتی در تاجیکستان هم هنر اطلسی‌بافی رو به نابودی است. موزه مردم نگاری دوشنبه از جاهای دیدنی تاجیکستان است که بسیار مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است.

جاهای دیدنی تاجیکستان
جاهای دیدنی تاجیکستان

مجسمه اسماعیل سامانی – Statue of Ismoil Somoni

یکی از چشم‌گیرترین بناهای مدرن دوشنبه، مجسمه از بنیانگذار قرن دهم سلسله سامانیان است. این مسجمه زیبا با طراحی منحصر به فرد و پوشش طلا در مرکز میدان دوستی قرار دارد و از جاهای دیدنی تاجیکستان است که شهر دوشنبه را جذاب و خاص کرده است.

پارک رودکی – Rudaki Park

پارک رودکی، پارکی بزرگ با درختان بالغ و مسیرهای پر از گل در کنار دریاچه و چشمه‌ها از جاهای دیدنی تاجیکستان در دوشنبه است. پارک رودکی محل قرار گرفتن پرچم بزرگ تاجیکستان، مجسمه رودکی و چشم‌انداز زیبای شهر، مکان مناسبی برای گذراندن پیک نیک و عکاسی است. مجسمه رودکی محبوب‌ترین شاعر کشور در مرکز پارک رودکی در میان باغ گل رز قرار گرفته و مورد تجلیل تاجیکی‌ها است. مردم تاجیکی اعتقاد زیادی به این شاعر پارسی دارند و علاوه بر قرآن، کتاب اشعار رودکی همیشه در منازل آنها پیدا می‌شود.

باغ گیاهشناسی دوشنبه – Botanical garden

باغ گیاهشناسی شهر دوشنبه نیز در منطقه‌ی اسماعیل سامانی قرار گرفته است. این مکان دیدنی گیاهان متعددی را در خود دارد و مساحتش به حدود 30 هکتار می‌رسد. برای ورود به این باغ بهتر است از در شرقی استفاده کنید زیرا از همان بدو ورود متوجه زیبایی‌ها و جذابیت‌های این باغ خواهید شد. در اینجا امکان تماشای بیش از هزار نوع گیاه برایتان فراهم شده است و گلخانه‌های متعددی نیز وجود دارد تا بازدیدکننده‌ها بتوانند از نزدیک شاهد رشد گیاهان باشند.

جاهای دیدنی تاجیکستان
جاهای دیدنی تاجیکستان

پارک پیروزی – victory park

ویکتوری پارک یا همان پارک پیروزی نیز از دیگر جاذبه‌های شهر دوشنبه به حساب می‌آید. این پارک روی تپه‌ای زیبا واقع شده است به همین خاطر دید خوبی به شهر دارد و می‌تواند مکان خوبی برای گردش‌های خانوادگی باشد. همانطور که از نام پارک ویکتوری نیز مشخص است این مکان را به افتخار شهیدانی که جانشان را در طی جنگ جهانی دوم از دست دادند، ساختند. ویژگی جذاب این پارک آشنایی با تاریخ مردم تاجیک در طول جنگ جهانی و در عین حال لذت بردن از طبیعت است. اگر در شهر دوشنبه در جستجوی پارکی زیبا و وسیع هستید، ویکتوری پارک یکی از بهترین گزینه‌ها برای شماست.

بازار شاه منصور – Shahmansur Market

بازار شاه منصور با نام بازار سبز نیز شناخته می‌شود. این مکان قلب تپنده‌ی شهر به حساب می‌آید و همیشه پرازدحام است. اینجا مکان بسیار خوبی برای آشنایی با مردم بومی و فرهنگ و آداب آنها به شمار می‌آید.  انواع خوراکی‌های محلی و پوشاک را می‌توانید از بازار شاه منصور خریداری کنید. پیشنهاد می‌کنیم ادویه و سبزیجات محلی این بازار را از دست ندهید و بدانید که اینجا یکی از بهترین مکان‌های شهر برای خرید سوغات است.

قلعه حصار – Hisor Fortress

قلعه حصار در فاصله ۳۰ کیلومتری دوشنبه، بنایی تاریخی است که منظره زیبای آن روی اسکناس‌های ۲۰ سامانی تاجیکستان نقش بسته است. بقایای این قلعه قرن هجدهم، سفری یک روزه جالبی را برای گردشگران به قصد دیدن جاهای دیدنی تاجیکستان، رقم خواهد زد. تنها بخشی که از این ارگ بعد از حمله روسیه در سال ۱۹۲۴ به جای مانده است، برج‌های دوقلوی قلعه حصار است. اما با این حال این محل جایی است که بسیاری از تاجیکی‌ها و گردشگران آن برای بازدید انتخاب می‌کنند. موزه‌ای کوچک در این محل قرار دارد که لباس‌های تاجیکی و پوشش‌های زمستانی تاجیکی‌ها را به نمایش می‌گذارد.

جاهای دیدنی تاجیکستان
جاهای دیدنی تاجیکستان

شاهراه پامیر – Pamir Highway

مسیر عبور از لابه‌لای کوه‌های پامیر برای قرن‌ها به عنوان بخشی از جاده ابریشم استفاده می‌شده است. در قرن 19 درست در زمان بازی بزرگ (نامی است که به رقابت‌های سیاسی و نظامی دو امپراتوری بزرگ بریتانیا و روسیه تزاری در آسیای مرکزی داده ‌شده است) یک مسیر استاندارد راه‌اندازی شد و بعدها در 1930، ساخت‌ این جاده تکمیل شد. در حال حاضر شاهراه پامیر برای رانندگی خیلی مناسب نیست اما برای دوچرخه‌سواران و دوستداران سفر جاده‌ای یک تجربه فوق‌العاده است.

دریاچه اسکندرکول (دریاچه الکساندر) – Iskanderkul

در دریاچه اسکندرکول به افسانه‌هایی که در مورد الکساندر بزرگ (اسکندر) و اسبش وجود دارد گوش دهید. اسکندر نام محلی الکساندر بزرگ است و کول به معنی دریاچه. افسانه‌ها در مورد اسکندر بزرگ سال‌ها از پدرها و مادرهای تاجیکی به فرزندانشان منتقل شده است. این دریاچه در شمال غرب تاجیکستان قرار گرفته و در رشته کوه‌های حصار محفوظ است. دریاچه اسکندرکول از شهر دوشنبه 130 کیلومتر فاصله دارد و طولش 2.5 کیلومتر، عرضش 1 کیلومتر و عمقش 72 متر است.

مرغاب – Murghab

مرغاب در ارتفاع 3618 متری از سطح دریا قرار گرفته و مکانی جذاب برای گردشگران است. اکثر مردم شهر مرغاب نژاد قرقیزی دارند که نژادی اقلیت در تاجیکستان محسوب می‏‎شود. در این شهر می‌توانید غذاهای قرقیزی را امتحان کنید و سرپوش‌های مردم را با نام کالپاک ببینید.

جاهای دیدنی تاجیکستان
جاهای دیدنی تاجیکستان

دالان واخان – Wakhan Corridor

دالان واخان دره‌ی دراز و باریکی در نواحی مرز بدخشان است و بخشی از آن در قلمروی افغانستان قرار دارد. منظره‌ی رشته‌کوه‌های هندوکُش از این منطقه تماشایی است. همچنین در این منطقه می‌توانید از بازارهای افغان و چشمه‌های آب‌گرم نیز بازدید کنید. خلاصه اینکه دالان واخان با طبیعت بی‌نظیرش بهشت عکاسان است.

پِنجیکِنت – Penjikent

پِنجیکِنت در گذشته‌های دور یکی از شهرهای سرزمین سُغدیانا بوده است و امروزه به‌اسم «پامپِی آسیای میانه» نیز شناخته می‌شود. این شهر در شمال‌غربی تاجیکستان قرار دارد و محل ویرانه‌های تاریخی و همچنین چند موزه‌ی منطقه‌ای کوچک اما غنی است.

کوه‌های فان – Fann Mountains

کوه‌های فان با منظره‌ی آلپ‌مانند و دریاچه‌های پرتلألؤ یکی از مسیرهای کوهستانی دسترس‌پذیر شمال‌غربی تاجیکستان واقع در بین دوشنبه و سمرقند ازبکستان است. از پِنجیکِنت می‌توانید به ‌آسانی سفری یک‌روزه به اینجا داشته باشید. ضمنا برای ورود به منطقه‌ی کوه‌های فان نیاز به هیچ مجوز اضافه‌ای نخواهید داشت.

جاهای دیدنی تاجیکستان
جاهای دیدنی تاجیکستان

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨