منطقه مرتفع کوه گرین دلفان ، لرستان | Delfan

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

کوه گرین دلفان

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با کوه گرین دلفان آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این منطقه مرتفع و دیدنی در شهرستان دلفان استان لرستان در ادامه با ما همراه باشید.

کوه گرین دلفان از رشته کوه‌های مهم غرب ایران است که بیشتر مساحت آن در شمال استان لرستان و بخشی نیز در استان‌های همدان و کرمانشاه قرار دارد. گرین از رشته کوه‌های بلند زاگرس است که در ادامه اشترانکوه قرار دارد و طول آن به بیش از 180 کیلومتر می‌رسد.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


این رشته کوه در استان کرمانشاه به کوه‌های پرو و بیستون می‌پیوندد، ولاش با 3623 متر ارتفاع، بلندترین قله این رشته کوه است. به طور کلی قله‌های بلند آن شامل یال‌کبود در کوه چهل نابالغان در نهاوند، قله 18 یال، سه کوزان و میش پرور در بروجرد و نیز قله ولاش در شمال الشتر است، دیگر قله‌های آن شامل بازگیر و چهل تن می‌شود.

کوه گرین دلفان
کوه گرین دلفان

گرین در گویش محلی گرّو garru یا garri و در گویش لکی گروین garvin نامیده می‌شود و یکی از کانونهای آبگیر دائمی لرستان است که رودهای دز و گاماسب را تغذیه می‌کند. صعود به کوه گرین از طریق روستاهای غرب شهر بروجرد، جنوب نهاوند یا شمال الشتر امکان‌پذیر است.

دهکده ییلاقی ونایی در این پای این کوه قرار دارد، این کوه خرس، کفتار، گرگ و روباه دارد و در گذشته پلنگ نیز داشته‌ است. بخش عظیم این کوه در جنوب نهاوند بوده و جلوه‌های زیبایی به این منطقه می‌دهد سرآب‌هایی مانند سرآب گاماسیاب و سراب گیان، فارسیان، کنگاور کهنه و ملوسان از این رشته کوه سرچشمه می‌گیرند. سراب گاماسیاب با آبیاری دشت نهاوند به کرمانشاه سرازیر می‌شود.این رشته کوه تقریبا تا اوایل مرداد ماه برف دارد، البته داخل دره‌ها مدت و گرمای بیشتری برای ذوب برف این کوه لازم است.

کوه گرین دلفان
کوه گرین دلفان

از مرتفع‌ترین و زیباترین قله‌های این رشته کوه، قله ولاش است که مسیر صعود آن از روستای پرسک در شرق الشتر یا از ونایی و تیزه زن در بروجرد است، قلل گرین در طول سال پوشیده از برف است و به همین خاطر مراتع، چراگاه‌ها و چمن‌زارهای گرین در فصول بهار و تابستان بسیار سرسبزاند و اغلب گله‌داران و کوچ‌نشینان شمالی استان لرستان و به خصوص طوایف حسنوند و یوسفوند و هم چنین دامداران نواحی نهاوند در فصل‌های بهار و تابستان دام‌های خود را روانه دامنه‌های گرین می‌کنند، به علت ذخیره زیاد برف در کوه گرین، در قسمت دامنه‌های شمالی، رود گاماسیاب و در دامنه‌های جنوبی، رودخانه‌های الشتر و دلفان از آن سرچشمه می‌گیرند.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨