آشنایی با باغ گیاه شناسی مشهد | Mashhad

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

باغ گیاه شناسی مشهد

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با باغ گیاه شناسی مشهد آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این باغ زیبا در شهر مشهد در ادامه با ما باشید.

مشهد بعد از تهران دومین شهر پراهمیت، بزرگ و پرجمعیت کشور به شمار می رود. این شهر پایتخت معنوی و مذهبی ایران است و همواره به عنوان یکی از توریستی ترین شهرهای ایران مطرح بوده و هست. در طول سال افراد زیادی از شهرهای مختلف کشور و حتی کشورهای دیگر به مشهد سفر می کنند و با این وجود لازم است که امکانات و جاذبه های گردشگری متعددی در مشهد وجود داشته باشد.

خوشبختانه شهر مشهد از نظر امکانات تفریحی و گردشگری دست کمی از پایتخت نداشته و با بهره گیری از امکانات رفاهی و مکان های گردشگری و تفریحی فراوانی که در خود جای داده پتانسیل بالایی برای گردش و تفریح محسوب می شود. یکی از مکان های دیدنی مشهد باغ گیاه شناسی است که در ادامه آن را معرفی می کنیم.

باغ گیاه شناسی مشهد (Mashhad Botanical Garden) یکی از زیباترین و شگفت انگیزترین مکان های دیدنی مشهد می باشد که روزانه علاقه مندان زیادی را به خود جذب می کند. ترکیب هنر معماری و طراحی گل و گیاهان زیبای آن، این باغ را به فضایی منحصر به فرد تبدیل کرده است. بازدید از این باغ زیبا روح انسان را شکوفا می کند.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


باغ گیاه شناسی مشهد
باغ گیاه شناسی مشهد

در کنار تجربه ای دلنشین، مسئولین این باغ فضای آموزشی ای را فراهم آورده اند تا علاقه مندان و بازدیدکنندگان با انواع گونه های گیاهی و کاربردهای آن ها آشنا شوند. در باغ گیاه شناسی مشهد 700 نمونه ژنتیکی از گل داوودی از سراسر ایران جمع ‌آوری شده که بیانگر پتانسیل ژنتیکی بالای این گیاه در کشورمان ایران است.

این باغ دارای مساحتی بالغ بر 25 هکتار و در غالب 11 کلکسیون از ترکیب هنر معماری ، معماری منظر و علم گیاه ‌شناسی است که زیبایی در کنار هم خودنمایی می کنند و اینکه این مجموعه درست در تاریخ 22 خرداد ماه سال 1392 به طور رسمی افتتاح و به روی عموم مردم بازگشایی شد ؛ مدت زمان احداث مجموعه 1/5 سال و مبلغ اجرایی و فضای سبز معادل 15 میلیارد تومانهزینه در بر داشته است و نیز در این پروژه 42 پیمانکار و 450 نیروی کارگر جهت تکمیل آن فعالیت داشتند.

باغ گیاه شناسی مشهد
باغ گیاه شناسی مشهد

در حال حاضر حدود 180 گونه گیاهی دارویی و معطر از  60 راسته گیاهی در مجموعه مستقر هستند و از اهداف ویژه ساخت و کاشت آن می ‌توان به موارد ذیل اشاره کرد :

1. داشتن جنبه‌ های آموزشی ، تحقیقی برای رشته ‌های علوم پزشکی ، کشاورزی ، تعلیم و ارتقای فرهنگ گیاه درمانی

2. جنبه‌ های کاربردی در فضای سبز شهری

3. جمع‌ آوری ژرم پلاسم گونه‌ های داروئی و بررسی زمینه ‌های کشت و تولید انبوه آن

باغ گیاه شناسی مشهد
باغ گیاه شناسی مشهد

این باغ شامل بخش‌های گیاهی از جمله باغ گل رز، قطعه آموزشی و نمایشی، مجموعه گیاهی منطقه رویشی ایران، مجموعه آربراتوم و سیستماتیک گیاهی، باغ میوه‌های بومی ایران، مجموعه گیاهی سوزنی برگان، مجموعه نمایشی باغ صخره‌ای و مجموعه نهالستان و گلخانه‌های تکثیری است. این باغ به‌ منظور حفاظت و نگهداری از گیاهان و تهیه بانک ژن زنده گیاهی، آشنایی دانشجویان و شهروندان با انواع گونه‌های گیاهی، انجام برنامه‌های مطالعاتی و پژوهشی، ترویج استفاده شهروندان از گل و گیاه و … احداث شده است.

در باغ گیاه شناسی مشهد در فضایی به مساحت یک هکتار با طراحی منظر مناسب، جشنواره دائمی گلهای داوودی ایجاد گردیده است. در این مکان تا کنون 700 نمونه ژنتیکی از گل داوودی از سراسر ایران جمع‌آوری شده که بیانگر پتانسیل ژنتیکی بالای این گیاه در کشورمان است. این جشنواره هر ساله در فصل پائیز برگزار میشود. گل داوودی گیاهی دارویی محسوب می شود بطوریکه از گلهای خشک آن در درمان سرماخوردگی، تقویت قوه بینایی و افزایش تمرکز مورد استفاده قرار میگیرد، علاوه بر موارد ذکر شده سرگل های این گیاه بعنوان چای سنتی در چین و همچین بعنوان حشره کش نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

بخش های مختلف

مجموعه تفریحی، گردشگری، گیاه شناسی مشهد به هدف برگزاری مراسم ها و همایش ها با مضامین مختلف، طراحی و اجرا شده است و شامل ۲ سالن مجزا جهت اجرای برنامه های گوناگون می باشد.

  • مجموعه رستوران ها

سالن رستوران با منوی غذای ایرانی و عربی و ظرفیت ۴۰۰ نفر و سالن همایش و کنفرانس با ظرفیت ۴۵۰ نفر از امکانات این مجموعه زیبا و منحصر به فرد می باشد. مهندسین طراح این مجموعه برای جلوگیری از قطع درختان باغ، فرمی منحنی و خاص به ساختمان داده اند.

باغ گیاه شناسی مشهد
باغ گیاه شناسی مشهد
  • کافی شاپ و دمنوش سرا

دمنوش سرا مکانی متفاوت برای ارائه دمنوش های متنوع و ارگانیک که حاصل دسترنج کشاورزان مجموعه می باشد. این فضا علاوه بر ارائه نوشیدنی های گیاهی گرم و سرد خدمات کافی شاپ اعم از انواع نوشیدنی ها، کیک ها،بستنی ها و … را برای گردشگران فراهم می آورد. آبمیوه سرا نیز در میان ۵/۲ هکتار باغ های میوه متنوع و رنگارنگ واقع شده است.

  • سالن همایش بوتانیک
  • باغ طبیعت و شادی کودک
باغ گیاه شناسی مشهد
باغ گیاه شناسی مشهد

  • روستا

باغ گیاه شناسی مشهد
باغ گیاه شناسی مشهد
  • کلکسیون گیاهی
  • دهکده اقوام

  • دیدنیها و سایر خدمات
باغ گیاه شناسی مشهد
باغ گیاه شناسی مشهد

تمامی جاذبه های بالا در فاز اول افتتاح شده و در فاز دوم بخش های ذیل به زودی افتتاح می شود:

  • باغ تروپیکال (اولین گلخانه شیشه ای نمایشی کشور و مشابه باغ عدن بریتانیا است که محل پرورش انواع گیاهان و میوه ها از جمله گیاهان و میوه های استوایی می باشد.)
  • پارک حیوانات ماقبل تاریخ
  • بزرگترین شهربازی سرپوشیده در شرق کشور
  • مرکز طب سنتی و اولین داروخانه تخصصی گیاهی کشور
  • یکی از بزرگترین هایپرمارکت های شرق کشور
  • باغ میوه (که برای اولین بار در ایران صنعت اگروتوریسم(گردشگری کشاورزی)  در این مجموعه انجام می شود به این صورت که گردشگر می تواند سبد به دست وارد باغ میوه شود و میوه های دلخواه را برداشت کند سپس میوه ها وزن می شوند و در اختیار گردشگر قرار می گیرد.)
  • باغ پرندگان

آدرس: ایران، مشهد، بلوار جمهوری، حد فاصل چهار راه مقدم و پل غدیر

ساعات بازدید: همه روزه از ساعت 07:00 الی 19:00

شماره تماس: ۰۵۱۳۳۴۹۵۰۰۲ – ۰۵۱۳۳۴۹۵۰۰۳

وبسایت رسمی: باغ گیاهشناسی مشهد

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨