جاهای دیدنی اردبیل
جاهای دیدنی اردبیل

بهترین جاذبه های گردشگری اردبیل | Ardabil

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

جاهای دیدنی اردبیل

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با جاهای دیدنی اردبیل آشنا خواهیم کرد . با ما همراه باشید.

استان اردبیل از نظر جاذبه های تاریخی و گردشگری بی مثال است طبیعت زیبا و مردم خونگرم و مهمان نوازوآب و هوای خنک بخصوص در فصل تابستان مسافران بسیاری را به سمت خود جذب می کند. شهری که متوسط دمایش در تابستان به ۱۹ درجه سانتی گراد می‌رسد و این یعنی برای فرار از گرما میتوان به آن پناه برد. اردبیل، جدا از هوای خنک و بهاری‌اش در دل روزهای گرم تابستان، سرزمین دشت‌های سرسبز، دریاچه ها و آبهای گرم و گردنه حیران هم هست و علاوه بر این عسل و آش دوغش نیز بسیار محبوب است.

اردبیل به جز اینکه در تابستان مورد استقبال قرار می گیرد همچنین در نوروز نیز به علت داشتن یکی از نوروزهای دیدنی کهن ،گردشگران بهاری را جذب خود می کند . اردبیل از مکان های زیبای ایران است که بیش از 1500 اثر تاریخی و باستانی در کنار صدها فرصت چشمه گردی سرد و گرم دارد که این شهر را به یکی از پایتخت های پر رونق گردشگری تبدیل کرده است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


پل معلق مشگین شهر اردبیل

پل معلق مشگین شهر بزرگترین پل معلق خاورمیانه می باشد که در ارتفاع 80 متری رودخانه خیاو چای احداث شده است دارای دو متر است و 365 متر طول به عدد روزهای سال دارد. و یکی از مهم جاذبه های گردشگری شهر اردبیل است که توانسته گردشگران خارجی زیادی را هم جذب کند و اگر به اردبیل رفتید حتما از این مکان دیدنی مشگین شهر دیدن فرمایید.

جاهای دیدنی اردبیل
جاهای دیدنی اردبیل

آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی

از مهمترین مناطق دیدنی اردبیل آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی جد پادشاهان صفوی است. آرامگاه وی مجموعه‌ای از مقبره پادشاهان، مشایخ و بزرگان صفوی است. این بنا یکی از ۱۰ اثر باستانی و ارزشمند ایران محسوب می‌شود. در این آرامگاه می‌توانید مجموعه‌ای کم نظیر از گچبری، خوشنویسی و کاشیکاری را در یک بنا ببینید. مقبره شاه اسماعیل اول (نخستین پادشاه صفویه) و تاجلی بگیم، همسر شاه اسماعیل (مادر شاه طهماسب) نیز در این آرامگاه قرار دارند.علاوه بر این برخی از مشایخ و صاحب‌منصبان دوران صفوی و نیز شهیدان ایرانی جنگ چالدران در این مکان دفن شده‌اند. چینی‌خانه، مسجد، جنت‌سرا، خانقاه، چله خانه، شهیدگاه و چراغ‌خانه از دیگر بخش‌های این مجموعه است. مجموعه‌ای که ساعت‌ها شما را متحیر خواهد کرد.

جاهای دیدنی اردبیل
جاهای دیدنی اردبیل

مسجد جامع اردبیل

مسجد جامع اردبیل یا جمعه مسجد مربوط به دوران سلجوقیان است که کنار آتشکده‌ای احداث شده است. این مسجد تا اوایل دوره صفوی کاربری داشت. در دوران ایلخانی جمعه مسجد برای آخرین بار مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. نقشه این مسجد بر خلاف مساجد دوره سلجوقی که اغلب به‌صورت چهار ایوانی بنا می‌شده‌اند، ساخته شده‌ است. زیر تالار اصلی مسجد، به منظور تسهیل عبور و مرور مردم و دسته‌ها و اجتماعات، دهلیزها و راهروهایی به‌صورت شبکه‌ای منظم، طراحی شده است. مسجد جامع اردبیل از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین مساجد اسلامی ایران است که هم‌اکنون محوطه مکعبی آن سرپا است.

جاهای دیدنی اردبیل
جاهای دیدنی اردبیل

پل هفت چشمه

پل هفت‌چشمه یکی از پل‌های تاریخی معروف اردبیل است که قدمت آن به دوران صفوی می‌رسد. این پل روی رودخانه‌ی بالیقلو چای (رودخانه‌ی ماهی‌دار) ساخته شده است و با اسامی دیگری ازجمله «پل داشکَسَن» نیز شناخته می‌شود.

جاهای دیدنی اردبیل
جاهای دیدنی اردبیل

کاروانسرای سنگی صائین

کاروانسرای سنگی صائین یا کاروانسرای عباسی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، در ۱۵ کیلومتری جاده سراب قرار دارد. قرار گرفتن اردبیل در حوالی جاده ابریشم منجر به احداث کاروانسراهایی با معماری بی‌نظیر از لحاظ نوع معماری و هنر ظریف ایرانی شده و وجود کاروانسراهای متعدد بیانگر رونق اقتصادی این منطقه در گذشته‌ است. کاروانسرای سنگی صائین از مهم‌ترین کاروانسراهای تاریخی این شهر است که قدمت آن به دوران صفویه می‌رسد.

جاهای دیدنی اردبیل
جاهای دیدنی اردبیل

قلعه قهقهه اردبیل

قلعه قهقهه در بخش ارشق، ما بین روستای گنچویه و قره آغاج کلان از توابه مشگین‌شهر در استان اردبیل قرار دارد و از آثار دوره صفویه به حساب می‌آید.این دژ به دلیل اینکه محل زندانی شدن افراد سیاسی مهمی، مانند شاهزادگان صفوی در زمان گذشته بوده‌است در تاریخ شهرت بسیاری دارد.

جاهای دیدنی اردبیل
جاهای دیدنی اردبیل

موزه چینی خانه اردبیل

دیگر جاذبه ی ارزشمندی که در اردبیل قرار دارد موزه چینی خانه است که دارای ۴ قرن قدمت می باشد. این موزه سمت شرقی رواق اصلی مجموعه شیخ صفی الدیل اردبیلی است و طراح آن یکی از مشاهیر و دانشمندان دوران حکومت صفویان به نام شیخ بهایی بوده است. این موزه تالاری است که از چهار شاه نشین و طاق نما تشکیل شده است و برای ساحخت آن از مقرنس های رنگی و نقوش زیبای اسلیمی استفاده شده است. اما به غیر از این موارد آنچه که باعث جذابیت این موزه شده استحکام بالای آن در هنگام وقوع زلزله است.

جاهای دیدنی اردبیل
جاهای دیدنی اردبیل

عجیب ترین گورستان تاریخی شهر اردبیل

منطقه باستانی معروف به شهر یری و قبرستان یئری در شمال غربی روستای پیرازمیان در ۳۱ کیلومتری شرق مشگین شهر قرار دارد. جایی در کنار رود قره سو که وسعت آن به ۴۰۰ هکتار می رسد و از سه قسمت دژ نظامی، معبد و قوشا تپه تشکیل می شود. قدمت قلعه و معبد به ۱۴۵۰ پیش از میلاد و قوشا تپه به ۷ هزاره پیش از میلاد می رسد.

جاهای دیدنی اردبیل
جاهای دیدنی اردبیل

بازار سنتی اردبیل

مجموعه‌ی تاریخی بازار سرپوشیده‌ی اردبیل در محوطه‌ای مثلثی‌شکل در طرفین خیابان امام خمینی قرار دارد و به‌دلیل دارابودن قدمت کهن و معماری اصیل ایرانی ازجمله جالب‌توجه‌ترین بازارهای سنتی کشورمان و یکی از جاهای دیدنی اردبیل است. این بازار در قرن‌های هفتم و هشتم قمری رونق فراوانی داشت و به‌ویژه در دوران سلطنت شاه‌طهماسب اول از اهمیت خاصی برخوردار شد. حتی اگر خرید هم نکنید، قدم زدن این بازار مسقف با حجره‌های قدیمی می‌تواند شیرین و خاطره‌ساز باشد.

جاهای دیدنی اردبیل
جاهای دیدنی اردبیل

جنگل فندقلو

از دیگر جاذبه های گردشگری اردبیل می توان به جنگل فندقلو اشاره کرد. این جنگل در ۳۰ کیلومتری از این کلان‌ شهر قرار دارد. این منطقه‌ با چشم‌انداز خارق‌العاده‌ی جنگلی-مرتعی، گردنه‌ی زیبا و شگفت‌انگیز حیران در کنار پوشش گیاهی متعدد بومی یکی از پربازدیدترین مکان‌های گردشگری در اردبیل است که میزبان مسافران زیادی است که برای تماشای طبیعت منحصربه‌فرد آن در این منطقه حضور می‌یابند. از ویژگی‌های این جنگل می‌توان به قابلیت پرورش گیاهان نادر اشاره کرد. جالب است بدانید که در جنگل فندقلو استخر آبگرم با خاصیت درمانی وجود دارد که از آن به مشه سویی یاد می‌شود.

جاهای دیدنی اردبیل
جاهای دیدنی اردبیل

دریاچه شورابیل شهر اردبیل

دریاچه توریستی شورابیل از زیبایی‌های طبیعی شهر اردبیل محسوب می‌شود. دلیل نامگذاری دریاچه به این نام، به دلیل شوری بیش از حد آن در گذشته بوده است. شور در ترکی به معنای پرنمک است. جالب است بدانید که قدمت دریاچه‌ی شورابیل از دریاچه‌ی ارومیه بیشتر است. این دریاچه زیستگاه انواع پلیکان، اردک، غاز، لک‌لک، مرغابی، حواسیل و… است. هنگام غروب خورشید پرواز پرندگان در این دریاچه، تصاویر فوق‌العاده زیبا و حیرت‌انگیزی را ایجاد می‌کند.

جاهای دیدنی اردبیل
جاهای دیدنی اردبیل

گردنه حیران

شاید بارها اسم این گردنه شگفت انگیز که اغلب در بیشتر روزهای سال مه دارد به گوشتان خورده باشد اما هنوز فرصت گردش در آنجا پیش نیامده باشد، گردنه حیران در فاصله 51 کیلومتری اردبیل و مسیر ارتباطی بین آستارا و اردبیل قرار گرفته است.سرسبزی و دره ای قشنگ که در انتهای آن رودخانه ی زیبای آستاراچای عبور می کند چشم هر بیننده ایی را برای تماشا تشویق میکند.

جاهای دیدنی اردبیل
جاهای دیدنی اردبیل

دریاچه نئور شهر اردبیل

از زیبا ترین مناطق گردشگری استان اردبیل دامنه های رنگارنگ رشته کوه باغرو است که دریاچه ای زیبا در سی و شش کیلومتری جنوب شرقی آن جای گرفته است . ام این دریاچه نئور است که حدود 2700 متر ارتفاع از سطح دریا قرار دارد و قزل آلای رنگین کمان در آن پرورش می یابد.

جاهای دیدنی اردبیل
جاهای دیدنی اردبیل

دشت مغان شهر اردبیل

دشت مُغان نام جلگه‌ای است در شمالی‌ترین قسمت استان اردبیل در شمال باختری ایران. مغان جلگه‌ای است در ساحل جنوبی رود ارس و غرب دریای خزر که قسمت عمده آن در جمهوری آدربایجان و بخشی نیز شمالی‌ترین قسمت استان اردبیل در شمال غربی ایران را تشکیل داده‌ است.

جاهای دیدنی اردبیل
جاهای دیدنی اردبیل

 

درباره اردبیل بیشتر بدانید :




 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)