پل گلدن گیت
در این مطلب از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با پل گلدن گیت ، شاهکاری در شهر سانفرانسیسکو آشنا خواهیم کرد . در ادامه همراه ما باشید.
پل گلدن گیت (Golden Gate Bridge) یا دروازهی طلایی، پلی معلق در دهانهی شمالی شبه جزیرهی سان فرانسیسکو و بر روی اقیانوس آرام است که این شهر را به مارین کانتی متصل میکند. پل گلدن گیت که از نظر زیبایی و معماری در نوع خود منحصر به فرد است، بیشترین گردشگرها را از سراسر جهان به سوی خود میکشاند.
تاریخچه پل
پل گلدن گیت در واقع میراث عصر مناقشه، اختلاف و درگیری است. گلدن گیت در دههای ساخته شد که هنوز رکود اقتصادی آمریکا در آن احساس میشد.ایده ساخت پل برای اولین بار در سال ۱۹۱۶ توسط جوزف اشتراوس مطرح شد که میتوان با هزینهای در حدود ۳۰ میلیون دلار پل معلقی را ساخت و در سال ۱۹۲۱ طرح نهایی خود را برای گرفتن تاییدیه به شهروندان و مسئولین ارائه کرد.
در نوامبر ۱۹۳۰ شش شهرستان از شمال کالیفرنیا از جمله مارین کانتی و سان فرانسیسکو نیز به نفع این طرح رای دادند و سرانجام در ۱۲ نوامبر در ساعت ۳ بعد از ظهر ساخت این پل به تصویب دولت رسید و مردم مارین کانتی با بستن فروشگاه ها و تعطیلی کارهای خود این واقعه را جشن گرفتند. ساخت رسمی پل در تاریخ ۵ ژانویه ی ۱۹۳۳ آغاز شد و چهار سال و نیم نیز به طول انجامید.
پیش از پایان مراحل ساخت پروژه عظیم پل گلدن گیت در سال 1937 همگان احداث آن را غیرممکن می دانستند، بویژه آن که در زمان ساخت این پل مه غلیظ و بادهایی با سرعت 60 مایل، عملیات احداث را با مشکل مواجه کرده بودند. همین امر سبب شده تا بسیاری این پل را غیرقابل ساخت بدانند.
به رغم این شرایط جوی و طبیعی وحشتناک پل طی چهار سال و اندی ساخته شد. در این مدت نسبتاً طولانی 35 میلیون دلار صرف احداث این پل شد. طی دوران ساخت این پل حوادث دلخراشی نیز اتفاق افتاد که از جمله آنها می توان به مرگ 11 نفر از کارگران اشاره کرد.
اطلاعاتی جالب درباره پل
♦ پل گلدن گیت، رکورد اولین مکان برای خودکشی در جهان را به خود اختصاص داده است!
♦ به طور میانگین، هر دو هفته یک نفر از پل ، خود را به پایین پرت میکند؛ اما فقط 2 درصد از این اقدام نه چندان جالب جان سالم به در میبرند. حتی یک مرد برای خوش گذراندن از این پل به پایین پریده است!
♦ دهانهی پل معلق گلدن گیت طولانیترین دهانه در بین پلهای سراسر جهان است و فاصلهی آن بیش از ۴۲۰۰ فوت میباشد. ساخت پل گلدن گیت در سال ۱۹۳۷ به پایان رسید و در حال حاضر نماد به رسمیت شناخته شده و بین المللی سان فرانسیسکو و ایالت کالیفرنیا است.
♦ رنگ پل گلدن گیت با مشاورهی یکی از معمارهایش به نام ایرونیگ مورو نارنجی مایل به قرمز انتخاب شده است، چون با رنگهای محیط ترکیب نمیشود و در مه نیز میتوان بخوبی آن را تشخیص داد.
♦ طول پل ۱٫۷ مایل است و در طول روز بطور متوسط ۱۸۰۰ وسیلهی نقلیه از روی آن عبور میکند. پل گلدن گیت شامل شش باند برای عبور (آزاد راه) است و در دو طرف آن پیاده روهای زیبایی وجود دارد که توسط عابرین پیاده و دوچرخه سواران مورد استفاده قرار میگیرد.
♦ حداکثر سرعت مجاز برای رانندگی بر روی پل در اول اکتبر ۱۹۸۳ از ۸۹ کیلومتر در ساعت به ۷۲ کیلومتر در ساعت کاهش پیدا کرد. پیادهروی شرقی در طول روز و پیاده رو غربی فقط در بعد از ظهرها و تعطیلات آخر هفته برای عبور دوچرخه سواران و عابرین پیاده باز میشود. گردشگران میتوانند با پیاده روی و یا با دوچرخه بر روی این پل تجربهای غیر قابل وصف را داشته باشند.
♦ این پل از نظر زیباییشناسی و معماری در نوع خود منحصر به فرد است. در ماه ژوئن سال 2001 انجمن مهندسان عمران آمریكا چند بنا را با نام «بناهای هزاره» معرفی كردند. این بناها عبارت بودند از كانال پاناما، ساختمان ایمپایراستیت و پل گلدن گیت.
♦ یک بار یک فرد برای خودکشی به بالای این پل رفت اما قبل از پریدن، یک نامه نوشت و گفت که اگر کسی من را موقع راه رفتن در بالای این پل ببیند و لبخندی به من بزد، نخواهم پرید!
♦ پیش از اینکه این پل ساخته شود، مردم از قایقهای کوچک برای سفر بین این دو منطقه استفاده میکردند.
♦ تعداد میخهای استفاده شده در پل گلدن گیت حدود 1.200.000 هزار میخ تخمین زده شده است.
ارسال نقد و بررسی