آشنایی با بازار سنتی همدان

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

بازار سنتی همدان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره بازار سنتی همدان صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با این بازار محبوب در همدان در ادامه با ما همراه باشید.

بازار سنتی همدان (Hamedan Traditional Bazaar) یکی از آن جاذبه هایی است که می توانید به بازدید از آن بروید و همچنین اگر وسیله ای نیاز دارید یا سوغاتی می خواهید از آنجا تهیه کنید و در کنار خرید از این بازار سنتی و زیبا نیز دیدن کنید.

بازار سنتی همدان که بنای فعلی آن یادگاری از دوران قاجار و پهلوی است در دوران گذشته به دلیل قرارگیری در مسیر جاده ابریشم یکی از قطب‌های اقتصادی ایران به شمار می‌آمد و تبادلات و خرید و فروش کالاها به غرب از طریق بازارهای همدان و بغداد صورت می‌گرفت. برای اولین بار مورخان قرن چهارم هجری قمری در نوشته‌های خود از بازار سنتی همدان نام برده‌اند، این در حالی است که عده‌ای دیگر بنای اولیه بازار را به دوران سامانیان نسبت می‌دهند.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


این بازار به مانند دیگر بازارهای ایران مسقف است و ما بین خیابان‌های اکباتان، شهدا و باباطاهر همدان قرار دارد. بازرگانان در گذشته همدان را به سبب موقعیت مناسبی که داشت، انبار ایران می‌نامیدند. همچنین جهانگردی از شهرت همدانی‌ها در دباغی پوست حیوانات و ساخت محصولات چرمی گفته است.

مجموعه کنونی بازار همدان از ۳۸ بازار و راسته بازار و ۲۶ سرا و کاروانسرا تشکیل شده که اغلب صورت اوليه آن‌ها تغيير يافته است. بزرگ‌ترين آن‌ها سرای گلشن و آبادترين آن‌ها سرای گمرک است که جديدا نوسازی شده است؛ اما زيباترين و در عين حال سالم‌ترین سراها، سرای ميرزا کاظم است.

بازار سنتی همدان
بازار سنتی همدان

راسته‌ها اغلب به جهت نوع فعاليتی که دارند نام‌گذاری شده‌اند (مانند راسته بازار زرگرها، صندوق‌سازها، قنادها) يا به نام بانيان‌شان ناميده می‌شوند (بازار زنگنه، حسين خانی، حاج فضل‌الله و…).

از مجموعه راسته بازار تعدادی مسقف‌اند از جمله راسته بازارها، مسجد جامع، قصاب‌ها، قنادها، نخودبريزها، کفش دوزها، حلاج خانه، سمسارها.

بازار سنتی همدان
بازار سنتی همدان

راسته‌هاى بازار همدان عبارت‌اند از: راسته بازار زرگرها، صندوق‌سازها، مسجد جامع، چلنگرها، قصاب‌ها، قنادها، مسگرها، شيشه‌فروش‌ها، قبله، پيامبر، نخودبريزها، حلبى‌سازها، صحاف‌خانه، علاقبندها، کفش‌دوزها، کفش‌دوزهاى بزرگ، موتاب‌‌خانه، فلسطين، حسين‌خانى، حاج‌فضل‌‌اللّه، گلشن، دباغخانه، آهک‌فروش‌ها، حلاج‌ها، سمسارخانه، شاه‌زاده حسين، کهنه‌فروش‌ها، کاه‌فروش‌ها و سرپل گذر.

اين بازار داراى ۳۰ راسته است و هر راسته به صنف و حرفه‌اى خاص تعلق دارد. گشتن در تمامی راسته ها و دیدن مغازه ها، معماری بازار و خرید، یکی از فعالیت های جذاب در همدان می باشد.

بازار سنتی همدان
بازار سنتی همدان
  • آدرس بازار: استان همدان، همدان، میدان امام خمینی
  • ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 08:00 تا 21:00
  • هزینه بازدید: هزینه بازدید از این بازار رایگان است.

شما می‌توانید با بازدید از بازار سنتی همدان، با یک تیر چند نشان بزنید؛ هم از یک بازار تاریخی با معماری منحصر به فرد دیدن کنید و با حال و هوای مردم همدان آشنا شوید و هم با خرید کالاهایی مانند ادویه، خشکبار، ظروف مسی، کیف و کفش، فرش دستباف و… به اقتصاد مردم شهر کمک کنید.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨